• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rekommendation till vilsen nyfrälst

Paradiddlar

Breitling
Tjena, jag har satt foten i en björnklo. Tänkte köpa en ny klocka häromdagen då trotjänaren Inex har gjort sitt. Men ju mer jag läste och begrep, desto mer deprimerad blev jag då det slutade med att jag kollade på klockor för 100.000 kr. Det är ju såklart jag måste ha sapphireglas och jag kunde ju inte ha ett sladdrigt armband och så måste jag ju ha en automatlåda med blå display.... pust och flås! Ja, så nu sitter jag här mitt i djungeln, utan hjälp från någon bekant. Men så såg jag ett svagt ljussken mellan lianerna, Klocksnack.se. Ni får kasta hur många förslag som helst på mig, men jag har några punkter jag skulle vilja pricka av.
Sapphire
Automatik
Stålarmband
Sekundvisare med lume samt bra lume överlag
Blå display
Alarm

Om någon av er vet en websida som man kan skriva in kriterier och söka i ett stort register hade det ju varit kanon.
Spontant tycker jag Rolex, Omega och Breitling gör fina klockor, haha!
Jag kan tänka mig köpa begangnat.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Tjena, jag har satt foten i en björnklo. Tänkte köpa en ny klocka häromdagen då trotjänaren Inex har gjort sitt. Men ju mer jag läste och begrep, desto mer deprimerad blev jag då det slutade med att jag kollade på klockor för 100.000 kr. Det är ju såklart jag måste ha sapphireglas och jag kunde ju inte ha ett sladdrigt armband och så måste jag ju ha en automatlåda med blå display.... pust och flås! Ja, så nu sitter jag här mitt i djungeln, utan hjälp från någon bekant. Men så såg jag ett svagt ljussken mellan lianerna, Klocksnack.se. Ni får kasta hur många förslag som helst på mig, men jag har några punkter jag skulle vilja pricka av.
Sapphire
Automatik
Stålarmband
Sekundvisare med lume samt bra lume överlag
Blå display
Alarm

Om någon av er vet en websida som man kan skriva in kriterier och söka i ett stort register hade det ju varit kanon.
Spontant tycker jag Rolex, Omega och Breitling gör fina klockor, haha!
Jag kan tänka mig köpa begangnat.
Hej och välkommen till Klocksnack!
Om du kanske kan indikera vilket prisspann du vill hålla dig inom, blir det enklare att försöka hjälpa dig med förslag.

På Chrono24 kan du ange mycket av det du letar efter som sökkriterier.
 

Paradiddlar

Breitling
Hej och välkommen till Klocksnack!
Om du kanske kan indikera vilket prisspann du vill hålla dig inom, blir det enklare att försöka hjälpa dig med förslag.

På Chrono24 kan du ange mycket av det du letar efter som sökkriterier.
Tack ska du ha! 10-20k begagnad. Men jag skulle väl kunna stretcha en 10:a till om jag får syn på en riktig präktig skapelse.
Det är faktiskt den ända sidan jag har lyckats hitta men tyvärr verkar sökfunktionen där vara buggad.. för jag får upp massa konstigt som jag inte vill ha upp där.
 

Lolle

Panerai
Benägen att hålla med Marckus - en av funktionerna jag själv inte bryr mig om i armbandsklockan är larm.

Övriga saker är relativt lätta att lösa och du kan få rätt många förslag på allt från just begagnad Rolex, Breitling, Omega, Tudor som jag själv föredrar i det prisspannet - men jag skulle skippa alarm som krav.
 

Paradiddlar

Breitling
Benägen att hålla med Marckus - en av funktionerna jag själv inte bryr mig om i armbandsklockan är larm.

Övriga saker är relativt lätta att lösa och du kan få rätt många förslag på allt från just begagnad Rolex, Breitling, Omega, Tudor som jag själv föredrar i det prisspannet - men jag skulle skippa alarm som krav.
Är det ingen klockfantast som vill kvarta då och då :(
 

DrDre

Patek
En Vulcain Cricket kanske? Ett lite ovanligt val, men väldigt fin. En av de verkligt klassiska alarmklockorna.

collection_160151.326L.jpg
 

DrDre

Patek
Om du kan leva med en svart, så har Kaplans ett par stycken Vulcain, varav en med alarm. 26 400 kr och helt ny (tror jag). Nypriset ligger på 45 tkr så en stor del av värdeförlusten är redan avklarad.

0
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Du skriver automatik, menar du automatiskt urverk eller digital visning ? Du skriver även blå display, menar du blå urtavla? Jag försöker inte märka ord och vara en bezzervizzer utan så vi vet vilka förutsättningar som råder.

Larm är ju inte en jättevanlig komplikation (funktion) bland automatiska ur. Det finns, men kommer begränsa ditt urval avsevärt.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Finns mängder med ryska ur med alarm, visserligen handjagade.
Exempelvis en Poljot Traveller 2
140.jpg


Sen har du en massa pengar över till en annan klocka utan.
 

Paradiddlar

Breitling
Uret.se har ju en bra funktion som dom kallar för watchfinder, dom säljer ju visserligen bara nya klockor. Men där kan du ju iaf hitta din modell och sen kan du söka på C24 :)
http://www.uret.se/watchfinder.html

Precis vad jag behöver tackar!


En Vulcain Cricket kanske? Ett lite ovanligt val, men väldigt fin. En av de verkligt klassiska alarmklockorna.

collection_160151.326L.jpg

En g-shock med larm och lyse på jobbet, och en schteekig dykare på länk till fritiden?

Den där såg helt klart intressant ut och jag ska ta och läsa på om den.
Nja jo, förstår vad du menar men vill köpa en klocka jag diggar 24/7.




Om du kan leva med en svart, så har Kaplans ett par stycken Vulcain, varav en med alarm. 26 400 kr och helt ny (tror jag). Nypriset ligger på 45 tkr så en stor del av värdeförlusten är redan avklarad.

0

Kommer nog gräma mig över att inte ha köpt blå tavla.. Men Kaplans ska jag definitivt hålla ett öga på, tackar!

Du skriver automatik, menar du automatiskt urverk eller digital visning ? Du skriver även blå display, menar du blå urtavla? Jag försöker inte märka ord och vara en bezzervizzer utan så vi vet vilka förutsättningar som råder.

Larm är ju inte en jättevanlig komplikation (funktion) bland automatiska ur. Det finns, men kommer begränsa ditt urval avsevärt.

Du har tolkat mina lekmanna-termer korrekt! Jo, jag har insett det... Men det får gå!

Förslagsvis Flygvapnets klocka, Sjöö Sandström UTC Skydiver.
LQSc5nU.jpg

(Lånad bild från Internet)

OH! Vilken pjäs, och svensk! Den här pirrar helt klart lite extra. Tack

Finns mängder med ryska ur med alarm, visserligen handjagade.
Exempelvis en Poljot Traveller 2
140.jpg


Sen har du en massa pengar över till en annan klocka utan.
Den ska jag ta en titt på. Tack ska du ha!

Tudor Heritage Advisor, men jag tror inte den finns med blå urtavla.

Tack ska kolla upp!

Breitling Aerospace?

Riktigt schysst första intryck måste jag säga. Ska läsa på helt klart.


En Aquaterra månne? Alarm blir svårt som sagt om du inte vill ha kvarts.
5484997543_cc7e4d67f8_b.jpg

Stulen bild.

Den där var bra läcker faktiskt. Ja, det verkar bli lite bökigt..
 

Biffbert

Cartier
UTC:n är ju ett riktigt bra val med tanke på dina krav, lite ovanlig och dessutom en rå, kompromisslös jävel.
Inte automatisk kanske men kör på den!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Trodde detta skulle vara en vanligt förekommande tråkig "köpa klocka"-tråd, men icke. Problemet du har är att mekaniskt alarm+safirglas är en dyr kombination. För att få safirglas behöver man (oftast) köpa något någorlunda nytillverkat och nytillverkade klockor med automatiskt urverk och mekanisk alarm brukar kosta 60+.

Om jag bortser från ditt krav på safirglas så finns det en hel del vintageklockor Inom prisspannet, bland annat SEIKO Bellmatic och JLC Memovox. En Bellmatic går loss på 2-5000kr beroende på skick och modell och de finns med blå urtavla. En fin Memovox kostar 2-3 ggr det och jag tror inte de finns med blå urtavla.

Känns ju spontant sjukt prisvärd. Ytterst tveksamt om man vågar tipsa en nyfrälst om GO dock, kanonklockor men satans dyra att serva.
 

DrDre

Patek
Den där såg helt klart intressant ut och jag ska ta och läsa på om den.
Kommer nog gräma mig över att inte ha köpt blå tavla.. Men Kaplans ska jag definitivt hålla ett öga på, tackar!

En tanke slog mig just. Om du gillar Vulcain;en, gillar priset på den svarta men vill ha blå tavla, så skulle du kunna kolla vad det kostar att byta tavlan (fr en svart till en blå). Ngn av de finare butikerna i Sthlm säljer Vulcain (tror det är Krons men det kan vara Nymans också) så du kan ju slå dem en signal och höra vad en ny tavla och byta skulle kosta. Iom att den svarta har ett väldigt förmånligt pris så kanske det kan vara en lämplig lösning?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Trodde detta skulle vara en vanligt förekommande tråkig "köpa klocka"-tråd, men icke. Problemet du har är att mekaniskt alarm+safirglas är en dyr kombination. För att få safirglas behöver man (oftast) köpa något någorlunda nytillverkat och nytillverkade klockor med automatiskt urverk och mekanisk alarm brukar kosta 60+.

Om jag bortser från ditt krav på safirglas så finns det en hel del vintageklockor Inom prisspannet, bland annat SEIKO Bellmatic och JLC Memovox. En Bellmatic går loss på 2-5000kr beroende på skick och modell och de finns med blå urtavla. En fin Memovox kostar 2-3 ggr det och jag tror inte de finns med blå urtavla.


Känns ju spontant sjukt prisvärd. Ytterst tveksamt om man vågar tipsa en nyfrälst om GO dock, kanonklockor men satans dyra att serva.
image.jpeg
image.jpeg
 
Topp