• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Reluma eller ej? Tudor Submariner

Reluma eller ej?

• Ja, gör det!

Röster: 10 28.6%
  • Nej, kommer inte bli bra.

Röster: 5 14.3%
  • Nej, snyggt som det är.

Röster: 20 57.1%

• Totala väljare
    35

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hej!
Min gamla Tudor 7016 har vita index. Jag tror att visarna är relumade någon gång, medan tavlan troligen har fått lumet bortskrapat. Är egentligen inte ute efter lume, men visst skulle det vara trevligt med ett mer vintageaktigt utseende på index och visare.

Det har skrivits om relume förr och jag vill minnas att @maxmol gjorde ett något misslyckat relume jobb på en Flinga.

Tror ni man kan få till ett bra jobb på denna i Sverige? Finns det alternativ till relume, som att endast måla index och visare med färg? Kanske är lättare att få ett bra utseende? Har hört att Farfar gör relume jobb. Har ni någon annan att rekommendera i dagsläget? Vad kostar det ungefär?
C5E30ACA-8A8B-4ECB-8A40-418BBBB44CB2.jpeg
2FFDEFDE-B322-4D2A-9B74-2F9C5FFC021E.jpeg
C752A30E-B19B-47FF-AEE3-8A64BDA35E65.jpeg

Det där är väl ändå en servicetavla? Så nosa upp en org, är ju inte apadyrt.....ännu. Eller skicka till MY i HK så kan han vintagefiera den åt dig.......
Tror du att det är servicetavla? Hur ser du det?
Detsamma med insertet?

Så det är MY som gäller även för tavlor. Ska kanske undersöka hans tjänster.

Tror du att det är servicetavla? Hur ser du det?
Detsamma med insertet?

Så det är MY som gäller även för tavlor. Ska kanske undersöka hans tjänster.
Gissar mest, 7016 är ju vanligast med Snowflaketavla, men finns såklart även med vanliga index, men ska då ha Tudor Rosen på tavlan och inte Tudor skölden som din har. Sen finns avarten med din tavla och Snowflakevisare.......dock en väldigt liten produktion, så där får man kolla om ditt serienr är korrekt för en sån konfiguration. MY fixar mkt tavlor, kolla hans site för referensuppdrag och pris......
Insertet har ju väldigt tunn font, så misstänker att det inte är det klockan föddes med sas....

Kan absolut köpa den tavlan från typ -68. Det stora problemet är att den är tvättad och hemsk. Insertet är ett mycket senare serviceinsert som någon ser ut att ha fulblekt.

Kan absolut köpa den tavlan från typ -68. Det stora problemet är att den är tvättad och hemsk. Insertet är ett mycket senare serviceinsert som någon ser ut att ha fulblekt.
Vill också minnas att shildtavlan användes runt 69-70. Förutom att den är tvättad, vad är det du tänker på? :oops:

Vill också minnas att shildtavlan användes runt 69-70. Förutom att den är tvättad, vad är det du tänker på? :oops:
Räcker det inte? :)

Om du gillar den så där så är det väl bra? Jag tycker att tavlor lätt blir platta och döda efter lumet är borta. Svårt att avgöra om också text och färg bleknat när man städat bort lumet. Jag hade lumat om både tavla och visare. Då hade den blivit trevlig. Jag hade också bytt insertet då jag har svårt för de som blekts och tappat sin lyster när klarlacken är uppäten.

Räcker det inte? :)

Om du gillar den så där så är det väl bra? Jag tycker att tavlor lätt blir platta och döda efter lumet är borta. Svårt att avgöra om också text och färg bleknat när man städat bort lumet. Jag hade lumat om både tavla och visare. Då hade den blivit trevlig. Jag hade också bytt insertet då jag har svårt för de som blekts och tappat sin lyster när klarlacken är uppäten.
Skulle också föredra mer patina på indexen. Är det MY man ska kontakta eller finns det någon ok sojabadare i Europa?

Skulle också föredra mer patina på indexen. Är det MY man ska kontakta eller finns det någon ok sojabadare i Europa?
Ingen aning. Du får fråga runt. LAWW och MY kan säkert hjälpa dig. Vilka andra vet jag inte men jag skulle tro att det finns ett helt gäng kompetenta verkstäder som kan luma om en tavla dugligt.

Spännande! Jag säger reluma index och visare. Den har så pass enkla områden oxå så det är bara att blanda till lume efter den färg du vill ha och man kan även välja hur mkt du vill att den ska lysa eller om du vill ha den död.

Gissar mest, 7016 är ju vanligast med Snowflaketavla, men finns såklart även med vanliga index, men ska då ha Tudor Rosen på tavlan och inte Tudor skölden som din har. Sen finns avarten med din tavla och Snowflakevisare.......dock en väldigt liten produktion, så där får man kolla om ditt serienr är korrekt för en sån konfiguration. MY fixar mkt tavlor, kolla hans site för referensuppdrag och pris......
Insertet har ju väldigt tunn font, så misstänker att det inte är det klockan föddes med sas....
Är man dum i huvudet om man köper denna? Ser ju ganska bra ut på bild, men antar att hela tavlan är ommålad

https://www.ebay.co.uk/itm/Vintage-...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m1438.l2649

Den är ju refinished, tror mest att du inte kommer bli nöjd. Jämför du med korrekta tavlor så finns det skillnader. Tex ROTOR och Self Winding är för stort och i fel typsnitt. Bättre att leta efter en korrekt ärliga tavla......dessutom känns det enligt mig lite konfliktfyllt att ha en klocka som har patina, repor och är märkt av tidens tand....och sedan en perfekt tavla.......det korrolerar inte.......

Kika lite vad MY kan åstakomma......det är ju i princip gratis....

http://www.classicwatchrepair.com/english/dial-restoration

Tillbaka
Topp