Laddar...

Reluma eller ej? Tudor Submariner

Diskussion i 'Vintage' startad av Criss Cross, 13 januari 2019.

?

Reluma eller ej?

1. Ja, gör det!

9 röst(er)
    29,0%
  2. Nej, kommer inte bli bra.

4 röst(er)
    12,9%
  3. Nej, snyggt som det är.

18 röst(er)
    58,1%
  1. Criss Cross
    Trådstartare

Criss Cross Diamant

Från:
    Stockholm
    Hej!
    Min gamla Tudor 7016 har vita index. Jag tror att visarna är relumade någon gång, medan tavlan troligen har fått lumet bortskrapat. Är egentligen inte ute efter lume, men visst skulle det vara trevligt med ett mer vintageaktigt utseende på index och visare.

Det har skrivits om relume förr och jag vill minnas att @maxmol gjorde ett något misslyckat relume jobb på en Flinga.

Tror ni man kan få till ett bra jobb på denna i Sverige? Finns det alternativ till relume, som att endast måla index och visare med färg? Kanske är lättare att få ett bra utseende? Har hört att Farfar gör relume jobb. Har ni någon annan att rekommendera i dagsläget? Vad kostar det ungefär?
    C5E30ACA-8A8B-4ECB-8A40-418BBBB44CB2. 2FFDEFDE-B322-4D2A-9B74-2F9C5FFC021E. C752A30E-B19B-47FF-AEE3-8A64BDA35E65.

2. Davvan

Davvan Pamela Gidley Premium

Från:
    Fettefleur......
    Det där är väl ändå en servicetavla? Så nosa upp en org, är ju inte apadyrt.....ännu. Eller skicka till MY i HK så kan han vintagefiera den åt dig.......

Criss Cross och eriksson850 gillar detta.
  3. Davvan

Från:
    Fettefleur......
    89321C0A-B720-42E5-B3EF-CF9C7A760D0B. Denna avart är ju rätt sval, kanske den du har om serienr är korrekt........men med bytta visare.....?

Criss Cross gillar detta.
  4. Per

Per Björklövens finest

Skicka den till någon som kan.

Ako och Criss Cross gillar detta.
  5. Criss Cross
    Trådstartare

Criss Cross Diamant

Från:
    Stockholm
    Tror du att det är servicetavla? Hur ser du det?
    Detsamma med insertet?

Så det är MY som gäller även för tavlor. Ska kanske undersöka hans tjänster.

6. Davvan

Från:
    Fettefleur......
    Gissar mest, 7016 är ju vanligast med Snowflaketavla, men finns såklart även med vanliga index, men ska då ha Tudor Rosen på tavlan och inte Tudor skölden som din har. Sen finns avarten med din tavla och Snowflakevisare.......dock en väldigt liten produktion, så där får man kolla om ditt serienr är korrekt för en sån konfiguration. MY fixar mkt tavlor, kolla hans site för referensuppdrag och pris......
    Insertet har ju väldigt tunn font, så misstänker att det inte är det klockan föddes med sas....

eriksson850 och Criss Cross gillar detta.
  7. Per

Per Björklövens finest

Kan absolut köpa den tavlan från typ -68. Det stora problemet är att den är tvättad och hemsk. Insertet är ett mycket senare serviceinsert som någon ser ut att ha fulblekt.

8. Criss Cross
    Trådstartare

Criss Cross Diamant

Från:
    Stockholm
    Vill också minnas att shildtavlan användes runt 69-70. Förutom att den är tvättad, vad är det du tänker på? :oops:

9. Per

Per Björklövens finest

Räcker det inte? :)

Om du gillar den så där så är det väl bra? Jag tycker att tavlor lätt blir platta och döda efter lumet är borta. Svårt att avgöra om också text och färg bleknat när man städat bort lumet. Jag hade lumat om både tavla och visare. Då hade den blivit trevlig. Jag hade också bytt insertet då jag har svårt för de som blekts och tappat sin lyster när klarlacken är uppäten.

Anders Forsberg och Criss Cross gillar detta.
  10. Criss Cross
    Trådstartare

Criss Cross Diamant

Från:
    Stockholm
    Skulle också föredra mer patina på indexen. Är det MY man ska kontakta eller finns det någon ok sojabadare i Europa?

11. Per

Per Björklövens finest

Ingen aning. Du får fråga runt. LAWW och MY kan säkert hjälpa dig. Vilka andra vet jag inte men jag skulle tro att det finns ett helt gäng kompetenta verkstäder som kan luma om en tavla dugligt.

12. Fadershan

Fadershan Guld

Spännande! Jag säger reluma index och visare. Den har så pass enkla områden oxå så det är bara att blanda till lume efter den färg du vill ha och man kan även välja hur mkt du vill att den ska lysa eller om du vill ha den död.

13. Scaramanga

Scaramanga Diamant

Från:
    Höga Kusten
    Reluma tycker jag!

Bjuder på en bild från 2013 när jag ägde denna. Köpte den av en klocksamlande Irländare som var kapten för en blåsorkester :)

Insertet klorinblekte du väl själv? @Criss Cross
    763272FF-1103-4206-9CE9-80E159F43502.

14. Criss Cross
    Trådstartare

Criss Cross Diamant

Från:
    Stockholm
    Korrekt, jag är skyldig. Klorin medvetet och tandkräm omedvetet när jag polerade plexit .

Scaramanga gillar detta.
  15. PR1973

PR1973 Silver Premium

Från:
    Stockholm
  16. Criss Cross
    Trådstartare

Criss Cross Diamant

Från:
    Stockholm
  17. nöt

nöt Guld

När tavlan redan är tvättad är det väl samma prismässigt som om den skulle vara relumad?

18. Criss Cross
    Trådstartare

Criss Cross Diamant

Från:
    Stockholm
    Troligen är en bra relume/målning en investering.

19. Criss Cross
    Trådstartare

Criss Cross Diamant

Från:
    Stockholm
    Jag har haft kontakt med Young. Hans pris skiljde sig ganska mycket från prislistan på hans sida. 350 för tavla och 100 för visarna. USD.

Dt250 och Mikaell gillar detta.
  20. Criss Cross
    Trådstartare

Criss Cross Diamant

Från:
    Stockholm
    Är man dum i huvudet om man köper denna? Ser ju ganska bra ut på bild, men antar att hela tavlan är ommålad

https://www.ebay.co.uk/itm/Vintage-...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m1438.l2649

21. Davvan

Från:
    Fettefleur......
    Den är ju refinished, tror mest att du inte kommer bli nöjd. Jämför du med korrekta tavlor så finns det skillnader. Tex ROTOR och Self Winding är för stort och i fel typsnitt. Bättre att leta efter en korrekt ärliga tavla......dessutom känns det enligt mig lite konfliktfyllt att ha en klocka som har patina, repor och är märkt av tidens tand....och sedan en perfekt tavla.......det korrolerar inte.......

Kika lite vad MY kan åstakomma......det är ju i princip gratis....

http://www.classicwatchrepair.com/english/dial-restoration

Criss Cross och eriksson850 gillar detta.
Mollstedt