Fuktad trasa tål ju alla ur, bara för att det inte är skruvad krona betyder inte heller att klockan inte tål vatten 
Men man kanske inte behöver plaska i onödan.
Men man kanske inte behöver plaska i onödan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
oscaroscar skrev:Kan man använda tvål eller inte? Läst att folk avråder det, samt vissa som tycker de är bra. Samma sak med tandborste, att de kan stjälpa.
(Behöver lite tips nu när jag ska rengöra och putsa med cape cod)
JakobZ skrev:JakobZ skrev:Hur gör ni med icke-skruvade kronor? T.ex. Speedy?
bump :roll:
Osannolikt att varken tvål eller (rent) hushållspapper kan repa stålet. Det är mycket hårdare än både tvål och papper.Väcker liv i denna tråd. Har som vana att tvätta klockan varje morgon, ljummet vatten i kranen och handtvål. Att bära en otvättad klocka känns som när man inte har duschat på morgonen. Ibland tar jag även med en tandborste och skrubbar. Torkar av med hushållspapper och mikrofiberduk. Har märkt att det har tillkommit några smårepor på de polerade ytorna och undrar om handtvål och hushållspapper verkligen repar stål, eller om det bara är gamla repor som träder fram när klockan är skinande ren? Diskmedel har en slipverkan och använder det inte på klockan.
Så länge du inte har riktigt gamla packningar kommer inte diskmedel torka ut packningar. Handtvål innehåller lite fett så det är sämre. Funkar dock.Handtvål och vatten. Upplever att diskmedel torkar ut packningar. Har din klocka dessutom en packning i glasringen som vissa seikos har kommer denna att bli seg att vrida.
Skölj av klockan ordentligt i ljummet vatten. Rengör sedan noggrant alla vinklar och vrår med tandborste och diskmedel. Så skulle jag ha gjort.Väcker liv i denna igen! Stålklocka med 200 meters wr som blivit nedspydd av ungen i magsjuka. Vill ju gärna sanera ordentligt så klockan inte drar med smittan. Doppa i syra? Tips
?
Tack för tips. Blir nog tvålHandtvål och vatten. Upplever att diskmedel torkar ut packningar. Har din klocka dessutom en packning i glasringen som vissa seikos har kommer denna att bli seg att vrida.
Tack. Låter vettigt!Skölj av klockan ordentligt i ljummet vatten. Rengör sedan noggrant alla vinklar och vrår med tandborste och diskmedel. Så skulle jag ha gjort.