• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rengöring under bezel på rolex

Compiss

Patek
2-Faktor
@Compiss Har för mig sett bild när du tagit bort bezel på en keramisk sub?

Skulle behöva fixa min då den börjat snurra åt båda håll. Ställt frågan till AD idag som ska återkomma med pris för detta lilla jobb. Bergströms skulle i alla fall skicka ner klockan till Malmö för de kunde inte göra det i Uppsala..
Skall ha lagt in en bild på det, oklart var bara...

Det sitter fyra fjädrar och på dem små stift om jag inte minns fel....
Låter märkligt att de måste skicka iväg klockan då det är rätt lättfixat skulle jag tro
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Nix inte kollat hos någon mer ännu. Är det för dyrt så får det vara tills man servar den. Min är fortfarande tajt och klickar "rätt" åt rätt håll vill säga :)

Verkar inte vara lika enkelt som på de gamla med en liten fjäder, bild från rolexforums.com:
Cool, tack för info. Återkom gärna med kostnaden. :)

Så kan det se ut!
IMG_20160806_190829.jpg
 
  • Like
Reactions: cab

cab

Audemars
2-Faktor
Skall ha lagt in en bild på det, oklart var bara...

Det sitter fyra fjädrar och på dem små stift om jag inte minns fel....
Låter märkligt att de måste skicka iväg klockan då det är rätt lättfixat skulle jag tro
Ja jag håller med trodde de kunde fixa det lätt medans jag vänta typ. Urisen var ute på lunch så hade varit bättre och fått prata med honom.
 

cab

Audemars
2-Faktor
@Compiss tog du bort bara för att rengöra?

Ser ju väldigt lätt hur på denna video, men brukar aldrig vara lika lätt när man själv ska försöka :)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
@Compiss tog du bort bara för att rengöra?

Ser ju väldigt lätt hur på denna video, men brukar aldrig vara lika lätt när man själv ska försöka :)
Japp, bara rengöring då det började kärva lite. Faktiskt inte alls svårt, se bara till att inga delar flyger iväg. Ta bort bezeln i an plastpåse så stift eller fjädrar hamnar där
 
  • Like
Reactions: cab

Bas

Patek
Tjena
Jag hade tänkt försöka mig på att plocka bort vridningen på min 16700, läst hela tråden och fått mig en hyfsad uppfattning om hur man gör.
Men det har pratats om "sprinten" "stiftet" och "fjädern". Är det samma del ni menar eller är det flera delar som kan flyga iväg?
På en av Compiss bilder finns det en "sprint" liggandes bredvid en tandpetare, inga fler delar? Förutom den tunna metallringen.

Tacksam för svar innan jag går loss :)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tjena
Jag hade tänkt försöka mig på att plocka bort vridningen på min 16700, läst hela tråden och fått mig en hyfsad uppfattning om hur man gör.
Men det har pratats om "sprinten" "stiftet" och "fjädern". Är det samma del ni menar eller är det flera delar som kan flyga iväg?
På en av Compiss bilder finns det en "sprint" liggandes bredvid en tandpetare, inga fler delar? Förutom den tunna metallringen.

Tacksam för svar innan jag går loss :)
Under bezeln finns bara sprinten, eller fjädern som gör att vridringen skickar samt en stor glidring. Öppna försiktigt i en plastpåse om du är osäker men den brukar inte "flyga" iväg..
 
  • Like
Reactions: Bas

Bas

Patek
En till snabb fråga, vridningen på 116710LN går att vrida åt båda hållen, är det likadant på 16700?
Har inte försökt och vill inte försöka utan att ha fått det bekräftat :)

Rengöringen av bezel gick väldigt lätt och smidigt!
Låg lite skit och nu är vridningen mycket lättare!
Tack för all information :)

IMG_4524.JPG

IMG_4527.JPG
 

Compiss

Patek
2-Faktor
En till snabb fråga, vridningen på 116710LN går att vrida åt båda hållen, är det likadant på 16700?
Har inte försökt och vill inte försöka utan att ha fått det bekräftat :)

Rengöringen av bezel gick väldigt lätt och smidigt!
Låg lite skit och nu är vridningen mycket lättare!
Tack för all information :)
Ja på gmt är det vridbart åt båda hållen. Det är den lilla fjädern som ser lite annorlunda ut på tex sub och gmt.
 
  • Like
Reactions: Bas

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Rolex bezel är ganska safe att jobba med. Värre med gamla vintage Seikos. Denna lilla fjäderbelastade kula sköter "klicket". Gissa om den vill rymma när man plockar av bezeln:nailbiting: Sen tror jag den kan studsa minst en kilometer på ett hårt stengolv:arghh: Mejselspetsen är 1,0 mm som jämförelse
IMG_2399.JPG
 

DrKlocka

Audemars
Värt att tänka på - ta inte av bezel och insert alltför ofta, till slut kommer de att sitta lösare då friktionen är det som håller allt på plats. Friktionen minskar för varje gång man demonterar/monterar. Man tänker sig att det kräver många gånger för friktionen att bli dålig men har själv behövt byta bezel på en gmt av den anledningen och verkar inte vara allt för ovanligt.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Herregud, jobbar du som rörmokare eller vad gör du för att få den så skitig? ;)
Bra rengjort iallafall!
Är det inte rengjort på några år så ser det ut så efter även normalt dagligt användande.

Bilden lite längre upp på min 116610 kan du se hur det ser ut efter 4-5 år. Klockan är en 2012 om jag inte minns helt fel och bilden togs 2017
 
Topp