• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Renovera badrum!

JayJay

Rolex
Jag går också i badrumsrenoveringstankar, 18 - 23 arbetsdagar är lite jobbigt :eek: Är det inte något man borde kunna förhandla ned? 3 veckor + obligatoriska branschförseningarna innebär en månad där man mer eller mindre inte kan vistas hemma.
Du får väl använda något av bostadens övriga sanitetsanläggningar under tiden. Inga konstigheter.

Vill man vara fin får man lida pin.
 

JayJay

Rolex
Äger en liten tvåa i centrala Stockholm, har bara ett badrum
Hehe. Jag skojade naturligtvis redan i mitt första svar. Sorry (tyckte själv att det var uppenbart).
Med det sagt tror jag att just tiden av alla faktorer är svår att förhandla om såvida man inte är villig att pressa in vesäntligt med extra deg. Blir liksom en allt för svår logistisk övning om man inte ska tillåta sig lite dötid (dötid som i sådant fall kommer debiteras som arbetstid).
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Jag körde nyligen en bra kombo med prisvärda polacker som gjorde allt grovt och en annan firma som hade behörighetsbevis från byggkeramikrådet så jag kunde få kvalitetsdokument, säker vatteninstallationsdokument och även kvalitetsdokument på el. Polackerna ligger på halva pengen i timmen. Men det var bara för att jag bor i en övernitisk förening som jag körde på kombinationen. Jag har tidigare renoverat kök/badrum enbart med polski och det har blivit superbra. Gäller att man dokumenterar allt och ser till att byggkeramikrådets regler följs så är det inga problem gentemot försäkringsbolag.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tror iofs inte att grovjobbet är så dyrt i paketet. Dom tar in någon armenier typ, som gör det. I mitt badrum behövdes det bilas och det kanske inte är något man gör själv. Hos grannen gick dom igenom golvet ner till grannen under. Har man jobb, familj och andra intressen är det värt att betala.
 

Edin

Panerai
Hoppas inte du hade polski till att göra elen..

Nu har jag för mig att du jobbar som elektriker och säkert är bra på ditt jobb men med tanke på vad jag sett svenska elektriker gjort och det dom gjorde i mammas badrum så tror jag det många gånger är minst lika bra med polska elektriker. Skulle jag dra det själv skulle det bli 100 gånger bättre för fy fan vilka klåpare som var i mammas badrum och arbetade första svängen!!! Allt kokar ner till de där förbannade licenserna och kvalitetspappren...
 

oystercase

Cartier
Snabbast att sätta är plattor i mellanstorlek, dvs ca 20x20cm.

Ett tips om man vill hålla nere kostnader är att INTE köra hårda plattor typ granitkeramik på väggarna (som måste diamantsågas). Vanligt kakel som man kan ritsa och knäcka går mycket fortare att kantpassa.
Dessa är dessutom billigare än klinker/granitkeramik och väggytan är mycket större än golvet.

alltså köp lyxigt golv, billiga väggar.

Här är mina 1200 x 600 plattor på väggen så jag har alltså inte lyssnat på mig själv...
IMAG1999.jpg
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Mitt badrum var också i storlek small. Byggde ut det genom att sno utrymme av en anslutande garderob och fick mig då lite extra space för en duschhörna. Det goa med små badrum är att materialvalet inte är så känsligt för pris. Är ju ändå inte många kvm man ska köpa för. Kaklet var rätt billigt men hexagonplattorna i granit var i övre spannet.

Ett tips är att köra stor spegel så det ser ännu större ut. Jag satte reglar som distans för att få en svävande effekt. Kan se ganska trångt ut annars. Jag valde även att bryta lite mot konventionen mörkt golv / ljust tak och köra kolsvart tak. Ser rätt ball ut då jag hittade svarta spottar till det. Så här blev det:

IMG_8611.jpg

IMG_8612.jpg
 

Galaxy

Rolex
Mitt badrum var också i storlek small. Byggde ut det genom att sno utrymme av en anslutande garderob och fick mig då lite extra space för en duschhörna. Det goa med små badrum är att materialvalet inte är så känsligt för pris. Är ju ändå inte många kvm man ska köpa för. Kaklet var rätt billigt men hexagonplattorna i granit var i övre spannet.

Ett tips är att köra stor spegel så det ser ännu större ut. Jag satte reglar som distans för att få en svävande effekt. Kan se ganska trångt ut annars. Jag valde även att bryta lite mot konventionen mörkt golv / ljust tak och köra kolsvart tak. Ser rätt ball ut då jag hittade svarta spottar till det. Så här blev det:

IMG_8611.jpg

IMG_8612.jpg
Ruggigt snyggt!
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Nu har jag för mig att du jobbar som elektriker och säkert är bra på ditt jobb men med tanke på vad jag sett svenska elektriker gjort och det dom gjorde i mammas badrum så tror jag det många gånger är minst lika bra med polska elektriker. Skulle jag dra det själv skulle det bli 100 gånger bättre för fy fan vilka klåpare som var i mammas badrum och arbetade första svängen!!! Allt kokar ner till de där förbannade licenserna och kvalitetspappren...

Yes,det stämmer! Givetvis har du rätt, till viss del har det väl kanske inte med ursprunget att göra! finns många svenskar utan samvete..
Men, jag har personligen både sett och hört om skrämmande jobb som polacker utfört!
Visst,ofta är ju funktionen där så för fru Svensson är allt frid och fröjd! Men det behöver ju inte betyda att det är rätt utfört..



Snabbast att sätta är plattor i mellanstorlek, dvs ca 20x20cm.

Ett tips om man vill hålla nere kostnader är att INTE köra hårda plattor typ granitkeramik på väggarna (som måste diamantsågas). Vanligt kakel som man kan ritsa och knäcka går mycket fortare att kantpassa.
Dessa är dessutom billigare än klinker/granitkeramik och väggytan är mycket större än golvet.

alltså köp lyxigt golv, billiga väggar.

Här är mina 1200 x 600 plattor på väggen så jag har alltså inte lyssnat på mig själv...
IMAG1999.jpg
Kan berätta att det är ingen höjdare att sätta upp en handdukstork på sådana plattor heller...
 
Senast ändrad:

Karlsson

Panerai
Snabbast att sätta är plattor i mellanstorlek, dvs ca 20x20cm.

Ett tips om man vill hålla nere kostnader är att INTE köra hårda plattor typ granitkeramik på väggarna (som måste diamantsågas). Vanligt kakel som man kan ritsa och knäcka går mycket fortare att kantpassa.
Dessa är dessutom billigare än klinker/granitkeramik och väggytan är mycket större än golvet.

alltså köp lyxigt golv, billiga väggar.

Här är mina 1200 x 600 plattor på väggen så jag har alltså inte lyssnat på mig själv...
IMAG1999.jpg

Storformat på väggarna kan vara knöligt ibland men de blir allt vanligare!
image.jpeg

Här 25*75 om jag mina rätt, tur de finns hjälpmedel för monteringen

image.jpeg
 

Karlsson

Panerai
Mitt badrum var också i storlek small. Byggde ut det genom att sno utrymme av en anslutande garderob och fick mig då lite extra space för en duschhörna. Det goa med små badrum är att materialvalet inte är så känsligt för pris. Är ju ändå inte många kvm man ska köpa för. Kaklet var rätt billigt men hexagonplattorna i granit var i övre spannet.

Ett tips är att köra stor spegel så det ser ännu större ut. Jag satte reglar som distans för att få en svävande effekt. Kan se ganska trångt ut annars. Jag valde även att bryta lite mot konventionen mörkt golv / ljust tak och köra kolsvart tak. Ser rätt ball ut då jag hittade svarta spottar till det. Så här blev det:

IMG_8611.jpg

IMG_8612.jpg

Vågat att köra svart tak, blev riktigt häftigt!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Mitt badrum var också i storlek small. Byggde ut det genom att sno utrymme av en anslutande garderob och fick mig då lite extra space för en duschhörna. Det goa med små badrum är att materialvalet inte är så känsligt för pris. Är ju ändå inte många kvm man ska köpa för. Kaklet var rätt billigt men hexagonplattorna i granit var i övre spannet.

Ett tips är att köra stor spegel så det ser ännu större ut. Jag satte reglar som distans för att få en svävande effekt. Kan se ganska trångt ut annars. Jag valde även att bryta lite mot konventionen mörkt golv / ljust tak och köra kolsvart tak. Ser rätt ball ut då jag hittade svarta spottar till det. Så här blev det:

IMG_8611.jpg

IMG_8612.jpg
Snyggt! Ser att du också körde på mässingsblandare. Mycket putsa blir det...
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Snyggt! Ser att du också körde på mässingsblandare. Mycket putsa blir det...
Har faktiskt sluta putsa den rackaren, tycker det fungerar med patinerat just i badrum. Det är en vidrig övergångsperiod dock innan patinan blir fin, ser ju inte allt för vacker ut just nu. Ängslig som jag är postade jag därför en bild från när det precis var klart :)

Är väldigt nöjd över att jag inte körde på mässing i köket. Det vill jag hålla renare stil på.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Har faktiskt sluta putsa den rackaren, tycker det fungerar med patinerat just i badrum. Det är en vidrig övergångsperiod dock innan patinan blir fin, ser ju inte allt för vacker ut just nu. Ängslig som jag är postade jag därför en bild från när det precis var klart :)

Är väldigt nöjd över att jag inte körde på mässing i köket. Det vill jag hålla renare stil på.
Gillar patina på duschen men inte lika mycket på handfatet. Frugan ville ha koppar men det patinerar något brutalt. Ärgar.
 

Bane

Omega
Hej,

På internet finns det inte många jag litar mer på än klocksnackare, vilsen som jag är när det kommer till att som har med bygg att göra, så vill jag höra lite med er om era erfarenheter och tips.

Jag och frun har tänkt att vi ska göra om badrummet nu när det nalkas tillökning i familjen, fick idag min första offert och samtidigt en smärre chock! Badrummet vi vill göra om är från tiden då fastigheten byggdes 1992 och i fint skick, trots sin fulhet.

Såhär ser det ut;
20160811_183421.jpg


Badrummet mäter in på ca. 4m2. Offerten fick jag in från ett av de få företagen jag kunde finna många och goda referenser om, nederst specas offerten. Är detta rimligt? Någon som känner några seriösa personer som vill ha jobb eller har tips om firmor i Stockholmstrakten?

Tackar vänligast.


Alla arbeten utförs enligt den utgåva av Säker Vatten och Byggkeramikrådets branschregler som gäller vid renoveringens startdag. Alla elarbeten utförs av behörig elinstallatör.

Entreprenören erbjuder sig att utföra följande arbeten i badrum:
1 Riva befintlig ytbeklädnad inkl väggskivor och demontera inredning.
2 Montering av ny golvbrunn med kvadratiskt brunnsgaller av borstat stål.
3 Merkostnad för flytt av golvbrunn 4 000 kr ingår i totalpriset.
4 Installera el- och vattenanslutning för tvättmaskin.
5 Montering av nya infällda vattenrör. Merkostnad 9 000 kr ingår i totalpriset.
6 På regelvägg montera 15 mm plywood eller förstärka reglar samt montera godkända våtrumskivor, alternativt spackla befintligt massivt underlag.
7 Installera elektrisk golvvärme inkl. jordfelsbrytare. Kostnad, 10 000 kr inkl. golvvärme och termostat, ingår i totalpriset.
8 Flytspackla golv med fall mot golvbrunn.
9 Montera vägghängd toalett inklusive plattsättning, Geberit fixtur ingår (Geberit duofix sigma rsknr.
8097668) exkl. toalettskål och spolknapp. Kostnad 12 000 kr ingår i totalpriset.
10 Montera innertak med spotlights (halogen eller LED) och dimmer. Kostnad 13 700 kr inkl. material ingår i totalpriset.
11 Utföra tätskikt på väggar och golv. (Vi använder alltid det nya foliesystemet på alla väggar och golv).
12 Målning av tak.
13 Utföra keramisk beklädnad på väggar och golv. Tillkommande debitering gäller för plattor på vägg:
kantskurna (laserskurna), klinker , marmor, natursten, granitkeramik, mosaik, för kakelplattor mindre än 15 cm x 15 cm och för mönsteranpassning. På golv är det endast montering och behandling av Marrakech samt mönsterpassning som debiteras extra.
14 Utföra nödvändiga elkompletteringar såsom inkoppling av belysning, tvättmaskin etc med nya elkontakter och strömbrytare.
15 Utföra nödvändiga VVS-kompletteringar såsom inkoppling av toalett, handfat, blandare, badkar, tvättmaskin etc.
16 Montera inredning såsom duschväggar, badrumsskåp, krokar, pappershållare etc.
17 Montering av nya släta vita foder samt anpassa tröskel vid behov.

XXXXXX AB

Tel: xxxxxxxx www.xxxxxxxxx.se

Org nr XXXXXX-XXXX Godkänd för F-skatt

Allt material ingår förutom kakel, klinker och inredning (handfat, toalettstol, blandare, duschväggar, skåp, handdukstork etc.) I entreprenaden ingår att täcka golv och hänga plast för närliggande dörröppningar, sophantering och byggstädning.

Totalpris badrum efter 30% ROT-avdrag: 164 160 kr inkl moms.

Totalpris före ROT-avdrag: 216 000 kr inkl moms.


Arbetskostnaden är 80%. ROT-avdraget är baserat på 2 personer och motsvarar 51 840 kr. Arbetet kan tidigast starta vecka 37, 2016 eller senare enligt överenskommelse och tar 18 - 23 arbetsdagar.​

Jag fick ett pris på 2 st badrum efter rot avdrag: 134.000 kr inkl rivning, flytt av brunn, kakel, klinkel inredning av badrums möbler etc (Göteborg)
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Hade jag tänkt efter lite så hade jag kanske döpt tråden till "Den stora badrumsrenoveringstråden". :) Jag hade idag firma nummer 2 över för att kolla i morse, sen blir det inga fler offerter. Blir att köpa firman och inte bara priset. :)
 
Topp