På internet finns det inte många jag litar mer på än klocksnackare, vilsen som jag är när det kommer till att som har med bygg att göra, så vill jag höra lite med er om era erfarenheter och tips.
Jag och frun har tänkt att vi ska göra om badrummet nu när det nalkas tillökning i familjen, fick idag min första offert och samtidigt en smärre chock! Badrummet vi vill göra om är från tiden då fastigheten byggdes 1992 och i fint skick, trots sin fulhet.
Badrummet mäter in på ca. 4m2. Offerten fick jag in från ett av de få företagen jag kunde finna många och goda referenser om, nederst specas offerten. Är detta rimligt? Någon som känner några seriösa personer som vill ha jobb eller har tips om firmor i Stockholmstrakten?
Alla arbeten utförs enligt den utgåva av Säker Vatten och Byggkeramikrådets branschregler som gäller vid renoveringens startdag. Alla elarbeten utförs av behörig elinstallatör.
Entreprenören erbjuder sig att utföra följande arbeten i badrum:
1 Riva befintlig ytbeklädnad inkl väggskivor och demontera inredning.
2 Montering av ny golvbrunn med kvadratiskt brunnsgaller av borstat stål.
3 Merkostnad för flytt av golvbrunn 4 000 kr ingår i totalpriset.
4 Installera el- och vattenanslutning för tvättmaskin.
5 Montering av nya infällda vattenrör. Merkostnad 9 000 kr ingår i totalpriset.
6 På regelvägg montera 15 mm plywood eller förstärka reglar samt montera godkända våtrumskivor, alternativt spackla befintligt massivt underlag.
7 Installera elektrisk golvvärme inkl. jordfelsbrytare. Kostnad, 10 000 kr inkl. golvvärme och termostat, ingår i totalpriset.
8 Flytspackla golv med fall mot golvbrunn.
9 Montera vägghängd toalett inklusive plattsättning, Geberit fixtur ingår (Geberit duofix sigma rsknr.
8097668) exkl. toalettskål och spolknapp. Kostnad 12 000 kr ingår i totalpriset.
10 Montera innertak med spotlights (halogen eller LED) och dimmer. Kostnad 13 700 kr inkl. material ingår i totalpriset.
11 Utföra tätskikt på väggar och golv. (Vi använder alltid det nya foliesystemet på alla väggar och golv).
12 Målning av tak.
13 Utföra keramisk beklädnad på väggar och golv. Tillkommande debitering gäller för plattor på vägg:
kantskurna (laserskurna), klinker , marmor, natursten, granitkeramik, mosaik, för kakelplattor mindre än 15 cm x 15 cm och för mönsteranpassning. På golv är det endast montering och behandling av Marrakech samt mönsterpassning som debiteras extra.
14 Utföra nödvändiga elkompletteringar såsom inkoppling av belysning, tvättmaskin etc med nya elkontakter och strömbrytare.
15 Utföra nödvändiga VVS-kompletteringar såsom inkoppling av toalett, handfat, blandare, badkar, tvättmaskin etc.
16 Montera inredning såsom duschväggar, badrumsskåp, krokar, pappershållare etc.
17 Montering av nya släta vita foder samt anpassa tröskel vid behov.
XXXXXX AB
Tel: xxxxxxxx
www.xxxxxxxxx.se
Org nr XXXXXX-XXXX Godkänd för F-skatt
Allt material ingår förutom kakel, klinker och inredning (handfat, toalettstol, blandare, duschväggar, skåp, handdukstork etc.) I entreprenaden ingår att täcka golv och hänga plast för närliggande dörröppningar, sophantering och byggstädning.
Totalpris badrum efter 30% ROT-avdrag: 164 160 kr inkl moms.
Totalpris före ROT-avdrag: 216 000 kr inkl moms.
Arbetskostnaden är 80%. ROT-avdraget är baserat på 2 personer och motsvarar 51 840 kr. Arbetet kan tidigast starta vecka 37, 2016 eller senare enligt överenskommelse och tar 18 - 23 arbetsdagar.