• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Repa i safirglas alternativt AR, va rekommenderar ni?

Har själv en gammal bild på en liten skönhetfläck på min kermit som genomgick en service därefter. Det är inte mycket som krävs för att få en lättare hjärtinfarkt. Visst är glaset motståndskraftigt mot allt möjligt, men om oturen är maximal och omständigheterna är gynnsamma så är det mycket lite som erfordras för det skulle sluta som för mig. Tipset är att sitta lugnt i båten och låta din gmt vara precis som den är och sedan vid nästa genomgång av klockan, kanske då överväga byte av glaset.
IMG_20180225_021722.jpg

Anti Reflective coating.
Gör att safirglaset inte reflekterar så mkt ljus, och till följd ser man tavla etc bättre i alla vinklar.

AR är AntiReflex-behandling.
Kan sitta på insidan utsidan eller båda sidor av glaset.

Edit: Chrisse var snabbast!

AntiReflex
Skimrar ibland som oljehinneblått på glasytor, glasögon, objektiv och kikare.
Har läst någonstans på nätet att Rolex inte använder AR då det kan försvaga glaset.

Dubbel AR är grymt. På t.ex Omegas modeller som har det är det svårt att överhuvud taget se glaset i många vinklar.
Tack för alla utförliga svar :) härligt när man kan få svar/hjälp så fort av alla duktiga i detta forumet:bookworm:

När jag slog en flisa ur glaset på min SMP lät jag byta glaset och tog det på hemförsäkringen. Kändes som den enklaste och bästa lösningen.

Rolex använder AR på datumbubblorna numer, och även insidan av en del glas, tex Daytona 116500 och Cellini.

Jag var i kontakt med Nymans Ur i somras angående byte av safirglas på en 36 mm datejust. Har för mig att det rörde sig om ca 2500 kr för det glaset.

Tillbaka
Topp