• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Reparera eller byta 6R15

Bazsy

Cartier
Hej!

Urverket i min Sumo har gett upp efter ca. 5 år. Den tappade först 3-5 minuter per dag och när jag försökte justera gången fick jag väldigt hektiskt resultat och till slut tror jag jag rörde vid regulatorn och urverket stannade då helt.
Nu funderar jag på om det är värt att reparera eller om jag ska byta till en ny 6R15?

Hursomhelst undrar jag om ni kan rekommendera urmakare som gör det som ska göras för en inte alltför högt pris.
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ja, det tycker jag att jag kan göra. Jag kommer dock inte ihåg hur lång tid det tog, 3 veckor kanske. Antagligen kändes det som en evighet men var nog normalt.
 

Fadäsen

Cartier
Vet inte om tråden lever men min SARB059 alpinist verkar tappa 3-5min/24h och låter en del i rotor. Kockmaster verkstaden vill ha 3200 för byte. Verkar inte som Seiko är ett servicebart märke trots allt här i Norden?!
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Vet inte om tråden lever men min SARB059 alpinist verkar tappa 3-5min/24h och låter en del i rotor. Kockmaster verkstaden vill ha 3200 för byte. Verkar inte som Seiko är ett servicebart märke trots allt här i Norden?!

Det handlar om kostnad. En seriös urmakare är kapabel att serva urverken, men den tid det skulle ta att felsöka och reparera kostar mer än att helt enkelt byta ut verket. Om du insisterar på att få det gamla verket servat kan du förmodligen få det, men då till en högre kostnad.
 

Fadäsen

Cartier
Jo troligen är det fallet, vad är skillnaden i komplexitet mot ett säg Eta 28xx? De servas vad jag förstår nästan av alla billigt. Synd Seiko missat lifecycle management i utvecklingen.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Jo troligen är det fallet, vad är skillnaden i komplexitet mot ett säg Eta 28xx? De servas vad jag förstår nästan av alla billigt. Synd Seiko missat lifecycle management i utvecklingen.
Billigt kanske är en definitionsfråga, men under 2K lär du ha svårt att hitta en service för. Ett nytt Seiko 6r15 ligger väl mellan 2,5-3K? Lägg sedan till vad arbetstiden kostar så är du ju uppe i vad din urmakare ville ha? Låter ju rimligt i mina öron.
 

Fadäsen

Cartier
Så är det nog, tänker mer det är fördelen med mekaniskt att det skall gå att serva/byta delar. Sen blir brytpunkten var du tycker det är värt det mot vad din 4kkr Seiko är värd att bekosta avgörande. Jag emotsäger mig inte själva priset eller arbetskostnaden i sig, blir bara lite besviken på Seiko/6R.
 

Jonvafan

Omega
Så är det nog, tänker mer det är fördelen med mekaniskt att det skall gå att serva/byta delar. Sen blir brytpunkten var du tycker det är värt det mot vad din 4kkr Seiko är värd att bekosta avgörande. Jag emotsäger mig inte själva priset eller arbetskostnaden i sig, blir bara lite besviken på Seiko/6R.
Jag hade två skadade 6r15 samtidigt, två SARB lite olika symptom. Jag tog med dem till Stjärnurmakarna Umeå som har Seiko och urmakaren där ville hellre reparera dem än byta ut och han gjorde det och bytte packningarna för 2500 kr/ur. Det var nog ett bra pris men han tog lång tid på sig. Det var precis i början på pandemin.
Lite av tjusningen med riktiga klockor är ju att de går att hålla vid liv länge men det är klart att när en överkomligt prissatt klocka behöver service så kommer det kosta en stor del av klockans värde. Har man många klockor så har man också en hyfsad underhållsskuld vilket är ju lite trist att tänka på.
 
Topp