• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Reparera ett AS1895

Duddee

Basic
2-Faktor
Jag har en Tudor 7017 som inhandlades för ett år sedan. Den stannade tyvärr efter kort tid och skickades på service hos AD. Tyvärr så ansåg AD att klinkhjulet var i dåligt skick och då Tudor inte har några reservdelar till AS1895 så kunde inte delen bytas. Dock gick nu klockan som den ska men datumväxlingen slog inte alltid över som den ska göra.

Då blev nästa steg att skicka klockan till en urmakare i England som har reparerat den här typen av verk tidigare. Han har nu lagat så att datumväxlingen fungerar som den ska men upptäckte att mainplate (kommer inte vad den delen heter på svenska) var i dåligt skick och skulle behövas bytas. Han trodde att det skulle bli svårt att hitta den delen och ville skicka tillbaka klockan oservad då han inte vill lämna några garantier på det utförda jobbet.

Jag har fortsatt att undersöka saken och har nu hittat en mainplate från USA. Den är från ett AS1895 urverk men inte märkt med Tudor. Min tanke nu är då att byta själva mainplaten men behålla övriga delar av urverket. Självklart ska den gamla mainplaten behållas som en reservdel och på så sätt påvisa att urverket var original innan.

Tyvärr blir då inte urverket endast bestående av OEM Tudor, vilket jag i grund och botten ogillar. Jag ser dock inte att jag har så många alternativ om jag vill att klockan ska fungera enligt önskemål. Har ni, som är betydligt med kunniga inom vintage, några andra råd eller tips?
 
Oh vilken ångest. Skulle tipsat dig om urmakaren i England (onatelier) men det har du ju redan testat. Du vill ju kunna använda klockan och då skulle jag peta i en annan mainplate och spara originalet. Gissar att du redan googlat ihjäl dig efter reservdelar så inga bra tips där tyvärr.
 
Ja, det är precis en sådan del jag behöver. Får hålla ögonen öppna om det dyker upp någon men den chansen är nog rätt så liten. Helst så skulle jag vilja byta mot en Tudor OEM så att urverket är komplett. Olivier på ON Atelier tyckte att det kunde vara klokt att vända sig direkt till Tudor och inte gå via en AD men då misstänker jag att reparationen kommer att kosta betydligt mer än vad klockan är värd. Nåja, det är nog bara att göra sig beredd på söka igenom nätet för en reservdel.
 
Jag fick en bra beskrivning samt bilder från Olivier på ON Atelier i England. Jag kan försöka lägga upp bilderna och hans beskrivning.
 
Så här skrev Olivier:


  • As reported below, there is very severe wear on the stem hole in the movement in the mainplate (see videos)– this could cause issues as the stem is not well secured into the movement, and could be liable to popping out when it is pulled. Unfortunately the wear is in the mainplate, so there is no way of fixing this short of sourcing a brand new movement (which is probably near impossible).
  • As reported below, the day changeover was unreliable because of an incorrect clearance between dial and day disc. The day disc was rubbing, this was caused by the misalignment of the movement ring and movement. I have adjusted the relative position of the movement ring / movement to improve the clearance, and the day now seems to changeover reliably.
  • The fourth wheel tube (centre tube) in the movement is slightly bent. Only very slightly, but it has the effect of causing the hands to rotate out of plane (they should remain in the same plane, parallel to the dial and movement as they rotate – in the case of your watch there is a very clear low and high point during a 360deg rotation. The hands rotating out of plane is problematic (hands can clash with markers or glass, which would stop the watch). Now, only a theory, but I expect a previous person deliberately adjusted the position of the movement ring and the movement to be slightly “wonky” so that hands could be more parallel in the watch case – only a theory, but it would explain why the movement ring and movement were misaligned. Worth noting, this may not necessarily the fault of the last person who carried out a service on the watch. The movement ring on this watch would not necessarily be disassembled as part of the service, and it would be easy to take for granted that the movement and movement ring are as they left the factory.”

    Ni är troligtvis oändlig mycket kunnigare än mig och kan värdera hur pass allvarlig skadan är. Jag bifogar lite bilder också där man kanske kan se lite mer.
 

Bilagor

  • 9173C188-7F5F-477F-A044-6CF7A4C1EB4F.jpeg
    9173C188-7F5F-477F-A044-6CF7A4C1EB4F.jpeg
    16.9 KB · Visningar: 11
  • A40769D4-0F8C-40F7-93D8-7981306AE0D3.jpeg
    A40769D4-0F8C-40F7-93D8-7981306AE0D3.jpeg
    19.2 KB · Visningar: 10
  • B78CB890-B49A-4A96-8A82-4F9E136D7CA6.jpeg
    B78CB890-B49A-4A96-8A82-4F9E136D7CA6.jpeg
    17.1 KB · Visningar: 10
  • 80988E90-C7B3-4CC0-A03F-3DAC8C2D15D2.jpeg
    80988E90-C7B3-4CC0-A03F-3DAC8C2D15D2.jpeg
    16.1 KB · Visningar: 10
Röret borde man kunna rätta till så det inte är ett större problem för den är bara till för att minutröret skall ha något att riktas med. Mycket udda slitage med bommen men ser inte ut att vara mycket i höjdled så det kan man nog leva med. Har aldrig sett så mycket rörelse i sidled med bommen och man frågar sig hur det har gått till.
 
Röret borde man kunna rätta till så det inte är ett större problem för den är bara till för att minutröret skall ha något att riktas med. Mycket udda slitage med bommen men ser inte ut att vara mycket i höjdled så det kan man nog leva med. Har aldrig sett så mycket rörelse i sidled med bommen och man frågar sig hur det har gått till.
Inte alls ovanligt slitage, snarare tvärtom när det gäller äldre ur. Oftast den typen av slitage som gör att uret inte längre blir möjligt att reparera, framförallt udda fickur och liknande. Det är ofta inre delen som håller uppdragsaxelns styrtapp som blir ovalt sliten och det utgör en väldig massa problem.
Och röret är inte bara för minutrörets skull.

Skulle inte direkt ifrågasätta din urmakares bedömning, låter om en rimlig bedömning.
 
Inte alls ovanligt slitage, snarare tvärtom när det gäller äldre ur. Oftast den typen av slitage som gör att uret inte längre blir möjligt att reparera, framförallt udda fickur och liknande. Det är ofta inre delen som håller uppdragsaxelns styrtapp som blir ovalt sliten och det utgör en väldig massa problem.
Och röret är inte bara för minutrörets skull.

Skulle inte direkt ifrågasätta din urmakares bedömning, låter om en rimlig bedömning.
Har aldrig sett så mycket glapp i sidled på ett armbandsurverk men fickur är en annan femma.

På dessa AS verk är minutröret inte som på vanliga verk så den ligger inte med friktion mot röret så borde kunna fixas.
 
Ja, jag fick ett jättegott intryck av Olivier. Känns väldigt kunnig och tydlig. Jag använder gärna honom igen.
 
Tack för alla inspel. Om jag tolkar er rätt så borde glappet i röret kunna justeras. Vad gäller glappet i bommen så borde urverket kunna fungera ändå då glappet är i längsled, men för att åtgärda problemet måste main plage bytas då det är där slitaget är. Så jag skulle behöva hitta en ersättnings mainplate samt se om någon urmakare kan justera röret.
 
Har aldrig sett så mycket glapp i sidled på ett armbandsurverk men fickur är en annan femma.

På dessa AS verk är minutröret inte som på vanliga verk så den ligger inte med friktion mot röret så borde kunna fixas.
Du har inte gjort tillräckligt många verk eller saknar bedömningsförmåga. Inte särskilt ovanligt.
 
Ja en ny platta kommer du behöva för glappet blir bara värre om man drar upp verket för hand för det blir en hävstångseffekt då trycket blir högre med glappet.

Du har inte gjort tillräckligt många verk eller saknar bedömningsförmåga. Inte särskilt ovanligt.
Jag skrattade gått åt detta uttalande. Snarare vilka urverk man jobbat med skulle jag nog svara med.
 
Är detta det du söker?

Det där är nog ett AS inte ETA som det står. Då spricker min tes att det går att använda ett AS 1746 i den serien. Det gäller att den har Kif stötfjäder vilket inte AS verken har vad jag vet.
 
Själva röret går nog att få tag på tror jag. Jag har kontakt med oldswisswatches.com som har många delar till AS1895. Han har en platta som passar men det är inte en OEM Tudor och då blir urverket en franken. Å andra sidan så kanske det inte går att göra något annat då Tudor inte tillhandahåller reservdelar till de här verken längre. Jag bifogar en lista på alla reservdelar till AS1895. Vet ni vilken del som är röret jag behöver? Är det 163?
 

Bilagor

  • CB8B04D0-36E8-4326-9FF9-DE61C7D51F44.jpeg
    CB8B04D0-36E8-4326-9FF9-DE61C7D51F44.jpeg
    558.1 KB · Visningar: 10
Själva röret går nog att få tag på tror jag. Jag har kontakt med oldswisswatches.com som har många delar till AS1895. Han har en platta som passar men det är inte en OEM Tudor och då blir urverket en franken. Å andra sidan så kanske det inte går att göra något annat då Tudor inte tillhandahåller reservdelar till de här verken längre. Jag bifogar en lista på alla reservdelar till AS1895. Vet ni vilken del som är röret jag behöver? Är det 163?
Centerpipe sitter fast på verkbotten . Men går kanske byta genom att pressa ut den. Var det sekundhjulet/fourth wheel som var lite snett. Eller var det själva tuben som sitter på verkbotten. Ett alternativ är att fixa ett rör till bommen eller låta tillverka en överdimensionerad bom som passar bättre i den slitna verkbotten .
 
Här har du alla bilder som jag fick på urverket. Jag tror tyvärr inte att det var någon jättebra bild på balansen.

Kif stötsäkring på den verkbotten .. Inte helt hundra att vilket som helst AS1895 verkbotten passar. Lite lurigt. Vad jag förstår när jag läser så är det 2 problem. Dels centrumtuben som är något sned. Inget alarmerande. Går att byta . Dock är hålet för bommen helt slitet. Så antingen en ny botten eller en ny bom som har lite större diameter . Typ som detta. http://www.geocities.ws/dushang2000/Horology/Mainplate Repair/Mainplate Repair.html
 
...med tanke på alla bilder och filmer han skickati samband med service blir jag nyfiken: vad tar han för ”grundpris” en service?

Känns mer som att du lämnat en vintage Ferrari till Modena och får bilder på renoveringen, än att du lämnat en klocka till en urmakare. :) Gissar att t.ex. Nymans inte skickar filmer vid en service av en Tudor? Eller är det jag som inte servat på länge?
 
Haha! Ja, jag blev lite förvånad själv hur seriös han var. Han har bett om ursäkt upprepade gånger för att han inte lyckades laga klockan men från början var tanken bara att han skulle justera datumväxlingen. De felen som han upptäckte var inget som AD rapporterade när de hade servat klockan. Den enda återkopplingen jag fick då var att Klinkhjulet behöver bytas, men det var ju betydligt större fel på urverket.

Olivier ville ha 349£ för en service och han tog 50£ i undersökningsavgift. Rätt snälla priser tycker jag och jag kommer nog att använda honom igen.
 
Tillbaka
Topp