• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Reparera Ingersoll IN1800

Hej!
Har en Ingersoll IN1800 sen några år tillbaka som åkt på en smäll så rotorn har lossnat och datumet har fastnat mellan 28/29 och hoppar inte över när man trycker på knappen för datumet.
Är det något man vågar sig på att försöka laga själv? Är lite intresserad av att börja modda lite så att skruva med en klocka vore kul. Samtidigt vill jag inte förstöra en fin klocka som ”övning”.
Någon som gjort något liknande och har tips?

Hej!
Klockan verkar ha urverket "Ingersoll Caliber 735" vilket verkar vara baserat på kinesiska urverket "Shanghai 2L27"

På YouTube hittade jag en video där han skruvar isär urverket som kanske kan hjälpa dig avgöra om du vågar dig på jobbet, sök efter "How To Service Double Digit Big Date 2L27 Chinese Automatic Movement"

Eftersom urverket redan är trasigt, och du samtidigt känner dig intresserad av att lära dig reparera urverk, så är detta kanske en bra kandidat att lära sig på? I bästa fall kanske du lyckas och du får klockan att fungera felfritt, men i värsta fall kanske du förstör urverket. Det är i alla fall ett billigt urverk, och om det skulle hända kanske det går att köpa ett nytt 2L27-urverk och sätta i (verkar finnas billigt på AliExpress) (men vet inte hur mycket som är modiferat i Ingersolls variant av urverket - så vågar inte lova).

Jag frågade för skojs skull AI om detta och jag fick detta som svar:
Rotorn som lossnat: Detta är oftast det enklaste att fixa själv. Om du öppnar boettlocket (du behöver en boettöppnare eller en sån där 'boettboll' i gummi) ser du antagligen att skruven i mitten av rotorn gängat ur sig. Det är bara att skruva tillbaka den, men var försiktig så du inte drar för hårt eller slinter med skruvmejseln in i balansen.
Datum som fastnat: Detta är tyvärr ett vanligt problem på dessa urverk efter en stöt. Det kan vara så enkelt som att datumhjulet hoppat snett, men det kan också vara en liten fjäder eller en tand på ett plasthjul som gått av. För att fixa detta behöver du ta ut urverket, ta bort visarna och tavlan för att komma åt datummekanismen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp