• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Reparera titan

Clark Kent

Patek
2-Faktor
God morgon,

En fråga till KS metallurger. Finns det några svårigheter med att reparera en boett i titan? Och är en skada liknande den på bilden något som kan ”sprida sig” automatiskt eller få boetten att falla smulas sönder.

Och om man skulle laga, är det en omöjlighet att få samma nyans?

Det märks att jag kan mycket om metaller, eller hur :)

Skärmavbild 2019-04-13 kl. 09.44.09.png
 

rogart-63

Patek
Titan går bra att lasersvetsa . Eftersom Titanium är rent eller legerat med väldigt lite annat material så tror jag inte det blir nån skillnad i färg. Är boetten blästrad blir det knepigt att få samma yta kanske .
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Titan går bra att lasersvetsa . Eftersom Titanium är rent eller legerat med väldigt lite annat material så tror jag inte det blir nån skillnad i färg. Är boetten blästrad blir det knepigt att få samma yta kanske .

Tack. Det stämmer att det är en blästrad boett, klockan är en Sinn Ezm1. Det är ju förvisso en stenhård beater, men jag tänkte att en skada som på bilden kan "tråda upp sig” eller att materialet angrips när ytan är skadad.
 

rogart-63

Patek
Nä trådar sig lär det knappast göra . Skulle du laga den så tror jag man ska blästra hela boetten . Kanske med glaspärlor. Titanium oxiderar visserligen men det angrips inte eller typ rostar som stål eller järn . Tyvärr vet jag inte om jag har tillgång till svets längre då företaget jag jobbade på har flyttat eller håller på att flytta. Hur är det @curler2 går det svetsa med puk svets ?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag ska tillägga att jag inte äger klockan, utan det är en som jag är i intresserad av som finns på C24. Har bett om fler bilder på boetten utan länk.
 
Topp