• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

RESA LA & SF

Robbie

Omega
Hej!
Jag och sambon har bokat en 2-4-1 bonusresa till USA i höst, lätt optimistiska om man ens kan åka då, men kupongen gick ut sista februari...
Vi ska vara iväg 12 dagar i oktober och kommer flyga till LA och sedan ska vi flyga hem ifrån San Fransisco.
Tanken är att vi stannar x antal dagar i LA och sedan hyr bil och kör upp till SF och stannar där X antal dagar.

Släng gärna ut så många tips ni har!!
Tankar...
  • I vilket område ska man bo/inte bo?
  • Tips på saker man ska se/bör göra som inte är klassiska sevärdheter?
  • Ska man stanna flest dagar i LA eller SF?

Bomba med så mycket ni har att ge! ;)
 

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Vi gjorde en liknande resa för några år sedan.

Vi startade med tre nätter i SF (bodde kring Union Square). Hade bil från start och körde Napa och Sonoma över dagen (ta gärna en natt där om ni kan).
Bilade vidare längst Highway 1 med övernattning i Monterey och Morro Bay innan vi kom till LA (bodde i Santa Monica). Har varit i LA tidigare och ja….Det är en speciell (och stor) stad så välj ett område ni vill bo i men var beredda att köra/köa mycket. En dag på Universal Studios är att rekommendera (köp VIP biljetter så ni slipper köerna).
Vi åkte sen vidare till Las Vegas och San Diego men det kommer bli tight på 12 dagar. Manhattan Beach ligger söder om LA och är värt ett besök. Många lyxiga hus och lugn och härlig atmosfär.

Några höjdpunkter på vägen:
-Besöka och dricka öl från fantastiska mikrobryggerier (om man gillar öl)
-Småstäderna mellan SF och LA
-Universal Studios
-Lugnet i Manhattan Beach

Ni kommer att få en grym resa!

Kuriosa: Vi var totalt borta i 21 dagar och jag åt 22 hamburgare under resan 😉
 

JohnDoe

Rolex
Jag vill inte vara sån, men räkna inte med att USA har öppnat. Biden kommer nog hålla stängt så länge han kan. Just nu gäller 14+1 dagar utanför Schengen för att komma in i USA. Vi fick vara 15 dagar i Cancun nu för att åka till vårt hus i Florida.
 

JohnDoe

Rolex
Håller med övriga om att LA inte är så kul. Fast walk of fame och Rodeo Drive är kul att ha sett. Från observatoriet får man bra vy över Hollywood skylten. Vi brukar bo i Santa Monica ett par nätter. Trevligare där som utgångspunkt för LA. Kör man på så hinner man Vegas innan man åker till SF. Räcker med 2-3 nätter i Vegas. Bo bra och högt upp med schysst utsikt i Vegas. Kul att se hur bergen ligger som en ring runt Vegas. Egentligen ska man åka från SF till LA så när man kör 1an längs kusten har man bästa utsikten. Kolla om något speciellt händer längs vägen, tex. bilauktion i Monterey osv. Klassiska stopp är carmel och st Barbara. SF är jäkligt sunkigt på många ställen. Vi bor helst nära fishermans wharf så kan gå några meter utan att ha 100 tiggare runt sig. Vill ni åka till alcatraz behöver man normalt boka månader i förväg om man inte vill betala ett jätteutflyktspaket. Men kolla noga hur det funkar numera. Hela CA har ju varit tokstängt och BLM/antifa har ju kravallat sönder mycket. Här i Florida är allt lugnt och sansat men stora delar av USA är helt galet nu. Om jag ska vara helt ärlig tror jag det vore bra att skjuta på resan till 22 så det lugnat ned sig. Förutom Florida är det nog bara de glesbebyggda delarna av midwest som är vettiga nu.
 

JohnDoe

Rolex
Jag är vanligtvis hyfsat ofta i usa och har kört runt mellan LA, SF, Vegas, San Diego, Yosemite, Grand Canyon en del. Vad är du intresserad av, förutom klockor såklart. Bästa ostörda klockspaningen tycker jag är i Vegas. Där finns alla tänkbara märken och det är lätt att kolla utan att passera ”säkerhetsslussar”. Det finns ju alla sorters saker att göra från nöjesparker, vingårdar, natur osv. För den som gillar skytte så finns allt du vill i Vegas.
 

Marshall

Omega
2-Faktor
Var i SF med familjen för 5 år sen. Barnen var ganska små, så han väl inte med att utforska allt för mycket.. De minnen som etsat sig fast är akvariet i Monterey, Alcatraz, Muir Woods samt Highway 1 söder om Monterey.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Har kört hwy 1 från LA till SF för hiskeligt många år sedan. Väldigt tjusigt, klart värt att göra. Vi tog två dagar på oss och övernattade i Morro Bay på vägen.
Sedan har jag varit i Bay Area flera gånger och bl.a. jobbat där i några månader, så jag kan just SF-området rätt väl...
Vad man bör göra där beror ju rätt mycket på vad man har för intressen...

Några självklara "turistiska" saker är förstås Golden Gate Bridge. Kör upp på berget på nordsidan (utsidan), utsikten över bron och San Francisco där är oslagbar.
Alcatraz är värd ett besök om man är intresserad av fängelsehistoria, och då tar man en promenad genom Fisherman's Wharf på vägen. Jag tror att sjölejonkolonin vi Pier 39 finns kvar också. Andra promenadstråk kan vara Golden Gate Park (ligger inte vid bron, motsvarar ungefär Central Park i NY) och Ocean Beach utanför den. (Räkna inte med att bada dock, det är svinkallt i vattnet.)
När jag var där (några år sedan) undvek man helst kvarteren runt 80:an i centrala SF (östra), typ sydost om Folsom, vet inte vad som gäller idag.

Det finns förstås massor med bra mat i San Francisco, men där kan jag inte ge några tips, sånt är färskvara.

Det finns flera Redwood-skogar, så en sån bör man få in. Muir Woods en bit norr om SF är helt ok. (De flesta är rätt turistiskt tillrättalagda.)

Är man vinintresserad kan man köra runt i Napa och Sonoma och prova viner direkt på gårdarna, räkna gärna med en övernattning i så fall. Jag föredrar Sonoma, det är mindre turistfälla än Napa. (Eller var i alla fall, för ett antal år sedan.)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Har kört hwy 1 från LA till SF för hiskeligt många år sedan. Väldigt tjusigt, klart värt att göra. Vi tog två dagar på oss och övernattade i Morro Bay på vägen.
Sedan har jag varit i Bay Area flera gånger och bl.a. jobbat där i några månader, så jag kan just SF-området rätt väl...
Vad man bör göra där beror ju rätt mycket på vad man har för intressen...

Några självklara "turistiska" saker är förstås Golden Gate Bridge. Kör upp på berget på nordsidan (utsidan), utsikten över bron och San Francisco där är oslagbar.
Alcatraz är värd ett besök om man är intresserad av fängelsehistoria, och då tar man en promenad genom Fisherman's Wharf på vägen. Jag tror att sjölejonkolonin vi Pier 39 finns kvar också. Andra promenadstråk kan vara Golden Gate Park (ligger inte vid bron, motsvarar ungefär Central Park i NY) och Ocean Beach utanför den. (Räkna inte med att bada dock, det är svinkallt i vattnet.)
När jag var där (några år sedan) undvek man helst kvarteren runt 80:an i centrala SF (östra), typ sydost om Folsom, vet inte vad som gäller idag.

Det finns förstås massor med bra mat i San Francisco, men där kan jag inte ge några tips, sånt är färskvara.

Det finns flera Redwood-skogar, så en sån bör man få in. Muir Woods en bit norr om SF är helt ok. (De flesta är rätt turistiskt tillrättalagda.)

Är man vinintresserad kan man köra runt i Napa och Sonoma och prova viner direkt på gårdarna, räkna gärna med en övernattning i så fall. Jag föredrar Sonoma, det är mindre turistfälla än Napa. (Eller var i alla fall, för ett antal år sedan.)
Jag tycker Muir Woods var fint, men då ska man ju upp och gå i bergen & inte bara promenera runt på "botten". Väldigt fint när man tar sig upp på bergsryggarna där.

Sydväst om Union Square (Tenderloin) är inte så kul i SF. Bodde i på gränsen senast, och det räcker att man går några kvarter västerut så är det nästan skid row-känsla. Vi klarade oss utan något strul, värsta som hände var att en snubbe gick bananas inne i en convenience store och förstörde massa hyllor och produkter.

Om man gillar vin så kan jag förresten rekommendera Napa Valley Winery Exchange precis intill Union Square, otroligt trevliga med kul utbud.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jag tycker Muir Woods var fint, men då ska man ju upp och gå i bergen & inte bara promenera runt på "botten". Väldigt fint när man tar sig upp på bergsryggarna där.

Sydväst om Union Square (Tenderloin) är inte så kul i SF. Bodde i på gränsen senast, och det räcker att man går några kvarter västerut så är det nästan skid row-känsla. Vi klarade oss utan något strul, värsta som hände var att en snubbe gick bananas inne i en convenience store och förstörde massa hyllor och produkter.

Om man gillar vin så kan jag förresten rekommendera Napa Valley Winery Exchange precis intill Union Square, otroligt trevliga med kul utbud.
Ja, det stämmer, gick man några kvarter sydväst längs med Market och Mission kunde det snabbt bli rätt sunkigt också.

En sak angående vindistrikten förresten: De har plågats av återkommande skogsbränder på senare år, så jag vet inte i vilket skick de är nuförtiden.

En annan sak angående naturupplevelser: På hösten är det torrt och brunbränt, så det är kanske inte den tiden Kalifornien visar upp sin tjusigaste sida. (Regnen brukar börja i december, och sedan regnar det i stället kopiöst fram till april ungefär.)
 

Zthlm

Omega
Jag vill inte vara sån, men räkna inte med att USA har öppnat. Biden kommer nog hålla stängt så länge han kan. Just nu gäller 14+1 dagar utanför Schengen för att komma in i USA. Vi fick vara 15 dagar i Cancun nu för att åka till vårt hus i Florida.
Vilken resväg hade du till cancun? Blev det något strul med test eller särskilda dokument som krävdes på vägen? Jag behöver också åka till USA så snart som möjligt men funderar på hur man ska göra rent strategiskt. ESTA är mitt enda alternativ.
 

Zthlm

Omega
Hej!
Jag och sambon har bokat en 2-4-1 bonusresa till USA i höst, lätt optimistiska om man ens kan åka då, men kupongen gick ut sista februari...
Vi ska vara iväg 12 dagar i oktober och kommer flyga till LA och sedan ska vi flyga hem ifrån San Fransisco.
Tanken är att vi stannar x antal dagar i LA och sedan hyr bil och kör upp till SF och stannar där X antal dagar.

Släng gärna ut så många tips ni har!!
Tankar...
  • I vilket område ska man bo/inte bo?
  • Tips på saker man ska se/bör göra som inte är klassiska sevärdheter?
  • Ska man stanna flest dagar i LA eller SF?

Bomba med så mycket ni har att ge! ;)
De flesta svenskar jag pratar med tycker bäst om SF och är väl mer "europeisk" som stad än LA. Det är t ex möjligt att ta en trevlig stadspromenad. Personligen tycker jag nog också bättre om SF än LA men LA har många pärlor med. Tyvärr får du i LA räkna med att besöka en restaurang och en butik i ett område och sen åka bil 1h till nästa område för att besöka nästa restaurang och butik, typ. Trevliga områden är tyvärr väldigt utspridda.

Längs vägen mot SF finns det trevliga småstäder som många skriver, Carmel t ex. På andra sidan golden gate-bron ligger Sausalito som är trevligt nog att stanna till vid.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Längs vägen mot SF finns det trevliga småstäder som många skriver, Carmel t ex. På andra sidan golden gate-bron ligger Sausalito som är trevligt nog att stanna till vid.
Justja, Carmel-by-the-Sea (som det egentligen heter) kunde jag också ha nämnt. Ligger på vägen till SF, eller en dagstur därifrån om man vill.
Trivsam liten ort, har haft en känd borgmästare bl.a... Men se till att inte ha för höga klackar utan tillstånd! :D
Finns trivsamma matställen (kedjor är förbjudna!), och man kan köra 17 Mile Drive och titta på hus om man vill.
 

Qvarna

Omega
I Los Angeles så skulle jag hållt mig till Beverly Hills för en riktig LA-experience. Downtown Long Beach är också riktigt trevligt med gångavstånd till alla restauranger vid vattnet. Walk of Fame är den mest överskattade turistattraktionen på hela västkusten, undvik.

Vägen upp till San Francisco så skulle jag, precis som många andra redan rekommenderat, stanna till i Santa Barbara. En trevlig liten småstad med schysst bargata. Skulle även rekommendera att stanna en natt uppe i Santa Cruz och-eller Pismo Beach. Riktiga beachbumstäder som har bra utbud av restauranger.

SF hade jag skippat helt och hållet, och om du trots detta väljer att sova en natt eller två där så undvik området Tenderloin.

Napa är alltid värt en omväg om du är upp i dem trakterna. Personlig favorit är vingården Domaine Carneros i Napa och restaurangen Torc i downtown Napa.
 

JohnDoe

Rolex
Vilken resväg hade du till cancun? Blev det något strul med test eller särskilda dokument som krävdes på vägen? Jag behöver också åka till USA så snart som möjligt men funderar på hur man ska göra rent strategiskt. ESTA är mitt enda alternativ.
Vi flög med lufthansa via Frankfurt, de kör Frankfurt-cancun tisd, torsd, lörd. Sen american till miami. Vi bokade sth-frankfurt-cancun med hemresa miami-Frankfurt-sthlm. Kostade drygt 7tkr per person för den rutten. Enkel cancun-miami kostar ca 100 usd på om man letar lite. Tipset när det gäller cancun är boka ett jäkligt bra hotell i hotel zone, du vill inte hänga runt på stan och bli smittad. Hotellen erbjuder gratis tester när du ska åka till USA. Vi bodde på Paradisus by Melia. Superbra service, mat, pooler o beach. Vad du än gör så ta aldrig random taxi. Boka transfer med hotellet. PM för mer info om du vill.
 

Zthlm

Omega
Vi flög med lufthansa via Frankfurt, de kör Frankfurt-cancun tisd, torsd, lörd. Sen american till miami. Vi bokade sth-frankfurt-cancun med hemresa miami-Frankfurt-sthlm. Kostade drygt 7tkr per person för den rutten. Enkel cancun-miami kostar ca 100 usd på om man letar lite. Tipset när det gäller cancun är boka ett jäkligt bra hotell i hotel zone, du vill inte hänga runt på stan och bli smittad. Hotellen erbjuder gratis tester när du ska åka till USA. Vi bodde på Paradisus by Melia. Superbra service, mat, pooler o beach. Vad du än gör så ta aldrig random taxi. Boka transfer med hotellet. PM för mer info om du vill.
Tack för svar och för erbjudandet, kanske återkommer! Ska kolla in det och planera lite.
 

Devour

Omega
2-Faktor
Santa Cruz på väg till är en mysig stad med tivoli på boardwalken. Napa valley norr om SF, Yosemite national park är riktig fin och en av höjdpunkterna om man gillar natur, men rymms kanske inom ert tidsspann
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Härligt om ni kommer iväg. Har gjort liknande resor vid några tillfällen. Varken SF eller LA är i mitt tycke så kul. Men SF har ju ändå spårvagnarna, Alcatraz, Haight Ashbury, Fishermans warf, Golden Gate, mm mm. Kul att se! Första gången vi var i SF bodde vid Market Street. Alltför nära tenderloin. Hotellet var ok, men omgivningarna var förfärliga. Man kunde inte gå ut utan att bli antastad. Sedan dess har vi bott nära Fishermans warf. Dyrare, men i mitt tycke värt det.

Vi har framför allt gillat kustsamhällena mellan SF och LA, fastnade särskilt för Pismo Beach. I LA har vi bott både i Hermosa beach och Redondo beach. Bra vilket som. Missa inte Las Vegas, även om det är en omväg. Har man inte varit där så är det väl värt de extra timmarna i bilen.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Reste en hel del i området genom jobbet. Det jag gillade var som många skrivit småstäderna söder om SF. Carmel och Santa Cruz var trevligt. Highway 1 är bra och att ta betalvägen via Pebble beach helt klart värt det med bl.a. den välkända vindpinade tallen. Sedan är half moon bay strax söder om SF värt ett besök för att spana sjölejon och fin strand. Jag tycker även att pirerna med fisher,ans warf i SF är värt ett besök. Att köra nedcabbat över golden gate är ett måste för att sedan kika på utsikten och sedan åka upp till Napa Valley för lite vinprovning. LA kan jag inte uttala mig om för så långt söderut kom jag aldrig.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Vad det gäller naturupplevelse så är ju Yosemite väldigt vackert som andra sagt. Man bör ju minst ha sett redwood- och/eller sequoia-träd.

Jag röstar för sequoia som inte är högre men tjockare. Att åka in i Sequoia National Park är en tappa-hakan-upplevelse. Ligger mellan LA och SF, lite inåt..

Tänk riktigt, riktigt stort.
6738326ba7d92a03c8f227079c11800e.jpg
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Vad det gäller naturupplevelse så är ju Yosemite väldigt vackert som andra sagt. Man bör ju minst ha sett redwood- och/eller sequoia-träd.

Jag röstar för sequoia som inte är högre men tjockare. Att åka in i Sequoia National Park är en tappa-hakan-upplevelse. Ligger mellan LA och SF, lite inåt..

Tänk riktigt, riktigt stort.
6738326ba7d92a03c8f227079c11800e.jpg
Omöjligt att förstå, man måste se och uppleva dom med egna ögon.
Jag bodde i Fresno i 6år, dryg timme från infarten till parken och detta var ett stående utflyktsmål för alla som kom o hälsa på.
Det är också det första som kommer på tal av alla när vi pratar om Usa. Även om dom flesta såg LA,SF,LV och Hwy1 också.
 
Topp