• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Resa till Florida med familj eller tips på annan resa

Anthraxabuz

Silver
Tänkte åka två veckor i sommar , jag, frun och tre barn på 9, 7 och 4 år... Vi är lite sugna på Florida. Någon som rest med barn och har tips på researrangör, eller hyra hus själv etc...?
Gärna andra resmål också. Budget ligger på ca 50k.
Vi har rest med barn till Menorca, Tunisien, Kap Verde tidigare. Men tänkte nu eventuellt på ett resmål längre bort...

Ronnie

Här kommer en bunt helt ostrukturerade tips vartefter jag kommer på dem.
Glöm inte bort att orkansäsongen formellt börjar runt juni. Visserligen är det värst mot höstkanten men ändå. Vi brukar åka runt midsommar och det var bara en gång det kom en orkan som lyckades hålla oss undan från. Ofta kortare åskregn på eftermiddagarna. Om du vill åka någorlunda direkt och ta med bagage så får du nog räkna med ca 5tkr för en vuxen biljett. Antar att ni vill gå på parkerna runt orlando. Inte helt gratis kolla in priserna på hemsidorna. Blir billigare med flerdagarskort. På universal måste ni ha parkhopperkort för att åka harry pottertåget. Hyra hus går bra men kolla upp området noga innan. Man vill inte bo i fel område eller för nära fel område.... Glöm inte bort dricks o moms när ni är på restaurang. Tänk typ 25% plus på menypriset. Kort sagt kostar allt extra. För shopping så googla bara på mall + staden ni är i så dyker det upp mycket grejer. I fort lauderdale gäller sawgrass mill och the galleria för shopping. I orlando har du florida mall plus ett par till. I orlando finns det hotell som är har "early admission" deal med antingen disney eller universal. Mycket bra att utnyttja för då får ni komma in tidigare i parkerna. Klart värt det. Alla parker har security som kollar alla väskor inkl magväskor etc. Byxor med stor fickor löser det problemet och ni kan gå förbi dem kön. Obs dragkedjeficka. Skippa paraplyer och köp en bunt billiga engångsponchos på typ jula. Kan vara bra i vissa vattenattraktioner förutom vid korta men intensiva regn.... Biluthyrning, alamo brukar ha bra pris på minivan med alla fskr inklusive o billigt med full tank som ingår (köpa till med prepaid). Skönt o slippa leta bensinstation... Kolla hur just ert biluthyrningsföretag gör med biltullar. Hela florida är en stor biltull men det finns bara automatiska tullar så det gäller att uthyrningsfirman har ez pass eller ett "fota nummerskylten deal". Du vill kunna åka i EZ pass only filerna även om de har ett "fotodeal", fråga noga vad som gäller. I orlando finns hilton grand vacations som har schyssta lägenheter med tvättmaskin. Ligger vid ett stort shoppingcenter. Den som har tid kan få köpa billigare parkbiljetter om man vill lyssna på ett timesharesälj... Vi skippade det men som sagt budget. För att hålla alla glada med billig surf och slippa dyr roaming köpte jag en 4g t mobile med ett 30 dagars 7 Gb paket. Fyller på varje gång vi är där. Många minivans och suburbans har gps som standard. Hyr ingen dyr gps. Tele2 tar 245 kr för ett 500Mb roaming paket som räcker som GPS i mobilen om man nu inte laddar ned någon app innan. Vill ni handla egen mat så finns det en bra kedja som heter publix. Sen finns det ofta lite mat på en del CVS. När ni tankar så funkar sällan svenska kreditkort i pumparna. Måste gå in och förbetala typ "soppa för $30 tack", kräver lite järngympa att veta hur mycket tanken rymmer och hur många gallons du får för x dollar osv. Visserligen kan du be om kvitto och få tillbaka om du betalar cash men kan bli krångligt om det är kö osv. Be prepared.... Åker du på motorvägar så stanna o tanka på en service area. Du vill inte åka av på fel ställe.....kan bli jobbigt....Apropå cash så undviker jag att betala med kort i mindre butiker och på restauranger. De flesta restauranger har kortmaskinen någon annanstans.... Skimming är mycket vanligt. Jobbigt med tomt konto på semestern. Många kortterminaler erbjuder att debitera i SEK. Grymt dålig kurs. Välj usd. Om ni shoppar på macys så går det att få ett 10% rabatt som overseas tourists, ta med ett pass. Macys har alltd rea... på något. Mycket märkeskläder. Frun kan nog gilla TJ Maxx som har massa märkesgrejer till bra priser, varierande utbud men min fru har alltid lyckats hitta nya handväskor där.... Ja det var väl lite blandat... Fråga gärna om du vill ha något mer.
Jo det där med budget. 50 blir tufft om du ska ha in resa, boende, hyrbil, parker. Familjerum med plats för 5 är inte billiga.... Det finns billiga motell men.... inte alltd så trevliga. Just det frukost ingår sällan....
Glöm inte att flygresan inkluderar tid på flygplatser där det är så billigt att fika....
Tänk även att äta frukost, lunch, middag, fika osv blir en bra slant för 5 pers. Det finns billiga ställen men då blir det food courts och pizzaslice 99 cent som gäller. För oss som är 4 i familjen brukar jag räkna frukost 50$, lunch/middag 100$ per måltid (utan ev öl/vin) fika 50$ osv, i snitt 250-300$ dag för mat. Vi kör inget fancy men heller inte budget Just det usa portioner på restaurang är stora, räcker säkert med 3 rätter för er, de är vana vid att man delar. I foodcourts kan ni nog klara er på strax under 10$ per person, ibland billigare.

Senast ändrad:
Här kommer lite till. Fick tips här på ks för att hitta billiga flyg. Går ej att boka där men kan skickas till resebyrå (expedia) för bokning mot ersättning. https://matrix.itasoftware.com ger bättre sökmöjligheter.
Glöm inte att fixa ESTA (visum) i god tid. Många nya frågor av typen vad hette din mormors hund...(ironi). Om något endaste litet svar går till manuell kontroll, oj.... En kompis fick åäö problem... Tog en vecka...obs finns massa luringsiter på esta. Endast denna gäller https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
Priser på disney... https://disneyworld.disney.go.com/tickets/
Hyra hus har vi gjort på homeaway.com, har inte testat airbnb än. Obs se upp för bedrägerier....
Som sagt usa är inte billigt. Vi reser 4 st, barnen är i tonåren, minimibudget 100k+ brukar vi räkna på två veckor om man räknar med allt och det blir alltid massa småutgifter. Med kortavgifter och lokal moms brukar jag slå på 10% på dollarkursen som budgetkurs. Den lär säkert gå upp när ingves sänker räntan igen. Håll budgetkursen usd 10 kr inkl lokal moms så blir du inte chockad när räkningen kommer. Ett besök på parkerna är väl ungefär 1000kr per person o dag för biljetter plus mat o dryck...som ju är superbilligt på en park....or not. Säg en 500kr till per person för mat, snacks o dricka. Barnen lär ju vilja köpa något där....

Ju mer jag tänker på det så är det nog svårt att klara sig på den budgeten i usa. Skulle nog köra en all inclusive på kanarieöarna istället. Vet att alla hipsters här hatar all inclusive men det är grymt smidigt med barn. All glass, läsk o fika vid poolen ingår. Det finns alltid något barnen gillar att äta. Halva krognotan är ju läsken till barnen som är dyrare än vinet. Gå ut på någon annan trevlig krog var tredje kväll istället. Nu är det några år sedan vi var på kanarieholmarna men minns att fanabe på teneriffa var riktigt bra med barn i den åldern era är.

Vi åker i mars till Fort Lauderdale, vi är 5 vuxna och 3 barn. Har bokat flyg med British airways inkl bagage för 3800kr per person, dock med en mellanlandning på Heathrow. Hyrt hus genom Homeaway 2 veckor för strax under 30k. Jag räknar med att vår familj om 2 vuxna och 3 barn kommer spendera runt 40k på plats. Dock utan temaparker, barnen är för små (2, 5 och 11) för att jag ska vara villig att betala 1000kr dagen utan att de får åka något som inte redan finns på valfritt resande tivoli här hemma. För egen del räknar jag med att hinna få in 3-4 golfrundor och det verkar inte vara speciellt billigt heller. Ju mer jag tänker på det låter 40k på två veckor som en utopi.

Jäklar; det var mycket att tänka på.. Har varit i USA säkert 25-30 gånger, dock aldrig i Florida. Nu sticker jag med frugan och våra två små flickor till Florida på två veckor på söndag. Flyg ordnat för 13500 för hela familjen; boende i frugans barndomsväns villa i Naples, bilhyra i två veckor täckt med massa BA-poäng jag hade.
Då är det alltså bara cash i mängder som gäller att ha med sig..

Jäklar; det var mycket att tänka på.. Har varit i USA säkert 25-30 gånger, dock aldrig i Florida. Nu sticker jag med frugan och våra två små flickor till Florida på två veckor på söndag. Flyg ordnat för 13500 för hela familjen; boende i frugans barndomsväns villa i Naples, bilhyra i två veckor täckt med massa BA-poäng jag hade.
Då är det alltså bara cash i mängder som gäller att ha med sig..
Nice, är ju kanon att du fått bra pris på flyg och gratis boende. Bilhyra på bonuspoäng är superbra. Då blir det ju en bättre budget :)
Blir ju härligt ressugen igen. Har inte varit i USA sedan i julas. Får nog bli en tur till i sommar :)

Ja det är många på KS som gillar USA. I mina långa inlägg har jag försökt komma på allt vi har lärt oss. Det är rätt stor skillnad på att åka två vuxna och som barnfamilj. Särskilt boendet. Det blir så mycket lättare om det finns pool, trevlig miljö, vettiga rum osv. Ofta är man låst i tiden till skollov vilket inte ger billigare biljetter. Något att tänka på om man flyger BA o byter på Heathrow är att det är ny säkerhetskontroll direkt vid ankomst och alla drickor måste slängas.... Trist om man köpt taxfree i Sverige och det är en grinig säkerhetsnisse. Självklart går det att göra USA billigt men då kan det bli lite spännande när man reser med barn och det inte finns något rum för 5 pers utan får två dubbelrum i på olika hotell....osv. Det finns massa billiga matställen men då är det oklar kvalitet och takeaway som gäller. Går att äta gratis med på alla foodcourts där man ofta blir bjuden på smakprover. Är man nöjd med pizzaslice för 99cent att äta stående på trottoaren så blir det riktigt billigt. Finns hotell för 30$ natten i dubbelrum. Främsta säljargument på skylten utanför är att de har clean rooms.

Blir kanske för tajt..?
Yes tyvärr. Som många sagt så är det nog det dubbla iaf. Har för mig att jag fick en Amex räkning på runt 70k(boende/fickpengar/utflykter typ) Vi var 2 pers då i 14dagar.

Skulle gärna dra tillbaka men helst om dollarn kosta 6kr igen :D

Jag kan verkligen rekommendera Kenny space center och everglades. Västkusten har jag hört väldigt bra om och det ska även vara billigare.

image.jpeg

Hälsningar från Florida keys!

Det blir nog bra varmt här i sommar!

Key west är ju en kul grej. Härlig 50 tals känsla i husen. Kanske lite mycket turistfälla prismässigt. Men man måste ha sett det. Resan dit är ganska läcker med alla långa broar o massa ställen att fika på. Skulle gärna sett Kennedy Space center men blev nedröstad av familjen. Buzz aldrin är ju där ibland :)

Key west är ju en kul grej. Härlig 50 tals känsla i husen. Kanske lite mycket turistfälla prismässigt. Men man måste ha sett det. Resan dit är ganska läcker med alla långa broar o massa ställen att fika på. Skulle gärna sett Kennedy Space center men blev nedröstad av familjen. Buzz aldrin är ju där ibland :)

Här kommer en bild och vips har du sett allt av intresse och dessutom sparat en massa stålar. Själv torska jag för fortkörning på vägen dit vilket blev aningen dyrt :mad::D

image5a32b.jpg

Vi var i Flordia i våras och jag tyckte det var kanon, vi hyrde bil på Fort Lauderdale som vi hade under hela vistelsen, boenden bokade vi hemifrån. Vi bilade runt Florida och avslutade i Miami, besökte så klart Everglades, Key West Universal osv.

Precis som många här har nämnt så är det dyrare än vad man tror allting förutom hyrbil och bensin. Vädret var kanon och människorna oerhört trevliga, rekommenderas:)

Här kommer lite till. Fick tips här på ks för att hitta billiga flyg. Går ej att boka där men kan skickas till resebyrå (expedia) för bokning mot ersättning. https://matrix.itasoftware.com ger bättre sökmöjligheter.
Glöm inte att fixa ESTA (visum) i god tid. Många nya frågor av typen vad hette din mormors hund...(ironi). Om något endaste litet svar går till manuell kontroll, oj.... En kompis fick åäö problem... Tog en vecka...obs finns massa luringsiter på esta. Endast denna gäller https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
Priser på disney... https://disneyworld.disney.go.com/tickets/
Hyra hus har vi gjort på homeaway.com, har inte testat airbnb än. Obs se upp för bedrägerier....
Som sagt usa är inte billigt. Vi reser 4 st, barnen är i tonåren, minimibudget 100k+ brukar vi räkna på två veckor om man räknar med allt och det blir alltid massa småutgifter. Med kortavgifter och lokal moms brukar jag slå på 10% på dollarkursen som budgetkurs. Den lär säkert gå upp när ingves sänker räntan igen. Håll budgetkursen usd 10 kr inkl lokal moms så blir du inte chockad när räkningen kommer. Ett besök på parkerna är väl ungefär 1000kr per person o dag för biljetter plus mat o dryck...som ju är superbilligt på en park....or not. Säg en 500kr till per person för mat, snacks o dricka. Barnen lär ju vilja köpa något där....
@JohnDoe . När jag läste ditt inlägg var det som att tiden vevades tillbaka några decennier och min salig fars stämma dök upp. Resekalkylerna var något han alltid delade med oss både före, under och efter semestrarna. :)

Jag säger det motsatta och avråder från Kennedy Space Center men däremot är Key West ett måste.
När jag bodde i Orlando så ansåg jag att KSC var ett av de mest prisvärda alternativen i området. Kul om man än så bara är det minsta teknikintresserad.

Nu kollar jag priserna och det kostar 50USD för en vuxen på KSC och hela 102USD för en vuxen till Universal Studios. Shiiit. Nu var det i och för sig 12+ år sen jag bodde där men i lågsäsong så kom vi med Florida-körkort in på parkerna för 29USD... Det var bättre förr. :oldman:

När man har tröttnat på parkerna och shoppingen i Orlando så kan man klämma in en picknick i lummiga Wekiwa Springs, det kostar 6USD att åka in med bil...
https://www.floridastateparks.org/park/Wekiwa-Springs

Sen så unnar man sig en avslappnad lyxlunch i den vackra förorten Winter Park och besöker ställets mysiga klockbutik:
http://www.orlandowatchco.com/
http://www.ablogtowatch.com/buying-watches-orlando-florida-orlando-watch-co/

@JohnDoe . När jag läste ditt inlägg var det som att tiden vevades tillbaka några decennier och min salig fars stämma dök upp. Resekalkylerna var något han alltid delade med oss både före, under och efter semestrarna. :)
Haha, ja resekalkyler är läskiga saker. Fast jag låter familjen slippa den infon både före, under och efter resan. Är tyst o betalar. Däremot kan jag gärna bidra med resekalkyler så här i anonymitet.

Inser att man gjort ett misstag med att skaffa barn om man tänker resa. Var i USA samt karibien med sambon för två år sedan och vi levde verkligen bra och bodde bra (inget lyx men ändå bra) vi la nog max 50 all in all under 3 veckor då var det som sagt kryssning, parker bil och mycket körande samt god mat på kvällarna. Läser nu att folk snackar 100k det finns ju inte en chans i helvete man kan lägga de pengarna på någon veckas semester!

Tillbaka
Topp