• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Resa till Island?

mps

Cartier
Har fått för mig att jag vill åka till Island.
Se natur.
Se landet som vikingarna beskrev som "där eld möter is".


Någon som varit där?
Vart skall man åka?
Vad skall man äta?

Tanken är att åka i september.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Härligt resmål!! Dyrt som fan:)
Golden circle är ju ett säkert kort. Många sevärdheter där. Hyr du bil kan du ju ta sydöstra varvet en bit. Många fina vattenfall. Jökulsarlon är makalöst cool. En glaciärsjö där isberg flyter omkring innan de blivit tillräckligt små för att spolas ut i agaver. Men det är en bit att köra. Myrvatn området ska vara vackert. Ej varit där själv.
Kan rekommendera att bo en eller två nätter på Frost and fire. Ett litet hotell precis bredvid ett geotermiskt område. Man kan promenera runt bland pysande och bubblande hål i marken. Helt surrealistiskt. Bra kök har de också. Frukostäggen kokar man i marken...
I Reykjavik finns många matstället. Grillmarknaden är väl värt ett besök.
Nu minns jag inget mer :)
 

Marikong

Cartier
2-Faktor
Jag var på Island på en weekend för 8 år sedan, flög då direkt med Icelandair, som var ett trevligt flygbolag, snusade och blev stoppad och fick snuset beslagtaget då det var förbjudet, inga böter, tullmannen jagade snusförbrytare från svenskplanet. Nikotinist som man var rökte man istället 2 paket om dagen:grumpy:

Hyrde bil på flygplatsen, en 2 dörrars Toyota med enorma dörrar, dessa dörrar flög upp varje gång man öppnade då vinden var så stark och blåste konstant när jag var där, Fantastiskt att bara åka runt med bilen, vi siktade på alla ”vita skyltar” som var sevärdigheter, vattenfall, grottor, gejsrar m.m
Så hyra bil är min bästa rekommendation.

Islandshäst, han vi med också, kommer ihåg det som en ganska seg tur, men trevligt.

Bra mat och grymt nattliv var det för 8 år sedan iaf.

Perfekt att åka förbi Blå lagunen och bada på hemresedagen då den ligger på vägen till flygplatsen, härligt när det blåser och snöar, om flygresetiderna hem tillåter.

Sedan lämna tillbaka bilen på flygplatsen, jag körde bort en navkapsel på alla grusvägar vi farit på, men var glad att dörrarna satt kvar, betalade överpris för en navkapsel, åkte hem. Känner mig klar med Island, numera åker jag och ett gäng till Svalbard på hösten varje år och tycker det är helt fantastiskt, men har man inte varit på Island tycker jag det är väl värt ett besök:)
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Jag var på Island på en weekend för 8 år sedan, flög då direkt med Icelandair, som var ett trevligt flygbolag, snusade och blev stoppad och fick snuset beslagtaget då det var förbjudet, inga böter, tullmannen jagade snusförbrytare från svenskplanet. Nikotinist som man var rökte man istället 2 paket om dagen:grumpy:

Hyrde bil på flygplatsen, en 2 dörrars Toyota med enorma dörrar, dessa dörrar flög upp varje gång man öppnade då vinden var så stark och blåste konstant när jag var där, Fantastiskt att bara åka runt med bilen, vi siktade på alla ”vita skyltar” som var sevärdigheter, vattenfall, grottor, gejsrar m.m
Så hyra bil är min bästa rekommendation.

Islandshäst, han vi med också, kommer ihåg det som en ganska seg tur, men trevligt.

Bra mat och grymt nattliv var det för 8 år sedan iaf.

Perfekt att åka förbi Blå lagunen och bada på hemresedagen då den ligger på vägen till flygplatsen, härligt när det blåser och snöar, om flygresetiderna hem tillåter.

Sedan lämna tillbaka bilen på flygplatsen, jag körde bort en navkapsel på alla grusvägar vi farit på, men var glad att dörrarna satt kvar, betalade överpris för en navkapsel, åkte hem. Känner mig klar med Island, numera åker jag och ett gäng till Svalbard på hösten varje år och tycker det är helt fantastiskt, men har man inte varit på Island tycker jag det är väl värt ett besök:)
Vad gör ni på Svalbard?
 

Kn00d

Cartier
Är ofta på Island, skulle utöver det @RicVin tipsat om köra längs med södra delen av ön, kolla på Skogafoss och Seljalandsfoss. Har man tur med vädret kan man även se lite av den "ökända" Eyafjallajökull.

Även Kirkjufell är värt ett besök tycker jag, inte lika mycket turister som hittat dit än.

Skippa Blå lagunen, blivit en riktig turistfälla, kostade runt 800 kr senaste jag kollade för att bada... Stanna i Hveragerdi istället, och ta en liten promenad ut till riktiga varma källor ute i det fria! Förslagsvis om ni varit och besökt sydsidan.
 
Senast ändrad:

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är ofta på Island, skulle utöver det @RicVin tipsat om köra längs med södra delen av ön, kolla på Skogafoss och Seljalandsfoss. Har man tur med vädret kan man även se lite av den "ökända" Eyafjallajökull.

Även Kirkjufell är värt ett besök tycker jag, inte lika mycket turister som hittat dit än.

Skippa Blå lagunen, blivit en riktig turistfälla, kostade runt 800 kr senaste jag kollade för att bada... Stanna i Hveragerdi istället, och ta en liten promenad ut till "riktiga" varma källor ute i det fria! Förslagsvis om ni varit och besökt sydsidan.
Det var preciiiis de vattenfallen jag menade på den södra vägen:)
Håller även med om blå lagunen. Dyrt,måste boka biljett. Å framförallt lite fake...:) Men som tidsfördriv på väg hem kanske ok.
Hotellet Frost and Fire jag tipsade om ligger i Hveragerdi..:)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Det är en underbar ö. Hyr bil och åk ut och se naturen, festa i Reykjavik (riktigt bra partystad)
Men som någon skrev, skippa blå lagunen.

Tror även att en lokalbo som @Equilibrium kan ha några tips.
 

URlakad

Cartier
2-Faktor
Kan verkligen rekommendera att åka till Island! Var där för någon månad sen och är faktiskt sugen på att åka dit igen. Värt att notera är att jag i princip aldrig känner något speciellt sug att återbesöka tidigare resmål.

Tycker @RicVin m.fl. betar av många bra punkter.
Listar lite saker och tips nedan jag tycker du bör göra/besöka:

Om du ska kika på golden circle bör du hyra bil själv. Åk inte med några turistbussar eller dyl.

Valsafari!
Var bland det häftigaste jag vart med om! Vi fick ett once in a lifetime möte med en nyfiken minkvalskalv. Guiden började störtböla av glädje, och t.om. kapten sprang ut för att fota. Det var en unge, men ändå var den ca 7 meter lång. Den stannade och lekte med oss runt en halvtimma. Observera att detta är extremt ovanligt, men väl värt om man får uppleva något liknande! Såg även knölvalar m.m. Sjukt mäktiga djur.

The Icelandic Phallological Museum.
Titeln säger väl allt?! Världens största samling av penisar från alla möjliga saker. Finns även ett mänskligt exemplar donerat av ägarens broder. Jonah Falcon (mannen med världens längsta schnase) kommer även att donera sin wurst dit efter sin bortgång.

Blå lagunen var jävligt najs. Vi hade tur då vi i princip hade det för oss själva. Klassisk turistfälla, men väl värt ett besök om man lyckas tajma in när det är folktomt.

I matväg är det fisk och skaldjur som gäller imo.

Om du har en budget för nöjen så räkna med dubbla den!

Det var mina 5 kronir.
Häjj

57D79948-29B4-40D5-A218-60D5D6E476CB.jpeg
 

mps

Cartier
Tack för tipsen!
Nattliv blir det inget av.
Island frestar pga naturen och historian.
Behöver en paus från jobb och folk.
Vulkaner, valar och natur låter som en bra kombo.

Att där är dyrt har man ju sett och hört :)
Räcker det med en vecka för att se en hel del?
 

fsdfsdf

Omega
Turismvolymerna på ön har fyrdubblats sen 2010 så att priserna går upp är nog naturligt!

2 miljoner per år besöker ön som har ca 1/3:dels miljon invånare...
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
På en vecka ser du massor förutsatt att du/ni har hyrbil. Rekommenderar ett besök i jarðböðin, billigare och mer äkta upplevelse än bláa lónið. Skillnaden är att jarðböðin har naturlig botten medan bláa lónið har bassängbotten. Kommer du förbi Akureyri så bjuder jag på en bärs.
 

URlakad

Cartier
2-Faktor
På en vecka ser du massor förutsatt att du/ni har hyrbil. Rekommenderar ett besök i jarðböðin, billigare och mer äkta upplevelse än bláa lónið. Skillnaden är att jarðböðin har naturlig botten medan bláa lónið har bassängbotten. Kommer du förbi Akureyri så bjuder jag på en bärs.


Av nyfikenhet, varför bor du på Island? Är du född där? Jobb? Kärlek etc? Eller någon annan orsak :)?
 

mps

Cartier
På en vecka ser du massor förutsatt att du/ni har hyrbil. Rekommenderar ett besök i jarðböðin, billigare och mer äkta upplevelse än bláa lónið. Skillnaden är att jarðböðin har naturlig botten medan bláa lónið har bassängbotten. Kommer du förbi Akureyri så bjuder jag på en bärs.
Kan man byta bärsen mot en Pepsi? ;)
Såg riktigt trevligt ut det där jarðböðin
Ska man satsa på Reykjavik eller en mindre stad?
Inte så intresserad av "liv".
Mer mat och lite kultur.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Kan man byta bärsen mot en Pepsi? ;)
Såg riktigt trevligt ut det där jarðböðin
Ska man satsa på Reykjavik eller en mindre stad?
Inte så intresserad av "liv".
Mer mat och lite kultur.
Jag bor i Akureyri som ligger på norra Island. Men det finns mycket att se överallt liksom, tror inte du blir besviken vad du än väljer att göra. Pepsi i flytande form går bra ;)
 
Senast ändrad:

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Det jag känner också.
Något som inte finns någon annanstans.

Någon gång i september blir det nog.
Ska börja pussla med flyg, boende, hyrbil etc så får vi se :)
Värt att veta gällande hyrbil, ta alla extraförsäkringar som erbjuds. Om bilen är det minsta skadad (t.e.x i lacken efter grusvägar och stenskott & dylikt) så är uthyrarna väldigt snabba att rucka enorma summor för detta.
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Jag vill också slå ett slag för valsafari. Innan vi var ute på det så tänkte jag att det var lite pensionärsvarning över det (och det kanske det är och jag är äldre än jag vill tro) men jäkla vad skoj och spännande.
Förutom val så var det lunnefåglar och delfiner som etsade sig fast mest hos mig under den trippen.
 

mps

Cartier
Värt att veta gällande hyrbil, ta alla extraförsäkringar som erbjuds. Om bilen är det minsta skadad (t.e.x i lacken efter grusvägar och stenskott & dylikt) så är uthyrarna väldigt snabba att rucka enorma summor för detta.

Försäkringar är ett måste.
Turister är dumma människor man kan lura :)
Skaffade alla möjliga extraförsäkringar när jag var i USA för många år sedan.
Säljaren sa sen "You could almost hit a cop car and they would have to pay you".
 
Topp