• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Resa utomlands frågor

Higgis

Omega
Jag och min sambo fyller 40 nästa år och tänkte åka utomlands nästa sommar med våra barn 6 och 10. Nu kommer kruxet jag har aldrig varit utomlands på typ bad resa. Jag har suttit och tittat en del på sidor för att få ett hum om priser mm.

Vi fundera på att ta al inklusive för att slippa tänka på detta. För och nackdelar ?
Bör/ska man boka detta själv eller via resebyrå? För och nackdelar?
Hur ska man göra med avbokningskydd eller är det reseförsäkring har hört att man kan skippa det då det ingår när man betalar via vissa betalkort.
Behöver man vaccinera sig just nu tittar vi på typ Grekland Spanien Bulgarien Cypern.

Börja med dessa frågor kommer säkert fler :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Fördel med all inclusive är ju att ni har maten klar. Nackdelen är att ni efter några dagar hittat flera kul ställen på stan där ni hellre skulle vilja äta, men då har ni redan betalat för mat där ni bor...
Avbokningsskydd kan ju vara bra om man tror att något oförutsett kan inträffa så resan måste ställas in, beställer man nära inpå och resan inte är för dyr kanske man slopar det.
Reseförsäkring ifrån hemförsäkringsbolaget, och det europeiska sjukförsäkringskortet har jag för mig försäkringskassan skickar hem på begäran.
Tror inte man behöver några vaccin inom EU?
Resebyrå var länge sedan jag kollade, tar inte dom avgifter?
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Svårt att säga vad andra ska göra.
Personligen bokar jag min årliga vintersemester via internet. Kolla tex apollo, tui och ving.
Köper aldrig extraförsäkringar, men kolla vad du har för andra försäkringar som kan hjälpa dig, tex kortföretag och hemförsäkring.
All inclusive har jag haft, även halvpension med endast lunch eller middag. Inte så impad då jag tycker att testa nya restauranger är en stor del av upplevelsen, men där är man olika. Tänk oxå på att ju färre stjärnor och ju mindre hotell, desto sämre blir maten.
Inga vaccinationer för Grekland, Spanien eller Cypern iaf. Bulgarien har jag aldrig varit i, men tvivlar på att ni behöver något extra för det.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Eftersom ni åker med barn kan jag tänka mig att All inclusive är smidigt och bra.

Nej du behöver inte vaccinera dig.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
@Higgis
Med så små barn - kör all inclusive! Det är så jäkla skönt att bara plocka på sig mat, slippa väntetid på kypare, slippa väntetid på betalning osv. Maten är inte alltid jättebra, skulle säga att 2 av 3 ställen har rätt "trist" mat men du är ändå där för att sola, bada och leka med barnen. Inte att sitta och vänta på att få menyn. På turistorter är även maten på "dyra" restauranger rätt blek också i min mening.

Boka själv är inte säkert att det blir billigare än resebyrå. Dessa har rabatter som du inte själv får tillgång till. Men ta absolut inte första bästa paketresa du hittar. Du måste titta runt på flera byråer, på flera ställen och vid flera tidpunkter. Annars kan det blir svindyrt.

Vaccinering behövs inte

Avbeställningsförsäkring har jag aldrig tagit. Villkoren är inte särskilt bra, du kan absolut inte boka av bara för att du känner för det utan det är vid allvarlig sjukdom med läkarintyg först som de skyddar.

Bulgarien har jag hört mycket illa om och skulle inte åka dit med barnen. Absolut inte till de stora ställena såsom Sunny Beach. Det verkar som hela Europas stökiga förortsungdomar åker dit på semester. Cypern var jag precis på för tre veckor sedan och det är verkligen härligt men när jag åkte var det FRUKTANSVÄRT varmt. 37 grader i skuggan och vindstilla är ingen lek. Nu har väl tempen sjunkit en 3-4 grader kanske så nu är nog vädret riktigt härligt där.
 

Hawk100

Rolex
Har du kreditkort på ”guldnivå” eller liknande och betalar resan med det så ingår ofta ett väldigt bra avbeställningsskydd vid tex sjukdom samt bra ersättningar vid försenat bagage mm.
Kolla med ditt kortbolag.....
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Om ni är ovana vid att resa och vill ha det så enkelt som möjligt, kör på all inclusive via typ Ving eller nån av de andra bolagen.

Men ta ett bra hotell då, så att maten är bra. Och skippa Bulgarien för guds skull.
 
Topp