• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Reservdelar vintage AP?

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Nån som har koll på vart man kan vända sig när AP verkstaden inte har delar längre till sin klocka?
AP liksom andra premiumtillverkare är svåra på reservdelsmarknaden. Ofta håller dom på sina delar och lösningen är att lämna klockorna till auktoriserade återförsäljare som skickar tillbaka klockorna till tillverkaren för service och reparation. Så var det inte för bara några tiotal år sedan, då fick AD reservdelar eller oberoende urmakare kunde beställa delar till service. Det finns fortfarande lite delar i omlopp ute i världen och enklast är det väl att hitta dem på ex Ebay.
Sedan beror det på vilken klocka det gäller och även vilken del som eftersöks då vissa urverk delar gemensamma delar med andra tillverkare. Delar till tex Royal Oaks är svåra, men ex Jumbon med sin fina kaliber 2121 är ju i basen en JLC verk och AP, VC samt PP använder det. Vid service av min klocka kunde tex en identisk reservdel hittas från Vacheron Constantin.
A77A77C6-09C5-4178-9C90-D0C1C14E6C2A.jpeg

14F084A3-CD7D-4545-B391-B83B85848A05.jpeg


När det gäller andra klockor så kan det vara enklare. Min guld AP fick nyligen en service och reparation och då kunde AP-originaldelar faktiskt återfinnas hos Cousins i England och enkelt beställas hem! Den har en kaliber 2080 som baseras på Frederic Piguet caliber 8.10
04AA0B08-A33F-4BB6-8CA5-E8563E6C3CCD.jpeg

3AA43CAA-ED73-4B3E-B4C0-F9179CE2F6F7.jpeg
 

slonken

Breitling
Wow snyggt svarat! Jag fick tillbaka den från nymans ur igår. Har inte hämtat den än men fick ett sms som sa att AP inte har reservdelar till den längre så ingen service reparation har gjorts. Det är en Royal oak 35mm quartz..... Så vet inte ritkigt hur man ska gå till väga..
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag känner till problemet. Jag lämnade in min frus vintage TT RO för batteribyte hos Nymans och fick efter ett par dagar svaret att de inte kunde byta batteriet utan ville skicka den till AP i Schweiz med start på 4000kr och uppåt. Deras problem iom åldern är att om dom öppnat den och tex packning går sönder eller måste bytas, då har dom inte tillgång själva till dessa delar. Jag gick till lokala Smycka som har duktig urmakare som bytte batteri för 200kr i stället..
02481F81-36E2-4673-8CAD-E7791976D36C.jpeg


Robert som driver Tidlösa Ur i Uppsala har hjälpt flera här med service av gamla RO kvarts. Han är jätteduktig. Hör med honom om han kan hjälpa dig?
https://www.ulvakvarn.com/butiker/tidlosaur/
 
Topp