• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Resetips - Mexico Cancun / Tulum

Robbie

Basic
Hej KS

God jul! :D

Jag och tjejen gifter oss till sommaren och sitter med en 2-4-1 som går ut nu 12/2022.

Har hittat en del awardresor och vi funderar på Cancun och vi tänkte köra vår bröllopsresa dit.

Har någon varit där som har tips kring Cancun med omnejd.

Ska man besöka isla mujeres?
Ska man till Playa del carmen?
Ska man till Tulum?

Ni som varit där, skicka gärna tips och vad man bör se och ev. saker man bör hoppa…

Tacksam :cool:

Hej KS

God jul! :D

Jag och tjejen gifter oss till sommaren och sitter med en 2-4-1 som går ut nu 12/2022.

Har hittat en del awardresor och vi funderar på Cancun och vi tänkte köra vår bröllopsresa dit.

Har någon varit där som har tips kring Cancun med omnejd.

Ska man besöka isla mujeres?
Ska man till Playa del carmen?
Ska man till Tulum?

Ni som varit där, skicka gärna tips och vad man bör se och ev. saker man bör hoppa…

Tacksam :cool:
Var i Cancun när svininfluensan bröt ut någon gång runt 2008, så den resan blev lite speciell. Isla Mujeres tyckte jag var trevligt. Var inte så imponerad av Cancun då det kändes extremt segregerat. Tulum har jag hört mycket gott om.

Chichen Itza är mäktigt! Helt klart värt ett besök. Gjorde ett par grymma dyk utanför Cancun. Ni måste besöka några Cenotes också. Om ni vill dyka så har jag hört mycket gott om Zen-diving.com i Tulum.

Edit: Isla Contoy besökte vi också, en av höjdpunkterna på resan.

Senast ändrad:
Var inte så nöjd med vår resa till de områdena. Kändes exploaterat. Dyr resa för oss, Hawaii kostade lika mycket men gav mycket mer.

Plussidan, mycket mycket bra mat, vackert vatten, cenotes är magiskt fint.

Skulle aldrig åka dit igen. Men många älskar det. Nu närmar vi oss 50 så kan ha med det att göra.

Har tillbringat ca en vecka i Cancún, på ett av de flådiga hotellen på stranden (Grand Oasis tror jag det var). Fantastisk utsikt, pool, badstrand, mat osv... Väldigt bra, om man gillar sånt, men så genuint är det ju inte. Det är mer som en filial till USA... (Själva staden Cancún var jag aldrig i, men har hört att den kan vara ganska sunkig.)

Helgutflykten bestod av diverse äventyr som firning/klättring och bad nere i grottor med underjordiska vattensamlingar, övernattning på strand under palmerna, paddling i mangroveträsk, osv. Ordnades av Mayafolk en bit söderut från Cancún. Riktigt häftigt. Det var ett företagsevenemang så jag har tyvärr ingen aning om hur det bokades med guider osv.

En liten varning dock: De flesta drabbas mer eller mindre av "Montezumas hämnd" efter några dagar, så ta höjd för det. Svårt att undvika helt, men går kanske att stävja med lite medikamenter som säkert något apotek kan hjälpa till med. (Jag själv hade tur och vara bara lite opasslig en dag, andra drabbades betydligt värre.)

Senast ändrad:
Var tvungen att vara två veckor utanför Schengen för att komma till huset i Florida när det var reserestriktioner. Stannade på Paradisus Cancun. Blev ju tyvärr inga utflykter pga pandemin men det blev en bra sol o badsemester med väldigt god mat och fantastisk service. Uppfattar Cancun som en mycket USA anpassad ”resort” men det verkar skjutas en hel del i utkanterna och lite längre söderut utanför ”hotellzonen”, när man läste nyheterna. Det var inte många minuter mellan polisjeeparna som åkte längs huvudgatan ”combat ready”, dvs skytten redo vid den fasta kulsprutan. På stranden var de sedvanliga försäljarna av diverse ”rökverk”. En annan lustig grej var att man verkligen ska boka transfer via hotellet till/från flygplatsen. Vi hade inte gjort det och den lokala ” taxikoordinatorn” på flygplatsen var nästan chockad. Vi fick under inga omständigheter ta en taxi, det kunde sluta illa för ”vita turister”. Efter lite letande så fanns det en transferservice som kunde köra till hotellet. Maten var iallafall inga problem med på det här hotellet, ingen turistmage. Kan nog vara skoj att åka på lite utflykter när man är där för det blir fort tråkigt med bara sol och bad. Men var det ju inte läge för det när vi var där.

Tillbaka
Topp