Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Helt ok trippel
Wow, kul att se! Tack för delning.
Så många vackra klockor och detaljer, så många alldeles för stora klockor...
Det var bättre förr. Räcker inte 36mm på min 18cm handled?
![]()
YM från sent sextiotal
Jag gillar dock att IWC inte hoppar på trender som små klockor utan är trogna sitt heritage.Ja, det håller absolut. Min fru är enig i ditt uttalande
Jag med. Min fru är av annan åsikt av naturlig anatomisk orsakJag gillar dock att IWC inte hoppar på trender som små klockor utan är trogna sitt heritage.
Men vilket arv då? Visst, pilotklockorna (jmf Big Pilot) var stora även förr, men annars? Portugesen har också varit oversize men annars är IWCs stora klockor en produkt av 2000-tal.Jag gillar dock att IWC inte hoppar på trender som små klockor utan är trogna sitt heritage.
Den första Portuguisern som kom på 30-talet var 43 mm. Den första Portofinon som kom 1984 var 46 mm. Många IWC klockor bygger på fickur, därav storleken.Men vilket arv då? Visst, pilotklockorna (jmf Big Pilot) var stora även förr, men annars? Portugesen har också varit oversize (41mm) men annars är IWCs stora klockor en produkt av 2000-tal.
![]()
Sextio, sjuttio och åttiotal (dock inte i den ordningen på mina klockor på bilden). Innan större innan dess heller.
Ja, år 1939 för att de placerade ett fickursverk i en armbandsklocka. Rätt få såldes dock om jag förstår det rätt. När modellen återupptogs på nittiotalet så var den 41-42mm beroende på modell?Den första Portuguisern som kom på 30-talet var 43 mm.
Ja, år 1939 för att de placerade ett fickursverk i en armbandsklocka. Rätt få såldes dock om jag förstår det rätt. När modellen återupptogs på nittiotalet så var den 41-42mm beroende på modell?
Nej (om man inte bara vill göra det enkelt för sig)Kan det vara så att det är fler komplikationer som gjort att klockorna har vuxit?
För en plain klocka, med på sin höjd ett litet datumfönster, så går det fint med mindre storlekar.
Det går säkert att göra klockor mindre, även med fler komplikationer, men risken är att det blir för grötigt
Nej (om man inte bara vill göra det enkelt för sig)
36mm;
![]()
https://www.chrono24.se/iwc/romana-perpetual--id5380239.htm
39mm;
![]()
https://www.chrono24.se/iwc/da-vinc...chronograph-3752-001-pre-owned--id7114931.htm
Helt ok trippel![]()
Väldigt Ludvig XIV.Magisk trippel blev dock helt kär i Da Vinci![]()
![]()
![]()
Bara att köpa tillbaka!Alltså IWC gör för jäkla grymma klockor..börja ångra de man sålt!
...och sen ändrar väl IWC allt typ hela tiden förutom några få modeller?Men vilket arv då? Visst, pilotklockorna (jmf Big Pilot) var stora även förr, men annars? Portugesen har också varit oversize men annars är IWCs stora klockor en produkt av 2000-tal.
![]()
Sextio, sjuttio och åttiotal (dock inte i den ordningen på mina klockor på bilden). Innan större innan dess heller.
Kern körde att varje år vad tillägnat en specifik modell men det gubben är borta nu så tror på en mer långsiktig strategi med den nya vd:n....och sen ändrar väl IWC allt typ hela tiden förutom några få modeller?
Har börjat fundera på en Yacht club...Bara att köpa tillbaka!