• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Restaurering av Lemania Regatta

JoakimS

Silver
Paneristi
2-Faktor
Hej,
Ett nytt projekt jag tagit tag i. Denna gång en Lemania Regatta:
IMG_3041.jpeg


På urtavlan finns fem gluggar. Detta för att kunna tajma starten i kappsegling. Jag har inte satt mig in i helt hur den används men jag vet att när man trycker på tryckknappen ovanför kronan startas en timer som är totalt 10min, uppdelat på två femminuters perioder. Detta visualiseras genom att en tavla under urtavlan roterar och färgkodat respektive glugg i urtavlan. Här syns ett exempelvis hur det ser ut efter att timern kört 2,5min:
IMG_3037.jpeg

Som synes är sekundvisaren/kronografvisaren inte rätt placerad, borde pekat kl 6 här. Det beror på att klockan är defekt just nu. Här kommer lite bakgrund till klockan.

Historiken bakom klockan:
En nära kollega till mig har ärvt denna klocka av sin far som köpte den ny. Den användes enbart vid segling och låg annars i en låda. Min kollega var fascinerad av klockan redan som barn och fick senare ärva den. Den fungerade bra tills den en dag gav upp. Troligen inte servad eller iaf väldigt få gånger.
Klockan lämnades in hos urmakare i Kungsbacka som tog sig an projektet. Visade sig behövas reservdelar som inte var enkelt att få tag på. Flera reservdelsverk införskaffades men alla saknade väsentliga delar. Projektet pågick i två år utan att avslutas. Till slut bröt dom projektet och min kollega betalade en slant för reservdelsverken men egentligen inget för arbetet som jag förstått det. På senare tid har jag förstått att min kollegas far blir äldre och äldre och frågar ibland om hur det går med klockan, det är tydligt att det finns mycket affektionsvärde i den.
Min kollega har letat annan urmakare som kan ta sig an projektet och själv jagat verkdelarna som behövs. Men utan framgång.

Nu inför sommaren fick jag överta projektet för att göra ett försök. Det sades bara vara två verkdelar som saknades men jag ville själv göra en bedömning av den saken. Riktigt cool klocka jag gärna hade ägt själv framöver alltså! MEN det visade sig vara en hel del problem här alltså…

…men vi tar det från början, luta er tillbaka och häng med.

Vi börjar med att ta av den riktigt tuffa länken som för tankarna till en hummer.🦞
(Litet tips när man lossar stift i spännet. Sätt tillbaka stiftet på rätt plats så vet ni att länken är rätt storlek när ägaren får tillbaka den. Liten detalj men ack så viktig, se bild 2 nedan)
IMG_3039.jpeg
IMG_3043.jpeg

IMG_3042.jpeg


Sen tar jag av baklocket:
IMG_3051.jpeg


Väl där under börjar jag inspektera urverket.
IMG_3052.jpeg
IMG_3053.jpeg


Ni med erfarenhet och skarpa ögon ser redan ett eller flera problem. Men det mest uppenbara är att verket är ordentligt skitigt och behöver en rengöring. Samt spår av rost på sina ställen men framför allt. Ser ni släpspåren på balansbryggan efter rotorn?
IMG_3054.jpeg


Gissningsvis behövs ett nytt rotorlager. Då den har för mycket spel. Jag skruvar loss rotorn och vänder på den. Rotorlagret har dessutom två skadade tänder som gått av:
IMG_3055.jpeg


Detta har också i sin tur fört med sig att nästa hjul i automatverket har skadats:
IMG_3082.jpeg

IMG_3056.jpeg

Detta var verkdelar tidigare urmakare inte nämnt behövdes bytas.. turligt nog hittar jag det lilla hjulet bland reservdelarna som följde med så den finns i gott skick att byta till. Rotorlager lyckas jag buda hem på eBay också.

Jag tar sen ut urverket ur boetten och tar av visare och tavlor. Sekundvisaren satt löst på sitt tapp, så den behöver fixas till senare:
IMG_3058.jpeg

IMG_3063.jpeg

IMG_3061.jpeg

IMG_3064.jpeg


Nu läser jag på en del om verket och regattafunktionens konstruktion. En riktigt bra beskrivning hittade jag här:

Jag inser då att verket är felmonterat då en fjäder sitter på fel sida på ett ställe. Men det hjälper inte att korrigera det då verket står still. Trots fullt dragen fjäder. Lite oklart varför fortfarande…

Jag monterar av några delar på tavelsidan innan jag vänder på verket och monterar ner automatverket och kronografdelarna. Under den del som driver kronografhjulet hittar jag en del rost.
IMG_3092.jpeg

Jag hittar smuts på gånghake/gånghjul:
IMG_3099.jpeg


Längs vägen behöver hjulet som driver kronografhjulet tas av. Detta sitter på fjärdehjulets ena tapp. För att ta av detta hjul med fem ekrar behövs en speciell presto verktyg. Den kommer in mellan ekrarna och kan lyfta av hjulet rakt upp utan att riskera skada tappen på fjärdehjulet.
IMG_3094.jpeg
IMG_3093.jpeg
IMG_3095.jpeg

Man kan se märken från en tidigare urmakare som inte använt detta verktyg utan troligen hand levers eller mejslar..
IMG_3096.jpeg


När automaten och kronografens delar är borta släpper jag på spänningen i huvudfjädern. Den var fullt dragen så inte trasig fjäder heller. Tar sen av gånghaken. Fortfarande vill löpverket inte röra sig. Monterar av några delar till på tavelsida om det kan påverka. Hittar drivhjulet för minuträknaren också är skadat. Detta hade tidigare urmakare noterat. Den är delvis gjord av plast vilket är lite märkligt..
IMG_3101.jpeg


Den andra delen urmakaren hade noterat som skadad var tredje hjulet. Alltså det hjul som detta plasthjulet sitter påtryckt på. Så jag misstänker att det är skadat under löpverkets brygga och stoppar verket.

Av med bryggan helt enkelt. Här dokumenteras skruvarna. Något jag gjort för alla skruvar längs vägen även om jag också skruvat tillbaka dom i bryggan.
IMG_3102.jpeg
IMG_3103.jpeg

IMG_3104.jpeg

Inspekterar hjul för hjul och jag hittar ingen skada på hjulen. Inte ens på tredje hjulet. Hmm varför går inte verket då?

Som tur är fick jag med en låda av reservdelar som förra urmakaren lämnade efter sig.
IMG_3109.jpeg


Där hittar jag en annan verkplattan och jag jämför. Visar sig att en pinne som sitter i verkplattan är felplacerad och går emot tredjehjulet. Här ser ni först verkplattan och tredje hjulet jag jobbar på, jämfört med den senare som visar reservdelsverkets verkplattan där pinnen är nästan i botten.
IMG_3110.jpeg

IMG_3107.jpeg


Bör gå att trycka ner denna med Horia eller stansställ. Då borde löpverket kunna gå. Det blir nästa steg. Fortsättning följer…

Ps. Är det någon som har en liknande klocka, reservdelar eller annat ni vill sälja får ni gärna kontakta mig med ett PM 😃
 
Senast ändrad:

GMT Andy

Basic
Tack JoakimS för berättelsen. Jag gillar Lemania och har alltid varit sugen på en av dessa regatta-varianter men har också
hört, mest hörsägen faktiskt, inte från nån ägare, att de ska vara komplicerade och servicekrävande, inte minst om det blir något
fel på dem. Ska bli spännande att följa din fortsatta renovering //
 

JoakimS

Silver
Paneristi
2-Faktor
Jag har fortsatt projektet senaste dagarna. Jag började med att pressa ner pinnen i verkplattan. Jag valde att använda mitt nyinförskaffade Horia tool. Jag jämförde så jag gick ungefär lika djupt som på reservdelsplattan jag hade med i förra inlägget.

IMG_3116.jpeg
IMG_3119.jpeg
IMG_3120.jpeg


Efter det provade jag att montera tillbaka löpverket och bryggan på verkplattan. Nu spinner alla hjul fritt och ser ut att fungera fint 😃👍
IMG_3121.jpeg


Jag monterar ner resten av det som finns kvar på tavelsidan. Vilket enbart är keyless works (ni minns ju varför det heter så från servicen av Rolex Subben? 😃)
IMG_3122.jpeg


Sen tar jag ut fjädern ur trumman
IMG_3124.jpeg
IMG_3127.jpeg


Jag gör en grov rengöring av trumma, rostiga delar, juveler med gammal olja osv. Innan jag packar ner hela verket utom rotorn i tvättkorgar och kör igång rengöringsprogrammet på min helautomatiska och charmiga urverkstvätt från 60talet.
IMG_3130.jpeg


Rent och snyggt!
IMG_3170.jpeg


Nu går jag vidare med att byta lager på rotorn. Mitt nya lager har inte kommit än men jag behöver först ta ur det gamla. Jag har ett egentillverkat mothåll som är anpassat för rotorlager på ETA 2824 låt se om det passar. Fram med stansstället!
IMG_3159.jpeg


Visade sig att mothållet inte passade. Det var för smalt.
IMG_3160.jpeg
IMG_3162.jpeg


Men har en stump till (till höger i bilden ovan) som jag kan svarva till en ny av. Fram med svarven! Som nyligen fått monterats på en fin svarvlåda signerad @R-Svarvofix 🥰
IMG_3156.jpeg
IMG_2902.jpeg

IMG_3158.jpeg
IMG_3163.jpeg


Nu passar den. Svarvar till andra änden så den passar i stansstället innan jag går vidare och knackar loss rotorlagret.
IMG_3164.jpeg
IMG_3165.jpeg
IMG_3166.jpeg
IMG_3167.jpeg
IMG_3168.jpeg


Här syns dom två skadade tänderna tydligt.
IMG_3169.jpeg


Nästa steg blir att börja montera ihop urverket.
Fortsättning följer…
 

Bilagor

  • IMG_3170.jpeg
    IMG_3170.jpeg
    532.3 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:

BoZ80

Guld
2-Faktor
Jag har fortsatt projektet senaste dagarna. Jag började med att pressa ner pinnen i verkplattan. Jag valde att använda mitt nyinförskaffade Horia tool. Jag jämförde så jag gick ungefär lika djupt som på reservdelsplattan jag hade med i förra inlägget.

IMG_3116.jpeg
IMG_3119.jpeg
IMG_3120.jpeg


Efter det provade jag att montera tillbaka löpverket och bryggan på verkplattan. Nu spinner alla hjul fritt och ser ut att fungera fint 😃👍
IMG_3121.jpeg


Jag monterar ner resten av det som finns kvar på tavelsidan. Vilket enbart är keyless works (ni minns ju varför det heter så från servicen av Rolex Subben? 😃)
IMG_3122.jpeg


Sen tar jag ut fjädern ur trumman
IMG_3124.jpeg
IMG_3127.jpeg


Jag gör en grov rengöring av trumma, rostiga delar, juveler med gammal olja osv. Innan jag packar ner hela verket utom rotorn i tvättkorgar och kör igång rengöringsprogrammet på min helautomatiska och charmiga urverkstvätt från 60talet.
IMG_3130.jpeg


Rent och snyggt!
IMG_3170.jpeg


Nu går jag vidare med att byta lager på rotorn. Mitt nya lager har inte kommit än men jag behöver först ta ur det gamla. Jag har ett egentillverkat mothåll som är anpassat för rotorlager på ETA 2824 låt se om det passar. Fram med stansstället!
IMG_3159.jpeg


Visade sig att mothållet inte passade. Det var för smalt.
IMG_3160.jpeg
IMG_3162.jpeg


Men har en stump till (till höger i bilden ovan) som jag kan svarva till en ny av. Fram med svarven! Som nyligen fått monterats på en fin svarvlåda signerad @R-Svarvofix 🥰
IMG_3156.jpeg
IMG_2902.jpeg

IMG_3158.jpeg
IMG_3163.jpeg


Nu passar den. Svarvar till andra änden så den passar i stansstället innan jag går vidare och knackar loss rotorlagret.
IMG_3164.jpeg
IMG_3165.jpeg
IMG_3166.jpeg
IMG_3167.jpeg
IMG_3168.jpeg


Här syns dom två skadade tänderna tydligt.
IMG_3169.jpeg


Nästa steg blir att börja montera ihop urverket.
Fortsättning följer…

Tack för att vi får följa med på denna resan också! Spännande ur och historia dessutom. Keep up the good work! 👏👏👏
 

JoakimS

Silver
Paneristi
2-Faktor
Nu har jag äntligen fått möjlighet att fortsätta. Nytt rotorlager har kommit. Det behövs dock inte än. Men förhoppningsvis löser det att rotorn skrapar i balansbryggan.

Vad som satte käppar i hjulet för mig var att när jag skulle veva in huvudfjädern med fjädervindan så gick den av. Tur att jag hade en reservdelslåda. Där fanns en trumma och i den en fjäder. Men även denna gick av. Dom var nog gamla och slitna båda två. Okej.. ny fjäder för Lemania 1340, lyckades lösa mig fram till att omega 1040 verket har samma fjäder och beställde en. Den kom i fredags 👍
IMG_3430.jpeg
IMG_3431.jpeg


Fjädern kommer färdigsmörjd och inlindad i en metallring. Metallringen har blå färg på ena sidan vilket indikerar att fjädern ska monteras ner i trumman med denna sidan upp. Jag smörjer insidan av trummans vägg med fett för att fjädern ska kunna glida bra då det är en automatisk klockan. Lägger sen fjädern ovanpå trumman och pressar ner den med en korntång. Sen sätter jag dit fjöderhusbommen i mitten och lägger på locket. Pressar på locket med detta lilla verktyg.
IMG_3432.jpeg


Jag smörjer sen cap jewels på balansens båda sidor och monterar av balansen från verket.

Efter det går jag vidare och börjar montera ihop löpverket. Men gånghjul och gånghake får först en ytbehandling med epilame.
IMG_3433.jpeg


Bryggan för löpverket har ett antal delar på sig för manuellt uppdrag och klicken sitter monterad på undersidan av bryggan.
IMG_3434.jpeg


Monterar sen bryggan på plats. Bara 6st axlar som ska hamna rätt.. men gick faktiskt bra, fick peta på gånghjulet lite bara.
Första bilden nedan är från nermonteringen. Visar vad som döljer sig under bryggan. Andra bilder är bryggan efter montering igen.
IMG_3103.jpeg

IMG_3435.jpeg


Efter det vänder jag på verket. Monterar minutrör, keylessworks, visarväxlarhjul, timhjul och den sista bryggan som också har en fjäder för regatta funktionen under sig.
IMG_3436.jpeg

(Minutröret ovan)
IMG_3439.jpeg

Ovanför ser ni tavelsidan av verket när alla nämnda delar är på plats och rätt oljade/infettade.

Efter det sätter jag på gånghaken och dess brygga. Som för övrigt har en fin borstning. Oljar spetsen av juvelen på gånghaken och matar fram gånghjulet 4-5steg mellan jag oljar juvelen på nytt tills alla tänderna på gånghjulet fått olja.
IMG_3440.jpeg


Sen sätter jag på balansen och verket tickar igång! Men inte superbra.
IMG_3444.jpeg

IMG_3441.jpeg


Men inget en ruckning inte kan fixa. Efter några fix:
IMG_3443.jpeg


Nu tickar klockan och går igen, det gjorde den inte när jag började projektet pga av pinnen som blockerade verket om ni minns. 😊

Nu måste jag fixa en sista saknad reservdel innan jag kan göra klart klockan.

fortsättning följer!
 
Senast ändrad:

MOL

Silver
Grymt! Men hur hanterar du att få på bryggan…tycker det är svårt nog med 3 hur fixar du 6 axlar 👏
 

JoakimS

Silver
Paneristi
2-Faktor
Status på regattan är att jag fortfarande inte löst ut den sista reservdelen. @McGyver ser vad han kan göra och hjälpa till här men verkar som delen ör för liten/pillig att reproducera med laserskärning. Tar gärna tips! 🙏
 
Topp