• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Returpolicy

Mauritz

Guld
Vi har ett krav på att ange returpolicy viket är jättebra, där kan man ange ja, nej eller enl ö.k "simple as that"
Har sett flera säljare skriver "Ja om inte äkta" varför skriver man så? vi håller väl inte på och säljer oäkta saker här och säljaren bör/skall väl vara medveten om vad de säljer. Bara en tanke som slagit mig. Ha en fortsatt bra dag.

Jag har också reagerat på det. En sådan sak kan dra mig från att köpa en klocka, där säljaren uppenbarligen inte är 100% säker på äktheten.
Håller med. Det innebär också att det är i så fall köparens ansvar att ta reda på om klockan är äkta med allt strul det innebär om det råkar vara så?! Jag läser inte ens annonsen när jag ser detta.

Vi har ett krav på att ange returpolicy viket är jättebra, där kan man ange ja, nej eller enl ö.k "simple as that"
Har sett flera säljare skriver "Ja om inte äkta" varför skriver man så? vi håller väl inte på och säljer oäkta saker här och säljaren bör/skall väl vara medveten om vad de säljer. Bara en tanke som slagit mig. Ha en fortsatt bra dag.

Säljaren är kanske inte 100% säker på vad hen säljer :facepalm: Då kanske ordavalet "Om inte äkta" ska få köparen att tänka "jaja men är den fejk då kan jag returnera klockan utan några bekymmer". Du hör ju inte en AD säga "Om klockan visar sig vara fejk så kan du returnera den inom returtiden", dessvärre skillnad på en AD och en privat säljare, det gäller i så fall att köparen har fått reda på intyg etc. så att hen kan veta i förväg om klockan är äkta eller fejk.

Många saker i annonser kan man störa sig på men detta är lätt topp tre. Så otroligt tramsigt och får mig att rygga tillbaka och tycka att säljaren är oseriös. Äktheten ska vara en 100% given när man säljer.

Vill man inte ge retur så är det väl bara skriva
EJ retur?

De där tramset med ja, om ej äkta är ju bara ett mjäkigt sätt att säga ovanstående.

Självfallet bör man stå tillsvars om en klocka visar sig vara fejk. Oavsett vad man angett i sin returpolicy.

Det är nog snarare så att säljaren signalerar att det är en självklarhet att den är äkta. Som en slags garanti.
Men vi säljer väl bara äkta saker här, så det låter långsökt.

Säljaren menar väl i dessa fall att det inte finns någon returmöjlighet?
Då skriver man väl "Returpolicy" Nej/Ingen.

+1 på denna. Det är ingen garanti på äkthet utan en lite sarkastisk omskrivning på "NEJ".
Undra om en sådan kommentar drar till sig köpare eller skrämmer bort dem?

Säljaren är kanske inte 100% säker på vad hen säljer :facepalm: Då kanske ordavalet "Om inte äkta" ska få köparen att tänka "jaja men är den fejk då kan jag returnera klockan utan några bekymmer". Du hör ju inte en AD säga "Om klockan visar sig vara fejk så kan du returnera den inom returtiden", dessvärre skillnad på en AD och en privat säljare, det gäller i så fall att köparen har fått reda på intyg etc. så att hen kan veta i förväg om klockan är äkta eller fejk.
En köpare på KS skall INTE behöva tänka " är den fejk så kan jag returnera den.
En bedragare som prånglat ut en klocka på 100kkr kommer förmodligen inte finnas tillgänglig efter försäljningen så den tesen köper jag inte.
Här skall man till största del känna sig trygg vid ett köp, självklart skall man som köpare göra sin "research" ( köp säljaren/varan ).
Säljaren skall/bör veta att varan är äkta annars är det dennes plikt att ta reda på det, lite av den kodexen vi har (haft) här tidigare.
Är man inte säker på att varan är äkta och inte vill ta reda på det så skall den inte annonseras ut här.
Tycker att annonser med texten om ej äkta inte skall publiceras då vi inte håller på med oäkta saker här.

Vill man inte ge retur så är det väl bara skriva
EJ retur?

De där tramset med ja, om ej äkta är ju bara ett mjäkigt sätt att säga ovanstående.

Självfallet bör man stå tillsvars om en klocka visar sig vara fejk. Oavsett vad man angett i sin returpolicy.
100%

Senast redigerad av en moderator:
Värt att veta också är ju att den juridiska tyngden i en returpolicy är 0. Säger säljaren "näpp" när du vill skicka tillbaka så har du som köpare inget att komma med annat än en sur kommentar i en GG tråd. Rena fejks så går det förstås stämma säljaren men i alla dessa fall när köparen egentligen ångrat sig men hävdar att det fanns "fler repor än förväntat" och liknande är man rökt om säljaren inte är med på banan.

Värt att veta också är ju att den juridiska tyngden i en returpolicy är 0. Säger säljaren "näpp" när du vill skicka tillbaka så har du som köpare inget att komma med annat än en sur kommentar i en GG tråd. Rena fejks så går det förstås stämma säljaren men i alla dessa fall när köparen egentligen ångrat sig men hävdar att det fanns "fler repor än förväntat" och liknande är man rökt om säljaren inte är med på banan.
Stämmer men nu finns den policyn här och vaggar säkert in någon i viss trygghet, men man frågar sig varför man skriver retur om ej äkta.
Sen har vi detta med etik och moral, men det är en annan fråga.

Tycker det är ännu oklarare med ”Hederssak” som returpolicy.
Lika idiotiskt.

Senast redigerad av en moderator:
Instämmer till fullo i att denna formulering är topp tre i knasigheter. Vem tusan vill köpa något som säljaren uppenbarligen är osäker på är äkta vara? (Vilket såklart sällan är fallet dessutom...) :banghead:

Förstår att det man vill undvika som säljare med lite svävande omskrivningar istället för NEJ är att undvika köpare som returnerar klockan för "inte sugen längre" och ställer till med en massa besvär. Men hur stort är det problemet? Jag har aldrig stött på sådan köpare och som säljare sitter man ju med både klockan och köpeskillingen på hand så det är inte direkt besvärsfritt för köparen heller.

Förstår att det man vill undvika som säljare med lite svävande omskrivningar istället för NEJ är att undvika köpare som returnerar klockan för "inte sugen längre" och ställer till med en massa besvär. Men hur stort är det problemet? Jag har aldrig stött på sådan köpare och som säljare sitter man ju med både klockan och köpeskillingen på hand så det är inte direkt besvärsfritt för köparen heller.
Det är ju bara att skriva ”retur vid avvikande skick”, eller dylikt. Att inte ge någon möjlighet till retur är respektlöst tycker jag. Är man ärlig med vad man säljer så är det inga problem att erbjuda retur på rimliga grunder.

Ja, kan någon översätta "En hederssak" till svenska? Den är också riktigt skum.

Personligen ar en "Hederssak" nagot som ar sjalvklart utan att ens namna det,

Tex jag som saljare missar nagot som ar for koparen avgorande.
Nar koparen patalar att han ar missnojd pga just detta sa ar det for mig en hederssak att ta varan tillbaka och koparen aterfar kopeskillingen.
Galler givetvis inte rent trams eller nagot som koparen kunde se pa de bilder/text jag presenterade i min annons.

Lite grazon blir det om det ar nagot en enkel fraga hade kunnat ge svar pa. Nagot for koparen sa avgorande borde ha fragats om,ifall det var oht var nagon oklarhet.

Tex " Har du kvar orginalkvitto fran inkop/samtliga servicekvitton. Om ej sa ar jag inte intresserad alls.

Finns ingen här som säljer en begagnad klocka som kan veta att alla delarna är äkta på klockan, så precis som @Aquaracer2 skriver innebär det att man tar ansvar för ifall någon del är utbytt mot aftermarket. Man skulle kunna beskriva detta på ett mer detaljerat sätt med trodde faktiskt folk hade lite vett i huvudet. Speciellt de som spyr galla här ovan.

Finns ingen här som säljer en begagnad klocka som kan veta att alla delarna är äkta på klockan, så precis som @Aquaracer2 skriver innebär det att man tar ansvar för ifall någon del är utbytt mot aftermarket. Man skulle kunna beskriva detta på ett mer detaljerat sätt med trodde faktiskt folk hade lite vett i huvudet. Speciellt de som spyr galla här ovan.

Har kommer min "Grazon" in i bilden. Om det for koparen nu ar avgorande att A B C D E ar orginal (fabriks eller utbytesdel) borde man da inte fraga om just detta innan kop sa saljaren kan svara Ja Nej eller Vet Inte?
Darefter far diskussionen tas om
Hur man tar reda pa detta,
Vem som ska betala for ev kostnad,
Om koparen helt enkelt far avsta kopet da det ar for krangligt/kostsamt att tillmotesga koparens krav,alternativt kopa varan som den ar med vetskap om att osakerhet ifran saljarens sida foreligger ang dessa detaljer

Har kommer min "Grazon" in i bilden. Om det for koparen nu ar avgorande att A B C D E ar orginal (fabriks eller utbytesdel) borde man da inte fraga om just detta innan kop sa saljaren kan svara Ja Nej eller Vet Inte?
Darefter far diskussionen tas om
Hur man tar reda pa detta,
Vem som ska betala for ev kostnad,
Om koparen helt enkelt far avsta kopet da det ar for krangligt/kostsamt att tillmotesga koparens krav,alternativt kopa varan som den ar med vetskap om att osakerhet ifran saljarens sida foreligger ang dessa detaljer
Vad försöker du säga? Folk här har generellt dålig koll på om allt är 100% från tillverkaren på klockorna som säljs. Om köparen har mer kunskap än säljaren får man be om detaljerade bilder.

Vad försöker du säga? Folk här har generellt dålig koll på om allt är 100% från tillverkaren på klockorna som säljs. Om köparen har mer kunskap än säljaren får man be om detaljerade bilder.

Ja helt ratt.
Koparen maste ju stalla de fragor han tycker ar nodvandiga for att genomfora kopet.
Far man da svavande svar eller inga alls sa avstar man.

Tillbaka
Topp