• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

RicVin’s FREDAGSTRÅD™ 2/8 by laketwig – Återuppväckt av en Mustang

laketwig

Pandion
2-Faktor
Redan som barn och fram till dom tidiga tonåren byggde jag plastmodeller, ivrigt påhejad av min far som också höll på med både plast- och trämodeller. Åtskilliga är dom små tanks och små flygplan jag byggde, som kom i plastpåsar och (om jag minns rätt) kostade 1:90 styck. I dom senare tonåren fick man av naturliga skäl andra intressen ... ;)

För snart 40 år sedan, dvs runt 1985 jobbade jag som ekonomichef på ett företag. Företaget gick svinbra och vi tjänade massor av pengar men allt ändrades i princip över en natt av händelser utom vår kontroll. Inget kul att vara ekonomichef då och jag jobbade konstant för mycket, vardag som helg, bara för att hålla näsan över vattnet. När jag väl sent om sidor kom hem från jobbet och barnen hade lagt sig behövde jag något som krävde lite koncentration så jag inte bara fortsatte att tänka på jobbet, men inte så mycket koncentration att jag blev ännu tröttare. Med andra ord, dags att bygga plastmodeller igen och jag började med tvåmotoriga flygplan:

1 - Flygplan.jpg

Därefter fortsatte jag med militärfordon:

2 - Tanks.jpeg

Till slut gav jag mig på fartyg:

3 - Fartyg.jpeg

Efter en tre-fyra år av slit på jobbet pallade jag och familjen inte längre så jag bytte jobb. Livet återvände till något lite mera normalt och behovet av den distraktion som modellbyggandet innebar upphörde.

Under en bilsemester i England ca 1995 råkade jag snubbla över en modell av en Fletcherjagare i skala 1:125, dvs modellen är knappa metern lång och mycket detaljerad. Omöjlig att motstå och någon månad senare var den färdig:

4 - Jagare.jpg

Därefter tog det stopp. Tills nu. När jag fyllde 70 i våras fick jag en fin modell i present av mina två grabbar. Dom tyckte att jag borde göra något vettigare än att bara hänga på Klocksnack. Efter någon månad kände jag mig tvungen att bygga ihop den, om inte annat för att visa min uppskattning av presenten:

5 - Mustang.jpg

Det gav mersmak och jag hade ju dom där fyra obyggda som legat ovanpå en bokhylla i många år:

6 - Plastmodeller.jpg

Två av dom är nu klara, den lätta kryssaren Aurora och fregatten HMS Bligh:

7 - 2 fartyg.jpg

Då det fortfarande kliade lite i fingrarna så jag gav mig på den tunga kryssaren Zara för ett par veckor sedan. Nästan färdig men som vanligt fattas masten och några småprylar fortfarande:

IWC DT 2024-08-02 (fredag).jpg

Barnen väckte upp ett slumrande monster ... :)

Ni får klara er själva i tråden ett antal timmar då jag om en stund ska åka och hälsa på @Affe över helgen. Ska bli riktigt trevligt, då han har varit hos mig ett antal gånger men det här blir första gången som jag hälsar på hos honom. Ni övriga ska också ha en bra fredag, helg och sommar, oavsett om ni jobbar eller har semester! / laketwig

TGIF!

Godmorgon @laketwig!

FAN...va GöTT, jobbar bara 1 vecka till, sen blir det 3 veckors SEMESTER, Katjiiing!

Det väntas fin BESÖK, våran kära farbror @laketwig kommer hit på besök i några dagar, det ska bli RIKTIGT kul faktiskt, är ju drygt 1 år sedan vi sågs senast! Du är så VÄLKOMMEN min vän, Bulleglufsen och jag väntar otåligt 😄

" Ha en skön FREDAG och en jätte trevlig aLLa KLOCKSNACKARE! "

IMG_0070.png

IMG_5334.jpeg

Godmorgon klocksnackare, semesterfirande @RicVin och herr @laketwig. Minsann nu är det fredag igen å många av oss har hunnit ta en eller två koppar morgonkaffe. Tur att det inte är kaffeförbud, vilket det var i Sverige 1794-1802. Njut av ert kaffe oavsett när det dricks. Ha`re bäst, trevlig helg men glöm inte bort era nära och kära.//🧐

Tillbaka
Topp