Det är hårt att vara pensionär. Nu är det åtta år sedan jag hade semester sist, så jag minns knappt hur det känns att längta efter semestern.
Efter ett långt och ofta slitsamt arbetsliv lyckades jag vid 64 års ålder ta mig ur ekorrhjulet den 31/3 2018:
Gymnasieekonom -> Civilekonom -> Controller -> Ekonomichef -> Produktchef ekonomisystem -> Maknadschef ekonomisystem -> Produktchef annat ekonomisystem -> Produktdirektör ekonomisystem -> Chief Adviser ekonomisystem -> Senior Advisor ekonomisystem -> Pensionär
Jag hade dock börjat planera min pension i god tid, dels via löneväxling mot pension, dels genom att gå ner i arbetstid. Redan vid 50 började jag prata med min arbetsgivare om lediga fredagar, men fegade ur då pensionsrådgivaren inte kunde ge mig ett vettigt besked om påverkan på min pension. 55 kom och gick men vi 60 gjorde jag äntligen slag i saken. Med lediga fredagar dom fyra sista åren var det riktigt roligt att jobba dom övriga fyra dagarna varje vecka. Dessutom fick jag ju anledning att dricka en Whisky varje torsdag kväll då min helg började, en tradition jag har fortsatt med som ni säkert har märkt.![]()
Planen var ursprungligen att sluta den 31/8 2017 då jag firade 25 år hos min arbetsgivare, dvs ta guldklockan och springa. Nu blev det inte så då vi var i sluttampen på en stort projekt som jag var involverad i. Övertalades att stanna kvar tills vi var färdiga i mars året efter, vilket jag är tacksam för. På det sättet behövde jag inte lämna över något som inte var färdigt till personen som tog över mitt ansvar, utan kunde gå hem med ett rent skrivbord.
Köpte mig efter en tid en pensionspresent, en GS "Peacock", som jag bara hade ett halvår då den redan från början var tänkt till en annan person. Vid det tillfället hade personen inte finanserna men när det var löst fick den gå tillbaka:
![]()
Saknar den bara ibland men den här är inte så dum den heller, speciellt på sommaren:
![]()
Oavsett om ni som jag är pensionärer, har semester eller jobbar ska ni ha en bra fredag och en fortsatt bra sommar! / laketwig
Låter som en plan man kan kopiera!!! Har börjat fundera på att gå ned i tid om ngt år..
Löne växling har min ”pensions Patrik” pratat om några gånger men det har jag inte hoppat på. Kanske är dags på slutspurten?…
Här är frullen precis avklarad!!
Självklart med ”bullar” från vagnen i hamnen…

Förhoppningsvis blir det en tur till Ransvik idag. Om frugan kan gå. Hon fick dock den största tagg jag sett genom vandringsdojan igår. Rakt upp i foten.
Satt stenhårt i både fot och sula….
I värsta fall blir det att hänga i hamnen hela dagen. Vad gör det…

Tack för hjälpen och ha det bäst!!!