• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Robotdammsugare!

Efter ha läst lite låter det som att roomba är bra grejer.. verkar dock som det finns rätt många olika modeller och prisskillnader. Vilken borde man köra på om man bor på 70ish kvm?

Jag har kört en Neato många år och den har skött sitt jobb grymt bra. Ett och annat batteribyte bara.
Nu vill jag slå ett slag för robotmoppning! Grymt bra komplement till dammsugaren för kök och badrum. Nu försvinner alla de där fläckarna som inte dammsugning biter på. Jag har en Braava och den kan också torrmoppa vilket den gör extremt tyst. Neaton vill jag inte köra när jag är hemma pga ljudnivån, så nu slänger jag fram Braavan istället när någon är hemma.

Jag har kört en Neato många år och den har skött sitt jobb grymt bra. Ett och annat batteribyte bara.
Nu vill jag slå ett slag för robotmoppning! Grymt bra komplement till dammsugaren för kök och badrum. Nu försvinner alla de där fläckarna som inte dammsugning biter på. Jag har en Braava och den kan också torrmoppa vilket den gör extremt tyst. Neaton vill jag inte köra när jag är hemma pga ljudnivån, så nu slänger jag fram Braavan istället när någon är hemma.
Jag har köpt en xiaomi roborock som ska fixa dammsuga och våtmoppa, får inte hem den förrän om ett par veckor tror jag men ska bli kul att testa. Nordic hardware har gjort en ganska ordentlig recension på den.

Kör en IRobot roomba 980, jäkligt nöjd. Tycker den är ganska intelligent och vi blir chockade över allt smuts den hittar hemma:)

Frugan är lite inne på att vi bör skaffa en robotdamsugare för att komplettera upp med då vi kanske ibland väntar lite väl länge mellan dammsugningen. Min stora oro är dock mina golvhögtalare i Vitpiano lack, där jag känner att jag inte val ha en dammsugare som kör in i dessa upprepade gånger. Finns det begränsningszoner eller dylikt man kan aktivera om ni förstår min fråga?

Frugan är lite inne på att vi bör skaffa en robotdamsugare för att komplettera upp med då vi kanske ibland väntar lite väl länge mellan dammsugningen. Min stora oro är dock mina golvhögtalare i Vitpiano lack, där jag känner att jag inte val ha en dammsugare som kör in i dessa upprepade gånger. Finns det begränsningszoner eller dylikt man kan aktivera om ni förstår min fråga?
Kan bara tala för min 980 och där ingick två manicker som antingen kunde avgränsa i en linje eller som en cirkel runt

Hur klara robotdammsugare trösklar? Och trappor, så de inte kör ner för trappan och går i tusen bitar?
Trösklar inga problem för min 980, den tar sig även in på toaletterna som har väldigt hög tröskel. Släpper ut han på ovanvåningen och han har någon sensor/kamera som känner av trappan. Har aldrig hänt att den kört ut av misstag, sätter ingen begränsare i trappan vilket man givetvis kan.

Man ska däremot förbereda och ta bort eventuella laddare eller andra trådar den kan suga i sig och fastna i.

Ingen aning men spontant tänker jag skumplast runt dammsugaren. Och att vit högblankt funkar dåligt med damm.

Fan dom är inte så höga längre (9cm ish). En dealbreaker för mig är att den ska rafsa upp böset under soffan. 1cm lägre och jag handlar en (vägrar höja soffan)..

Fan dom är inte så höga längre (9cm ish). En dealbreaker för mig är att den ska rafsa upp böset under soffan. 1cm lägre och jag handlar en (vägrar höja soffan)..
Roborock 2 går exakt 8 cm. Går under en Ikea bestå med ett par mm till godo enligt recension. Dock kinesiskt märke och appen är inte helt uppdaterad på engelska än. Väntar som sagt på att min ska komma hem men här är en länk till en vettig recension.
https://www.nordichardware.se/smart...ot-vacuum-2-roborock-i-det-smarta-hemmet.html

Blev en neato d5 från, gick på 5100 från proshop inklusive frakt. Riktigt nöjd än så länge. Tar 70 kvm lägenhet på 1 timme i ett och samma svep:)

Följer upp min egen Cleanmate S600 efter 16 månader. Batteriet är nu helt dött, körtiden är ca 5 minuter på en fulladdning. Gör den rätt värdelös...
Har Ni andra samma problem??

Vi kör budgetvarianten Cleanmate S800 och väl nöjda, Rut tar inte hörn så bra men annars jobbar hon sig över trösklar och tunnare mattor. Har fått sätta lite magneter (följer med) där hon inte kan åka som under vissa element och under ett köksskåp.

Fungerar den fortfarande bra?
Jag och frugan pratar om att köpa en s800 som komplement då vi har 2 hundar.

Jag har köpt en Roborock 2. Den är helt fantastisk. Hade en cleanmate s800 i ett år, men den jäveln tröttnade jag på.

Roborock gör precis allt. Appen är riktigt bra, batteritiden otrolig. Kan sätta på boost-läge så den suger som en industridammsugare. Den städar bättre än vad jag gör med en vanlig dammsugare, så i mitt fall ersätter den en vanlig dammsugare utan problem.

Det bästa är nog att jag kan starta den på distans via appen. Tar min lägenhet på 88 m2 på en timme. Värd varenda spänn.

Fungerar den fortfarande bra?
Jag och frugan pratar om att köpa en s800 som komplement då vi har 2 hundar.

Ja vårat behov har ändrats lite då frugan för det mesta är hemma samt att jag inte orkat sätta upp magneter där den inte ska åka. Den fastnade lite titt som tätt över trösklar och under kanten i köket. Så nu går den aldrig i kök och vardagsrum. Men i sovrumen går den bra. Funderade på en med app men hade svårt att som då motivera 5k mot 1.8k.

Jag har köpt en xiaomi roborock som ska fixa dammsuga och våtmoppa, får inte hem den förrän om ett par veckor tror jag men ska bli kul att testa. Nordic hardware har gjort en ganska ordentlig recension på den.
Levde xiaomi roborock upp till förväntningarna, något du kan rekommendera köp på?
Funderar själv på att köpa en.

Min nya sambo Katla :heart:
https://www.neatorobotics.com/se/robot-vacuum/botvac-connected-series/botvac-d7-connected/
Städar efter 1 vuxen, 2 barn och 2 hundar varav en lurvig pälsdrällare. Jag rengör borsten ca 1 gång per vecka. Den plöjer över både trösklar, fårfäll och ryamattor. En tröskel på 5 cm vägrar den kliva över.
@Nedro Denna versionen har en app där du ritar ut streck på din planritning där du inte vill att roboten ska gå. Jag har det runt hundarnas vattenskålar, runt duschavlopp och vid sängbordet så den inte rör vid det och knuffar/repar. Superbra.
Bästa sambon ever! Städar när jag inte är hemma och är tyst när jag är hemma. :D

Levde xiaomi roborock upp till förväntningarna, något du kan rekommendera köp på?
Funderar själv på att köpa en.
Den levde upp till förväntningarna, har inte testat våtmoppen men den dammsuger bra för två vuxna och en katt som fäller hela tiden. Den har lite problem i hörnen ibland så då får man sopa in det till en Kant där den kommer åt. Sen så kan den flytta på små lätta mattor, typ trasmattor i liten storlek, men löst detta med halkskydd man kan köpa på ikea.
Jag är helt klart nöjd :cigar:

Den levde upp till förväntningarna, har inte testat våtmoppen men den dammsuger bra för två vuxna och en katt som fäller hela tiden. Den har lite problem i hörnen ibland så då får man sopa in det till en Kant där den kommer åt. Sen så kan den flytta på små lätta mattor, typ trasmattor i liten storlek, men löst detta med halkskydd man kan köpa på ikea.
Jag är helt klart nöjd :cigar:
Tack! låter kanon.
Då blir det ett köpa :)

Noterade att D5 nu också fått uppdatering av mjukvaran - digitala avgränsningar + turboläge.
Kul att Neato inte tar död på sina äldre produkter så fort. :)

Min nya sambo Katla :heart:
https://www.neatorobotics.com/se/robot-vacuum/botvac-connected-series/botvac-d7-connected/
Städar efter 1 vuxen, 2 barn och 2 hundar varav en lurvig pälsdrällare. Jag rengör borsten ca 1 gång per vecka. Den plöjer över både trösklar, fårfäll och ryamattor. En tröskel på 5 cm vägrar den kliva över.
@Nedro Denna versionen har en app där du ritar ut streck på din planritning där du inte vill att roboten ska gå. Jag har det runt hundarnas vattenskålar, runt duschavlopp och vid sängbordet så den inte rör vid det och knuffar/repar. Superbra.
Bästa sambon ever! Städar när jag inte är hemma och är tyst när jag är hemma. :D
Aha spännande funkar den bra. Hur är städ resultatet. Precis flyttat till hus så nu börjar det kännas aktuellt igen?
Men har rätt höga trösklar har den problem med sådant?

Aha spännande funkar den bra. Hur är städ resultatet. Precis flyttat till hus så nu börjar det kännas aktuellt igen?
Men har rätt höga trösklar har den problem med sådant?
Jag har en tröskel som den vägrar kliva över. Den är 4,5 cm. Jag har en tröskel som är lika hög men är rundad och den har den inga bekymmer med. Övriga trösklar är bara 2 cm och där är det fullt ös över. Inget gnäll med ryamattor och ullmattor heller. Mitt hus är bara 145 kvm så den tar sig igenom allt på en laddning.
Städresultatet är bra. Jag handdammsugade innan jag körde den (måste ju kolla) och imponerande nog hittade den mög jag inte lyckats fånga upp. Den jobbar hårt i detta hem och jag ångrar mig inte en sekund.

Bonus är att barnen lärde sig snabbt att plocka undan eftersom både lego och shopkins blev uppdammsugat. :D

Jag har en tröskel som den vägrar kliva över. Den är 4,5 cm. Jag har en tröskel som är lika hög men är rundad och den har den inga bekymmer med. Övriga trösklar är bara 2 cm och där är det fullt ös över. Inget gnäll med ryamattor och ullmattor heller. Mitt hus är bara 145 kvm så den tar sig igenom allt på en laddning.
Städresultatet är bra. Jag handdammsugade innan jag körde den (måste ju kolla) och imponerande nog hittade den mög jag inte lyckats fånga upp. Den jobbar hårt i detta hem och jag ångrar mig inte en sekund.

Bonus är att barnen lärde sig snabbt att plocka undan eftersom både lego och shopkins blev uppdammsugat. :D
Låter bra det,
Kanske skulle kunna ge mig pli på att plocka upp strumpor typ ;P

Blir hem å mäta trösklar, då jag tror våra är rätt rejäla .

Jag har kört Neato förr och är sugen på deras nya D6 eller D7. Jag har alltid haft problem med fransarna på mattor samt hundskålarna. Neatos nya verkar kunna lösa det med elektroniska avgränsningar.
Är det någon som vet skillnaden mellan D6 & D7 förutom zonindelning (som dessutom inte funkar ännu)?

Robotnördar!

Jag står i valet och kvalet vilkem dammsugare jag ska välja.

De tre kag kollar på är
*Neato BotVac D3
*Roomba 605
*Cleanmate s950

Alla går att få för ca samma pris. Vilken är bäst för två trötta vuxna och två vovvar?

Jag har kört Neato förr och är sugen på deras nya D6 eller D7. Jag har alltid haft problem med fransarna på mattor samt hundskålarna. Neatos nya verkar kunna lösa det med elektroniska avgränsningar.
Är det någon som vet skillnaden mellan D6 & D7 förutom zonindelning (som dessutom inte funkar ännu)?
Vet ingen skillnad mellan D6 och D7,men vi har en D5 där går det att sätta avgränsningar också. Billigare än D6 och D7, och det är ju alltid ett plus.
6256746D-C7D1-4A81-A7DB-DFCB1CC49A51.png

Tillbaka
Topp