• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex 1601 behöver service

Hej!
Jag lämnade in min Datejust 1601 för att korta en länk hos ad och fick en obehaglig överraskning. Tydligen sitter rotorn lös och dom rekommendera mig därför att göra en service på klockan. Fick ett prisförslag som jag tyckte var lite väl saftigt...Så min fråga är om ni kan rekommendera mig vart jag kan gå för att det inte ska kosta skjortan. Bifogar prisförslaget jag fick.

Bilagor

• Service klocka.jpg
    Service klocka.jpg
    115 KB · Visningar: 102
  • Rolex.jpeg
    Rolex.jpeg
    165.7 KB · Visningar: 100
Senast ändrad:
Hej!
Jag lämnade in min Datejust 1601 för att korta en länk hos ad och fick en obehaglig överraskning. Tydligen sitter rotorn lös och dom rekommendera mig därför att göra en service på klockan. Fick ett prisförslag som jag tyckte var lite väl saftigt...Så min fråga är om ni kan rekommendera mig vart jag kan gå för att det inte ska kosta skjortan. Bifogar prisförslaget jag fick.
Kan du komma ner om du väljer bort polering?

Senast ändrad:
Jag behöver inte polera den. jag har lagt upp bild på klockan, glaset är polerat efter bilden är tagen.

ska jag gå tillbaka till AD eller söka hjälp hos någon annan tycker ni?
@DiscoPapa Tar du bort länkningen där man ser serienummer när du kommenterade? Jag la visst upp fel bild :D

Länken hade nog mått bra av en date med en tandborste och lite såpa :)

Tycker det ser ut som vanligt för en service. Ta bort poleringen så bör kostnaden gå neråt. Alternativt kolla upp nån oberoende urmakare som kan göra det billigare.

Servade en 16013 och den gick uppåt 10 utan polering då en del andra delar var slitna. Det är inte billigt med service, men det är inte hobbyn heller.

Nymans Ur tar 7000 kr.
https://www.nymansur.com/service-prislista#rolex

Sedan är frågan om det högre priset du fick baseras på att delar måste bytas eller att man bara tar mer betalt.

Ett alternativ är DrWatch i Stockholm. Han ligger lite lägre i pris och det ofta lite fortare.

En lös rotor beror på dåligt rotorlager trist nog sabbar rotorn många fler delar. Bryggorna brukar ta rejält mycket stryk av en glapp rotor och sannolikt kommer de bytas ut på service.

Visst, Dr Watch är säkert billigare men också av en anledning. Tror inte han byter ut bryggor exempelvis.

Personligen skulle jag bita i det sura äpplet och gå på serviceförslaget. Alternativt få prisförslag hos en annan AD t.ex. Nymans eller Rob E, men sannolikt kommer sluta på ungefär detsamma.

En lös rotor beror på dåligt rotorlager trist nog sabbar rotorn många fler delar. Bryggorna brukar ta rejält mycket stryk av en glapp rotor och sannolikt kommer de bytas ut på service.

Visst, Dr Watch är säkert billigare men också av en anledning. Tror inte han byter ut bryggor exempelvis.

Personligen skulle jag bita i det sura äpplet och gå på serviceförslaget. Alternativt få prisförslag hos en annan AD t.ex. Nymans eller Rob E, men sannolikt kommer sluta på ungefär detsamma.

Vi vet inte om bryggorna är skadade. Vi vet inte heller om DrWatch byter ut dem.

Tycker priset är normalt för en service brukar kosta. Skulle avståt en fristående urmakare

Har för mig att Rob tar ca 800-900kr per brygga så kommer säkert landa på liknande nivå.

Den är vikt, vilket gör det lite problematiskt vad jag förstår...
Är den slapp då?

Skulle själv korta en vikt länk och den ville Bergströms i Malmö inte röra eftersom de inte kunde garantera något.
När metall böjts fram och tillbaka många ggr så går det sönder lätt...
Huke gjorde det till mig för 150kr dock...

Vet du att han inte byter bryggor som är så skadade att de måste bytas ut?
Om du läste vad jag skrev - sannolikt. Är en brygga det minsta skadad hos ad byts den ut. Hos doktorn tror jag det tummas mer på det. En brygga kan vara totalful och sönderrepad men fortfarande vara funktionell - och i det fallet tror jag en oberoende urmakare ofta väljer att behålla den delen.

Är den slapp då?

Skulle själv korta en vikt länk och den ville Bergströms i Malmö inte röra eftersom de inte kunde garantera något.
När metall böjts fram och tillbaka många ggr så går det sönder lätt...
Huke gjorde det till mig för 150kr dock...
Ja, jag måste ta in den för att kunna använda klockan...

Om du läste vad jag skrev - sannolikt. Är en brygga det minsta skadad hos ad byts den ut. Hos doktorn tror jag det tummas mer på det. En brygga kan vara totalful och sönderrepad men fortfarande vara funktionell - och i det fallet tror jag en oberoende urmakare ofta väljer att behålla den delen.

Jag har aldrig hört om att en lös rotor har varit ngt problem hos DrWatch. Har du?

Tillbaka
Topp