• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 1675/8 äntligen tillbaka

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
vill ni kolla in riktigt bra poleringar kolla de klockor som ben (gamla NBtimes) får på sína klockor och michael morgan (iconic watch company)

http://www.iconicwatchcompany.com/1983-rolex-explorer-ii-ref1655-mark-5-orange-hand.html

den 1655'an fick riktigt bra bevels, boettsidor och inge kraters runt lugghålen

de har antagligen en rolexurmakare som de specifikt instruerar för ändamålet men att börja kräva sånt hos någon AD är säkert lite känsligt och jag misstänker att det kan ge stoltheten hos urmakaren ifråga en rejäl törn vilket kanske inte är så lyckat för framtida relationer

polering/borstning innebär alltid att du tar bort material så jag gissar att de bara gör det på klockor med tillräckligt med stål eller guld kvar annars blir det att börja lasersvetsa ;-)

cheers
christian

Eller denna.

image.jpg
image.jpg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Apropå polering så håller jag på att öva på det (på stål på enklare ur, samt på skrotguld i största allmänhet). Kan tillägga att det är i stort sett omöjligt att få till riktigt bra kanter och vinklar på guld de gånger man måste ta bort "ordentligt" med material för att få bort hack. Man måste nästa ha fixtur så man kan elda på ordentligt med maskin utan att vara livrädd. Kör man manuellt så funkar det hyfsat, men då inspekterar man ju varje drag med smärgelpinnen så det tar aslång tid. Sen vid finpoleringen efteråt med trissa behövs det så litet ryck för att tappa en del av skarpheten i en kant.

Nu är jag amatör, men med bra utrustning. Jag förstår att ett proffs med rätt utbildning gör det bättre, men min poäng är att polering är mycket svårare än man kan tro! Vilket om inte annat bevisas av alla rundade och ojämna klockor man ser på olika bilder. Den aktuella klockan här har jag inte tillräcklig koll på för att bedöma (Rolex-novis).
 
Topp