• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ROLEX 6294 guld?

DrKlocka

Audemars
Svårt att säga utan fler bilder. Det är ju rejält dåliga bilder på verket t.ex.
Vore intressant att se om det står något på boetten mellan bandhornen.
För det första är ju kronan utbytt och hiskeligt ful. Axeln är ju på tok för lång dessutom så det skapar ett glapp mellan krona och boett.
Boetten ser väldigt hårt polerad ut dessutom..
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Inte alls min kopp med te. Googla referensen så är väl allt i stål? Jag tror inte Rolex hade guldpläterade klockor -53 men vad vet jag. Hade gissat på att det gjorts senare av någon annan.

Edit: Ska ev finnas i guldstål för vissa marknader. Jag har ingen aning..

Tavlan känns väl spontant ommålad. Återigen så är min erfarenhet på denna typ av ur väldigt liten.

IMG_2461.JPG
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är svårt att måla om dessa tavlor, så jag undrar om den inte är ok? Visarna är fina också. Finns ju ibland guldboetter med stålboettlock. Om dessa är utbytta eller om det fanns till vissa marknader vågar jag inte uttala mig om. Själv haft en samtida med boett i solitt guld men med stålbaksida.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det är svårt att måla om dessa tavlor, så jag undrar om den inte är ok? Visarna är fina också. Finns ju ibland guldboetter med stålboettlock. Om dessa är utbytta eller om det fanns till vissa marknader vågar jag inte uttala mig om. Själv haft en samtida med boett i solitt guld men med stålbaksida.
Vinkeln som gör att det mesta ser påtagligt snett ut? Iofs kan man säkert ha haft en annan kvalitetskontroll 1953. Hittar dock inga likadana versioner och det brukar ofta betyda något. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vinkeln som gör att det mesta ser påtagligt snett ut? Iofs kan man säkert ha haft en annan kvalitetskontroll 1953. Hittar dock inga likadana versioner och det brukar ofta betyda något. :)
Hitta inte heller en likadan tavla, frågan är om vi sökte på rätt referens? Är det fel boettlock så... Har inte studerat tavlan så noga, men dessa nedsänkta index som är stämplade? i tavlan går ju typ inte att måla om. Hade gärna sett denna irl. Vet inte om jag tycker tavlan är sne, men något stör. Horisontella hårkorset mot 9an kanske? Jag upplever att kvalitetskontrollen alltid varit mycket hög hos Rolex.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Instämmer! De brukar bli muggiga och lumen ser ut som ny, även visare. Allt är knas... måste kolla mer på verket också.
All lysmassa ser ny ut ja. Hårkorset känns fel. Index kl 7 är sämre centrerat mot minutskalan än övriga, udda. Reagerade även på verkshållaren. Men förstår fortfarande inte hur index kan se så fina ut...
 
  • Like
Reactions: JLW

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
All lysmassa ser ny ut ja. Hårkorset känns fel. Index kl 7 är sämre centrerat mot minutskalan än övriga, udda. Reagerade även på verkshållaren. Men förstår fortfarande inte hur index kan se så fina ut...
Precis så, ang. index så har de gamla 50-tals Precisions jag sett har haft just det. Precision :D
Med tanke på kronhalsen så kan säkert det vara ännu mer fulingar på insidan :O
Japp:watching::blackeye:
 

OMEGAGALLERY

Breitling
Lite kul info jag fått: Klockan kommer från ett döddsbo och den döde var urmakare i Kumla, enligt säljaren, sonen hittade klockan efter ca 30år.
Jag ser inga genomnötningar på boetten, tittar i mikrosop med bra ljus. Funderar på att göra ett litet skrap på insidan för att se om det finns stål där. Finns det någon bättre idé?
Kronan går att skjuta in så halsen döljs.
 
Senast ändrad:

DrKlocka

Audemars
Lite kul info jag fått: Klockan kommer från ett döddsbo och den döde var urmakare i Kumla, enligt säljaren, sonen hittade klockan efter ca 30år.
Jag ser inga genomnötningar på boetten, tittar i mikrosop med bra ljus. Funderar på att göra ett litet skrap på insidan för att se om det finns stål där. Finns det någon bättre idé?
Kronan går att skjuta in så halsen döljs.
Lägg upp bilder så kommer du att få bra hjälp!
 

OMEGAGALLERY

Breitling
rolex_6294.jpg
Har inget vidare ljus och stativ till kameran just nu, men detta foto har jag. Har testat ytan, den är 18k, men är den solid? Jag har skrapat lite under mikroskopet på insidan och jag tycker att det serut som stål, men jag vill inte skrapa för djupt.
 

OMEGAGALLERY

Breitling
Det är 18k guld på stål, verkar vara tjockt, typ bladguld på synliga ytor och betydligt tunnare inne i boetten, tom boettringen har guld på undersidan. Urtavlan är inte omgjord, lysmassan verkar vara gammal, det lilla som finns kvar av den. Red date, ovanlig lika så ref numret 6294, går bra i drygt ett dygn, trotts smuts i urverket och ingen service på minst 30år. Jag har ändrat mej om detta köp på drygt 9000kr och tänker nog behålla den.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är 18k guld på stål, verkar vara tjockt, typ bladguld på synliga ytor och betydligt tunnare inne i boetten, tom boettringen har guld på undersidan. Urtavlan är inte omgjord, lysmassan verkar vara gammal, det lilla som finns kvar av den. Red date, ovanlig lika så ref numret 6294, går bra i drygt ett dygn, trotts smuts i urverket och ingen service på minst 30år. Jag har ändrat mej om detta köp på drygt 9000kr och tänker nog behålla den.
Bättre bilder på tavlan?
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Det är 18k guld på stål, verkar vara tjockt, typ bladguld på synliga ytor och betydligt tunnare inne i boetten, tom boettringen har guld på undersidan. Urtavlan är inte omgjord, lysmassan verkar vara gammal, det lilla som finns kvar av den. Red date, ovanlig lika så ref numret 6294, går bra i drygt ett dygn, trotts smuts i urverket och ingen service på minst 30år. Jag har ändrat mej om detta köp på drygt 9000kr och tänker nog behålla den.
Tavlan är omgjord eller inte original, men den är gammal. Nej boetten är inte i guld som du upptäckt :)
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Urverket ser helt ok ut och boetten kan säkert vara okej även om kronan/kronhals ser mystisk ut, kanske guldpläterad i efterhand? Men om någon annan kan visa på en rolexurtavla med "Swiss Made" tavla från i närheten av 50-60 tal så ska jag äta min hatt!
 

DrKlocka

Audemars
Det är 18k guld på stål, verkar vara tjockt, typ bladguld på synliga ytor och betydligt tunnare inne i boetten, tom boettringen har guld på undersidan. Urtavlan är inte omgjord, lysmassan verkar vara gammal, det lilla som finns kvar av den. Red date, ovanlig lika så ref numret 6294, går bra i drygt ett dygn, trotts smuts i urverket och ingen service på minst 30år. Jag har ändrat mej om detta köp på drygt 9000kr och tänker nog behålla den.
Lägg gärna upp fler bilder på klockan, gärna på tavlan. Vi är många som är nyfikna och gärna lär oss mer om ditt ur! :)
Hoppas du blir nöjd med köpet.
 
Topp