Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Är det inte bättre fråga honom? Kan inte ha något att göra med växelkursen m,m?Har en bekant som skryter om att han köpt en Rolex Submariner för ca 10 000 kr under svenskt pris från en AD inom EU. Dessutom så var väntetiden ca 2-3 månader jämfört med Sverige där det tar över 1 år. Råkar någon veta vilket land det är?
Tackar.
Andorra är dock inte EU medlemmar, om det nu är menat som ett fullt seriöst och korrekt svar. Gibraltar kan delvis stämma, det är EU, men inte medlem i tullunionen vilket kanske kan påverka priset något?Känner inte den här killen speciellt bra, en vän genom en vän. Så det fanns inte möjliget att försöka pressa ut svaret. Själv tänkte jag på Andorra och Gibraltar som möjliga alternativ.
Vad är det för trist kompis som inte vill dela med sig av informationen. Låter inte som en vidare bra vän, en som man kanske inte ska lita på vad han säger.Killen skryter mycket och vägrar säga helt enkelt. Vet inte om det stämmer. Därför undrar jag om kunniga här inom KS råkar veta vilket land det kan vara.
Jag tolkar TS som att denne menar 10k under svensk AD:s pris, inte 10k som inköpsprisOavsett om det är tull, moms, valuta osv. Inget av det kommer påverka ens i närheten de priser som TS säger.
10.000 är omöjligt då inköpspriset för en sub i SEK hamnar strax över 36.000 ungefär, utan moms. (Med moms strax över 45.000 ungefär.)
Så att köpa något för nästan 25% av inköpspriset utan moms är i mina ögon antingen stöldgods eller förfalskning.
Vill inte smälla på fingrarna, men det var nog 10.000 under svenskt list som menades. Inte att man kan köpa en Sub för 10.000 SEK.Oavsett om det är tull, moms, valuta osv. Inget av det kommer påverka ens i närheten de priser som TS säger.
10.000 är omöjligt då inköpspriset för en sub i SEK hamnar strax över 36.000 ungefär, utan moms. (Med moms strax över 45.000 ungefär.)
Så att köpa något för nästan 25% av inköpspriset utan moms är i mina ögon antingen stöldgods eller förfalskning.
Jag vet inte vad antonymen till pedagogisk är, men här har vi ett exempel på när ordet borde användas!Oavsett om det är tull, moms, valuta osv. Inget av det kommer påverka ens i närheten de priser som TS säger.
Vill inte smälla på fingrarna, men det var nog 10.000 under svenskt list som menades. Inte att man kan köpa en Sub för 10.000 SEK.
Edit: Tvåa på bollen.
Har inte koll på momssatser i andra EU-länder, men det är väl inte otänkbart att kombinationen lägre moms och gynnsam växelkurs skulle kunna innebära en skillnad på minst 10k, trots att han betalat list?Har en bekant som skryter om att han köpt en Rolex Submariner för ca 10 000 kr under svenskt pris från en AD inom EU. Dessutom så var väntetiden ca 2-3 månader jämfört med Sverige där det tar över 1 år. Råkar någon veta vilket land det är?
Jag har ingen aning om Rolex, men jag köpte en Rado hos AD i Ceuta för 40% under svenskt listpris, kollade i Gibraltar efter det och där var det ungefär 25% under svenskt listpris. Det finns mig veterligen ingen Rolex AD i Ceuta, men det finns en i Melilla som har samma regler. Ceuta och Melilla tillhör EU men är frihamnar och har ingen eller väldigt låg skatt. Dessa är bra mycket billigare än annan lågskatte shopping inom EU som typ Gibraltar och Kanarieholmarna. Ceuta och Melilla tillhör dock inte Schengen och allt som köps där måste skattas vid införsel till EU, men med detta sagt när jag stod i kön till passkontrollen hade ungefär varenda person som inte var en illegal flykting i kön en ny Bratte eller liknande på handleden och till och med i butiken när jag frågade om hur man går tillväga med tull och moms sa de rätt ut att det är bara att lägga lådan i väskan och ha klockan på handleden när man går igenom. Hur etiskt detta är tål väl att diskutera men passpolisen och den spanska främlingslegionen verkade inte bry sig om någon som såg "Europeisk" ut men knep de andra till höger och vänster. Helt surrealistisk upplevelse.Känner inte den här killen speciellt bra, en vän genom en vän. Så det fanns inte möjliget att försöka pressa ut svaret. Själv tänkte jag på Andorra och Gibraltar som möjliga alternativ.
Får man fråga varifrån ni fick den trevliga infon om att en Rolex Sub kostar 36 ex moms och 45 ink moms?Oavsett om det är tull, moms, valuta osv. Inget av det kommer påverka ens i närheten de priser som TS säger.
Får man fråga varifrån ni fick den trevliga infon om att en Rolex Sub kostar 36 ex moms och 45 ink moms?
Och menar du att svenska butiker köper den för så "lite"?
Där ser manHar jobbat i två större AD för Rolex i Sverige tidigare.
Du pratar ju om olika modeller dessutom.Där ser manDet har dock hänt en hel del med Rolex priser på ett par år bara.
En vän till mig fick köpa en Sea Dweller 2006 för låga 38000 kr, från svensk AD såklart via lite kontakter. Då kostade en ny tror jag 50-55000 kr. Nu kostar den ca 101000 kr.
Skicka gärna PM![]()
Där ser manDet har dock hänt en hel del med Rolex priser på ett par år bara.
En vän till mig fick köpa en Sea Dweller 2006 för låga 38000 kr, från svensk AD såklart via lite kontakter. Då kostade en ny tror jag 50-55000 kr. Nu kostar den ca 101000 kr.
Skicka gärna PM![]()
Hmm, menar du att en Sub date har kostat 75800 sedan 2006 tex? Svar: Nej!Har inte skett någon prishöjning sedan jag jobbade där, vad jag vet!![]()
Ja jag pratar om att priserna har gått upp.Du pratar ju om olika modeller dessutom.