• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex Cerachrombezel, tvåfärgad

Tack för ett intressant och härligt nördigt inlägg! :)
Nu väntar vi på att du förklarar hur Sky-Dweller vridringen med månadsvisning fungerar :D

Bezel. Keramik. Flerfärgad keramik. Cerachrom....

Över tio år efter lanseringen av cerachrom, och fem år efter att tvåfärgningen kom sitter jag här och funderar. Är det så jävla tufft och svårt verkligen? Jag precis som ni trodde att det satt någon liten schweizetant och drejade bezels dagarna i ända. Doppade ena halvan i röda burken, och andra halvan i blåa. -klart.
Tydligen är det inte så enkelt. Och jag ville veta lite mer. Framförallt hakade jag upp mig på hur den var färgad om den inte var lackad. Hur i helvete skulle den annars tex kunna vara tvåfärgad så exakt som på tex GMT Pepsi. Obegripligt. Och det var här jag började snurra in i patentdjungeln.

Detta resulterade i några timmars grubblande, forskande och patentläsande. Här på KS hittade jag ingenting. Sökfunktionen är dock inte min bästevän, så jag kan ju ha missat. På senare tid tycker jag forumet har blivit mycket "titta-på-min-klocka" istället för typ intressant fakta. Många som är ”intresserade av klockor”.. Så här är ett taffligt försök från min sida att bidra med någonting mer än att stånka och stöna på idiotiska inlägg. Det här inte är så djupt som jag hade hoppats, då mycket är onödigt att egentligen ta med och tyvärr är jag helt ärligt inte säker på att jag har rätt i alla detaljer heller, så det här är mer min tolkning av fakta, snarare än en vidarebefordring till er. Jag kan ingenting om keramik, och skolkade endel under naturkunskapen. Så rätta mig gärna.

Men vad kunde då vara bättre än att nörda ner sig i en så jävla dum klockdel som en bezel gjord av lerjord. Nej just det, ingen. Det är kul med saker man tar för givet skulle vara enkelt. En bezel är ju just det man tänker att det ska vara. En bezel. Men i det här fallet så ligger det verkligen tanke och teknik i lasten.

-Om vi börjar med ordet Cerachrom så är det två ord sammanslagna. Cera, ifrån franskans "céramique" och "chrom" från gammelgrekiskan (betyder färg). Färgad Keramik. Enkelt. Vad keramik är får ni gärna googla på om ni vill veta mer.

Och det finns om jag förstår rätt flera patent på keramik hos Rolex men det som intresserade mig var det som registrerades 2013. Det var nämligen då en bezel i keramik för första gången blev tvåfärgad utan att vara skapt i två separata delar, alternativt lackade. Patentet är nästan helt oförståeligt för en dödlig som inte kan mer kemi än att blanda oboy, så vi håller det enkelt. Vilket som sagt kanske också gör det här inlägget till ointressant och meningslöst. Men jag tror ingen bryr sig om hur många gram chromiumoxid som använts heller.

Patentet täcker alltså Aluminiumoxid-baserad opaquekeramik (FÄRGAD OGENOMSKINLIG LERJORDSKERAMIK) vilket i sig inte bara innefattar cerachrom bezeln, utan vad klockrelaterat som helst. Ni får fritt fram att lämna predictions nedan på vilka färger första keramiska rolexcaset kommer ha.

Att få fram färgad keramik är inga egentligen problem beroende på hur man vill att slutresultatet ska vara. Vill man att det ska vara stryktåligt, ogenomskinligt och helt immunt mot UVljus så har man lite att jobba på och man blir direkt begränsad. De färger som skapats av Rolex innan de tvåfärgade dök upp utöver svart, var blå och grön i submarinerserien. Det finns ett par olika tillvägagångssätt på hur man hade kunnat göra en tvåfärgad monoblocbezel men låt oss fokusera på det som allting slutade med.

-Rolex ville få fram rubinliknande hållbar keramik. Problemet var, att de tillvägagångssätt som fanns patenterade i tex Japan, slutade i att produkterna tillexempel var för transparenta. Man använder sig av tex Korund som innehåller aluminiumoxid i flera av försöken. Men, man ville ha något mer ogenomskinligt och således fick man börja knåpa vidare på egen hand. Även om man hade lyckats tidigare med tex blå och grön, är det helt annorlunda. Du arbetar med andra mått, andra mineraler och andra metaller etc. Det är små marginaler. Men såklart, lyckades Rolex tillslut få fram detta. Skräll.

Om man läser summeringen kan man få reda på följande: det har varit ett helvete att göra en tvåfärgad bezel som är EN bit, helt klart.
Det är djupgående och löjligt små faktorer som spelar in. Vi pratar om bland annat justeringar av mineraler och metaller, på 0,008%-nivån. För er som inte vet det, så är keramiken jag pratat om i hela inlägget, till en början i pulver form, inte en färdig lera som på drejkursen. Den är också enfärgad en bra bit in i processen, innan den ens härdar (sintring dvs tryck och hög temperatur) till en solid bit. För att ta Pepsin som exempel så blir den alltså röd i grunden. Här har man sedan lagt in ett moment i processen, där man adderar en mycket välbalanserad kemisk förening på den halvan som man vill ska byta färg till blå. Detta görs som skrivet ovan, precis innan den härdar, vilket är vid över 1600 grader och där någonstans reagerar ihopkoket och ett ultraviolett/blå färg visar sig. Kul parentes är att man kan se på en färdig pepzibezel att den vart enfärgad en gång i tiden då man ser att den är röd i botten, även på den blåa delen.

3B941121-0D9B-49D4-B265-0CC008F6D56A.jpeg

Det är iallafall här, vid sinnessjuka temperaturer på närmre 2000 grader det mesta händer. Färger kommer fram, keramiken får sina egenskaper man eftersökt, såsom extrem hållbarhet och reptålighet. Det är en massa fram och tillbaka med höga temperaturer, tryck och sprejtorkande som är för långt att skriva ut. Allt för att den slutliga produkten ska tåla mycket skit. Som sagt, så är det små marginaler och mycket som spelar in. Blir temperatur eller mått fel, kommer det resultera i fel färg eller tex för porös keramik. Jag reagerade på att något så ”lustigt” som att keramikkornens storlek vid tillverkningen påverkar resultatet och skall hållas inom en viss storleksram (2,5-4,5μm dvs micrometer) för optimalt resultat. Helst ska de också vara i flera bestämda storlekar inom storleksramen, för att göra blandningen bäst.

Man har såklart fått skapa många uppfinningar i samband med det här. Maskiner och lösningar, hur man applicerar den kemiska föreningen exakt linjärt etc etc. imponerande, helt klart. Otroligt mycket jobb med mycket små skillnader mellan försöken.
Slutligen får sig iallafall bezeln som alla vet, sin gravyr och en pvd-Coat bestående av guld alternativt platina beroende på modell. (Halvtufft att en subC har platina i sig). Bezeln poleras sedan med diamant och guldet/platinan stannar endast kvar i gravyren. Färdigt är nu, en tvåfärgad ogenomskinlig graverad bezel gjord i ett och samma stycke. Egentligen uppskattar jag nog själv snarare hantverk... som i handgraverad rotor eller handmålad urtavla. Men det här är imponerande i sann Rolexanda.

DC45AA3E-F9F2-46D9-9655-6C14CFD46D36.jpeg

Har typ hela receptet på hur man gör, så känner du att du har tid, lust och jävligt mycket stålar över till en ny maskinpark så skicka ett PM. Hade garanterat gjort succé i hemslöjdsavdelningen. Tack!

Bilder från Google.

Jävligt mysig läsning!

Tack @Hexagon, det var riktigt intressant och bra sammanfattat. För min del är det den skarpa gränsen mellan två färger som är mest fascinerande. Alltså att en kemisk reaktion blir så begränsad med vad gäller ytan...

Bidrar med en bild på min BLNR som visar vad jag menar.

_B181119.JPG

Tack @Hexagon, det var riktigt intressant och bra sammanfattat. För min del är det den skarpa gränsen mellan två färger som är mest fascinerande. Alltså att en kemisk reaktion blir så begränsad med vad gäller ytan...

Bidrar med en bild på min BLNR som visar vad jag menar.

_B181119.JPG
Ja det är onekligen välplanerat. Tack!

Vilket bra inlägg! Sann KS-anda och varför man anslöt för så länge sedan.

Det är oftast det visuellt enkla som är det svåraste att utföra. Handlar inte just design om det?

Trevlig läsning och jag orkade läsa allt utan problem för det var riktigt intressant, trots att det gällde en liten Rolexdel.
Det är riktigt intressant att få lite ny (för mig) info om hur saker kommer till. Denna process lär ju som sagt gälla även andra märken och keramiska saker som är tvåfärgade.

Vilket bra inlägg! Sann KS-anda och varför man anslöt för så länge sedan.

Det är oftast det visuellt enkla som är det svåraste att utföra. Handlar inte just design om det?
Riktigt kul läsning! Tack för en riktigt kvalitetspost!
Älskar den här sortens djupdykningar. Tack för att du tog dig tid att dela med dig.
Tack för infon! Just sånna här inlägg stärker argumentet varför en klocka kostar som den gör!
Trevlig läsning och jag orkade läsa allt utan problem för det var riktigt intressant, trots att det gällde en liten Rolexdel.
Det är riktigt intressant att få lite ny (för mig) info om hur saker kommer till. Denna process lär ju som sagt gälla även andra märken och keramiska saker som är tvåfärgade.
Kul att ni uppskattade det. Tack! :)

Tillbaka
Topp