• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex cyklopglas/datumzoom är ful

kl0cka

Basic
En plastig liten klump som sitter ovanpå glaset det förstör symmetrin totalt och ser bara jävligt löjligt ut utan att för den sakens skull skapa något faktiskt värde. För om du ser så pass dåligt kan du ändå inte tyda klockans siffror så det är ett påhittat hjälpmedel. Rolex brukar annars se ut på ett sätt som jag gillar men den här funktionen är en dealbreaker som hade fått mig att avstå från klockan.

Jag vet att det finns vissa modeller utan cyclops men det är inte dessa tråden ska handla om utan de som har den.

En plastig liten klump som sitter ovanpå glaset det förstör symmetrin totalt och ser bara jävligt löjligt ut utan att för den sakens skull skapa något faktiskt värde. För om du ser så pass dåligt kan du ändå inte tyda klockans siffror så det är ett påhittat hjälpmedel. Rolex brukar annars se ut på ett sätt som jag gillar men den här funktionen är en dealbreaker som hade fått mig att avstå från klockan.

Jag vet att det finns vissa modeller utan cyclops men det är inte dessa tråden ska handla om utan de som har den.

Slå av den då? Jag tog ett stämjärn och ett slag sen var den väck för gott

Det är som den där tofsen på Marilyn Monroe.
Irriterande att se den men skulle vara konstigt om den inte finns/fanns där.

Fler tillverkare tar efter denna idé med cyklop!
Det går att ta bort den men jag ser inte meningen med det.
Den är ett så starkt incitament att en blind kan känna igen en Rolex!
För övrigt så har de väldigt många modeller utan cyklop, välj en av dem istället!
För egen del hade jag svårt för den och Explorer II:an, förstod inte modellen!
I dag älskar och äger jag en Expy. Dessutom, med 20+ år med diabetes som inte varit snäll mot ögonen, behöver jag lite förstoring för att se datumet!
Ta det lite lugnt och studera modellerna och dess historia, så kanske du förstår dem och uppskatta de olika modellerna!

Fler tillverkare tar efter denna idé med cyklop!
Det går att ta bort den men jag ser inte meningen med det.
Den är ett så starkt incitament att en blind kan känna igen en Rolex!
För övrigt så har de väldigt många modeller utan cyklop, välj en av dem istället!
För egen del hade jag svårt för den och Explorer II:an, förstod inte modellen!
I dag älskar och äger jag en Expy. Dessutom, med 20+ år med diabetes som inte varit snäll mot ögonen, behöver jag lite förstoring för att se datumet!
Ta det lite lugnt och studera modellerna och dess historia, så kanske du förstår dem och uppskatta de olika modellerna!

Helt klart som du säger, vissa saker lär man sig att tycka om, ibland ångrar jag att jag slog av cyclopsen på min gmt, men jag har sån ocd och den satt liiiiiite offcenter

Det är få modeller utan cyclops skulle jag säga, absolut inte många. Dom snyggaste enligt mig från märket har den här funktionen. Men alltså om du inte ser datumet bra så ser du väl inte siffrorna bra heller ser inte riktigt skillnaden där? Man tittar ju oftast bara på datumet någon enstaka gång per dag också kanske någon extra om man glömmer det men å andra sidan så sticker förstoringsglaset ut som en stor jävla vårta resten av tiden när man vill titta på displayen.

Det är få modeller utan cyclops skulle jag säga, absolut inte många. Dom snyggaste enligt mig från märket har den här funktionen. Men alltså om du inte ser datumet bra så ser du väl inte siffrorna bra heller ser inte riktigt skillnaden där? Man tittar ju oftast bara på datumet någon enstaka gång per dag också kanske någon extra om man glömmer det men å andra sidan så sticker förstoringsglaset ut som en stor jävla vårta resten av tiden när man vill titta på displayen.

Har du sett/känt på en Rolex med bubbla? Så farligt som du påstår är det ju faktiskt inte, visst kan det se lite dumt ut ibland, men man vänjer sig skulle jag gissa på. Alternativet är ju att köpa en klocka från annan tillverkare som inte använder förstoring.

Vilken klocka är det främst du tänker på? Submariner? DayDate?

du kanske skulle snegla på nåt annat märke?

Jag gillar trådstarten. Bättre än alla "vilken klocka är bäst investering" trådar. Vet dock inte om det är modigt eller dumdristigt.

För att bemöta kritiken så kan jag säga att de flesta Rolexklockor inte har andra siffror än just datum. Jag som börjar bli långsynt uppskattar att datumet är lättläst.
Annars finns det ju andra märken än Rolex.

Ta fram popcornen kära KSare! :)
Nu missar du meningen med en analog klocka!
Om jag tittar på klockan för att kolla tiden, vilket inte är så ofta...
Kollar mest för att njuta av hela konstruktionen, NÖRD, jajjamen!
Tittar sällan på mer än visarnas position, ultrasnabbt!
På ett digitalare måste varje siffra läsas av, tar tid!
Det tar däremot tid för mig att kolla datum på en klocka utan bubbla!
Celliniserien har inga bubblor, 114060, SD osv.

Har du sett/känt på en Rolex med bubbla? Så farligt som du påstår är det ju faktiskt inte, visst kan det se lite dumt ut ibland, men man vänjer sig skulle jag gissa på. Alternativet är ju att köpa en klocka från annan tillverkare som inte använder förstoring.

Vilken klocka är det främst du tänker på? Submariner? DayDate?

Datejust/Daydate, gillar inte Submariners stil alls. Nej inte känt på någon än men jag är petig annars när det kommer till detaljer är ganska säker på att jag hade nobbat det i verkligheten också.

Ta fram popcornen kära KSare! :)
Nu missar du meningen med en analog klocka!
Om jag tittar på klockan för att kolla tiden, vilket inte är så ofta...
Kollar mest för att njuta av hela konstruktionen, NÖRD, jajjamen!
Tittar sällan på mer än visarnas position, ultrasnabbt!
På ett digitalare måste varje siffra läsas av, tar tid!
Det tar däremot tid för mig att kolla datum på en klocka utan bubbla!
Celliniserien har inga bubblor, 114060, SD osv.

Det gör jag också jag tittar ofta på tiden och ännu oftare för designen, det är ett störmoment i båda fallen. Oavsett varför jag tittar ner så hade jag behövt se den där jävla grejen sticka ut...

Datejust/Daydate, gillar inte Submariners stil alls. Nej inte känt på någon än men jag är petig annars när det kommer till detaljer är ganska säker på att jag hade nobbat det i verkligheten också.

Okej, jag tycker faktiskt att det passar in riktigt bra på just daydate, men alla har vi olika smak, och sen behöver man ju faktiskt inte köpa klockor vi inte gillar ;)

Det var bättre förr.......det är nämligen skönt att vara naken utan bubblan(även siffror och tågräls för den delen) säger denna 55:a:pompus:
IMG_0428.JPG

Bilagor

• DSC_0150.JPG
    DSC_0150.JPG
    84.1 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp