• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex cyklopglas/datumzoom är ful

välkommen till ks. :) att just du inte gillar utseendet på klockor med datumbubbla kan jag inte göra mycket åt. smaken är som baken. den har dessutom en tendens att ändras med åren.
jag citerar istället direkta felaktigheter i ditt inlägg.
du påstår att den inte skapar något värde? den innehåller förstoring, däri ligger värdet. du kommer att kunna läsa av datumet enklare om du har lite sämre syn. alt. du kommer kunna läsa av det på längre håll.
sedan påstår du att man inte kan läsa av vad klockan är utan att se siffrorna, detta är också ett felaktigt påstående. en analog klocka läser man av tiden med hjälp av hur visarna står. det har ingenting att göra med om du kan utläsa eventuella siffermarkeringar eller inte. 12 är uppåt, 6 är neråt, svårare än så är det inte.
så, nu har du fått lära dig något nytt om klockan och dess funktioner och återigen, välkommen till forumet. :)

Men datumet är förstorat hela jävla tiden inte bara när du vill läsa av det. Sen ja man ser vad tiden är på visarnas vinkel men det finns ju en tjusning i att se siffran, strecket eller vad det nu är också rent estetiskt. Ärligt talat de allra flesta klockorna som görs görs ju faktiskt med tanken att användaren kan se displayen och inte motsatsen som ju ändå är undantagen. Då borde cyclopsen vara ett valbart tillbehör snarare än en funktion och om det var det back in the day är jag helt övertygad om att det hade totalfloppat direkt.

Tack:)

Personligen tycker jag cyklopsglas är ganska snyggt. Men varför som ny medlem på KS fokusera på vad man inte gillar? Måste ju vara roligare att lyfta fram det man gillar!

Fler tillverkare tar efter denna idé med cyklop!
Det går att ta bort den men jag ser inte meningen med det.
Den är ett så starkt incitament att en blind kan känna igen en Rolex!
För övrigt så har de väldigt många modeller utan cyklop, välj en av dem istället!
För egen del hade jag svårt för den och Explorer II:an, förstod inte modellen!
I dag älskar och äger jag en Expy. Dessutom, med 20+ år med diabetes som inte varit snäll mot ögonen, behöver jag lite förstoring för att se datumet!
Ta det lite lugnt och studera modellerna och dess historia, så kanske du förstår dem och uppskatta de olika modellerna!
Fel!

@Aerospace det var katten som gick över telefonen och lyckades kliva på citatknappen! :)
Förstår fortfarande inte hur nåt så litet som en datumbubbla kan förorsaka så mycket negativa känslor!
Innan man sätter igång kanske man ska klämma och titta på en klocka med bubbla!
Hann precis kuta ut på balkongen och ta dess bilder innan det blev mulet.
Ska tillägga att det är ännu bättre att se i verkligheten än på bild!
6F5F02A4-C170-455F-A8EE-AF04FBF9E61B.jpeg
C66169F6-17DE-4029-B982-0ADF8A3A4B5C.jpeg
DE66BD85-B542-4177-B069-3013D3DD6BBB.jpeg

Nu måste du @kl0cka avslöja vad du gillar! :)

@Aerospace det var katten som gick över telefonen och lyckades kliva på citatknappen! :)
Förstår fortfarande inte hur nåt så litet som en datumbubbla kan förorsaka så mycket negativa känslor!
Innan man sätter igång kanske man ska klämma och titta på en klocka med bubbla!
Hann precis kuta ut på balkongen och ta dess bilder innan det blev mulet.
Ska tillägga att det är ännu bättre att se i verkligheten än på bild!
6F5F02A4-C170-455F-A8EE-AF04FBF9E61B.jpeg
C66169F6-17DE-4029-B982-0ADF8A3A4B5C.jpeg
DE66BD85-B542-4177-B069-3013D3DD6BBB.jpeg

Nu måste du @kl0cka avslöja vad du gillar! :)
Haha busig katt @Stroboman!:D
Tycker själv att bubblan inte är så farlig men jag kan helt klart leva utan för jag gillar symmetri. T.ex. de nya Rolex OP 116000 tycker jag ser riktigt trevliga ut med clean look. Kan väl också tycka bubblan är en detalj som gör det lite roligare iaf på DJ 116200. Dessutom rättfärdigas namnet Datejust;)
(Bilderna är OK trots mulet)

Att inte samtidigt adressera problemet med datumbubblans egenskap som smutssamlare är på gränsen till tjänstefel. Jag tycker det är ett fruktansvärt jobb att hålla mitt safirglas rent på min GMT. Var skriver man under? Avgå alla!! Krossa Schweiz !!

Närsynt och dessutom ålderssynt, visarnas placering gör att jag utan problem kan läsa av klockan utan att ta av mig glasögonen,
datumet däremot blir värre då siffrorna i datumfönstrer gärna flyter samman. Progressiva glasögon är väl lösningen
men envis som jag är så uppskattar jag bubblan. Du är 28år vänta tills du blir 48år så kommer du att älska bubblan ;)
Symmetrin däremot kan jag hålla med om.

En plastig liten klump som sitter ovanpå glaset det förstör symmetrin totalt och ser bara jävligt löjligt ut utan att för den sakens skull skapa något faktiskt värde. För om du ser så pass dåligt kan du ändå inte tyda klockans siffror så det är ett påhittat hjälpmedel. Rolex brukar annars se ut på ett sätt som jag gillar men den här funktionen är en dealbreaker som hade fått mig att avstå från klockan.

Jag vet att det finns vissa modeller utan cyclops men det är inte dessa tråden ska handla om utan de som har den.
"En plastig liten klump"... är den gjord av plast? Jag vet att de gjordes av plast för länge sedan men sedan Rolex började med safirglas så utgick jag från att även datumögat är gjort av åtminstone glas? Någon som vet?

"Originally, the Cyclops lens and the crystal were one single piece moulded from Plexiglas. As of the 1970s, watchmakers started to equip watches with scratch-proof resistant sapphire. Sapphire crystals were first used with reference 5100 (OysterQuartz) in the early 1970s before progressively spreading throughout the brand’s line-up. The Cyclops, therefore, evolved, becoming an extra piece of sapphire, produced separately and glued to the crystal. Since 2005, it also features double-sided anti-reflective coating to avoid glare."
Sweet! Så datumögat är gjort av safirglas med dubbelsidigt AR. Imponerande att det går att klistra ihop två safirglas utan att transparensen eller brytningskoefficienten över klisterytan blir ojämn -det hade ju i så fall gjort att bilden blivit förvrängd.

Man bör alltså vara försiktig med att inte putsa bort eller kemiskt skada den yttre AR behandlade ytan...

En optiker gav mig en gång rådet att inte bära AR behandlade glasögon i bastun för att det då skulle förstöra AR ytan.

Om det stämmer så bör alltså datumögat också skyddas mot höga temperaturer? (60-80 grader C, typ som i en bastu).

Ja ok den kanske inte är gjort av plast menade mest att det känns som en gimmick. Typ som att man köper en Kalle Anka tidning och får med en klocka som leksak och den är "cool" så de la på en grej som zoomar datumet eller att man kan trycka på någon knapp och klockan börjar blinka i olika färger och spelar upp en liten musik-slinga.

Jag tror helt enkelt inte du är redo för en Rolex ännu.
Ja ok den kanske inte är gjort av plast menade mest att det känns som en gimmick. Typ som att man köper en Kalle Anka tidning och får med en klocka som leksak och den är "cool" så de la på en grej som zoomar datumet eller att man kan trycka på någon knapp och klockan börjar blinka i olika färger och spelar upp en liten musik-slinga.

Tillbaka
Topp