• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex datejust 36 eller Day date 36?

christiernin

Breitling
Hej allihopa!
Hittade detta forum med likasinnade, jag har alltid varit mer intresserad av Breitling och Oris, klassiska klockor som är tidlösa är min smak.
Jag har under åren funderat på Rolex och kommit fram till att jag vill ha en day date 36mm vintage. Den ska vara helguld med presidentlänk.
Helst safirglas, jag ska köpa klockan och ha den resten av livet. Kanske låter märkligt men så är jag.
Finns det några do and dont´s?
Jag har även sett att datejust finns i någorlunda liknande utförande?
Jag misstänker att det finns en och annan som har både och, det skulle vara intressant att höra hur ni resonerar?

Med vänlig hälsning, Jakob
 

TheTaleTeller

Vacheron
Friends Of KS
2-Faktor
Håller med @joca det finns lektyr för ett par månaders läsande inom ämnet postat här :)

Men snabb åsikt, priset får avgöra! Jag tycker att utifrån vad du skriver skall du satsa på en Day-Date 18238. Köper du rätt där så får du presidentlänk, safirglas, bra tavla, borstade bandhorn, double-quickset på Day/Date och mycket annat :) Har en själv och är supernöjd, trivs mer med den än vintage DJ.
 

christiernin

Breitling
Tack, för bra svar. Jo, jag har hunnit med en del trådar. Det finns många med väldigt bra koll här på forumet.

Jag har tänkt rätt då. Det lutar åt en 18238 och såklart helguld .

Jag har länge haft koll på den. Har bara skjutit många år på beslutet. Men nu är det dags.
 

JohnB

Breitling
Jag hade siktat in mig på 1803 eller 18038, men då förlorar du den dubbla quickset som 18238 har. Men är dubbel quickset, vintage och helguld saker du vill ha skulle jag säga att 18238 är en magisk referens! Lycka till!
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jag hade siktat in mig på 1803 eller 18038, men då förlorar du den dubbla quickset som 18238 har. Men är dubbel quickset, vintage och helguld saker du vill ha skulle jag säga att 18238 är en magisk referens! Lycka till!
1803 har ju också plexi så den går väl bort om han vill ha safir.
Jag håller med om att DD är ett bra val. Har en 18239 (WG) och gillar den. Hade iofs gärna haft en vintage dj i guld också men då vill jag isf ha jubilee då jag tycker president hör till DD.

Edit. För mig är inte 5siffriga vintage. Det är för mig moderna klockor som bara är mkt snyggare än 6siffriga.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tror som de flesta andra att 18238 är vad du ska sikta på. Försök hitta en som är så orörd som möjligt (försiktigt polerad på sin höjd alltså) och kolla framför allt så att länken är fräsch. En slutkörd länk går att fixa men det kostar...
Angående frågan DJ/DD så är DD en mycket mer komplett klocka. Inget fel på DJ men den känns solklart som en lillebror i jämförelse. Jag har gått från modern DJ 116234 till semivintage DD 18239 (vitguld alltså) och DD är vinnaren varje dag.
Lycka till!
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
DJ är alltid schysst men DD är en klassiker på ett helt annat sätt. Fixar budgeten och livet guld är det ju bara att gasa!
 

christiernin

Breitling
Skönt att ni bekräftar mina tankar.
Budgeten är vad det är :) Ingen helt frisk människa köper en klocka över 100000 kronor. Skämt åsido, för mig går smärtgränsen där, för att kunna använda klockan annars blir det ett museiföremål hemma i lådan. Till vardag använder jag min Oris Aquis, den får ta mycket stryk men funkar bra ändå och känns lite exklusivare än någon annan billig klocka.

Jag har inget emot 1803 men det känns som att det är väldigt svårt att hitta ett bra exemplar.

Är det någon annan skillnad mellan 18038 och 18238 förutom dubbel quickset?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Skönt att ni bekräftar mina tankar.
Budgeten är vad det är :) Ingen helt frisk människa köper en klocka över 100000 kronor. Skämt åsido, för mig går smärtgränsen där, för att kunna använda klockan annars blir det ett museiföremål hemma i lådan. Till vardag använder jag min Oris Aquis, den får ta mycket stryk men funkar bra ändå och känns lite exklusivare än någon annan billig klocka.

Jag har inget emot 1803 men det känns som att det är väldigt svårt att hitta ett bra exemplar.

Är det någon annan skillnad mellan 18038 och 18238 förutom dubbel quickset?
Tror det kan bli svårt att få ett bra ex för 100? Dock troligen inte så långt ifrån? Beror såklart på tavla etc men ändå
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Skönt att ni bekräftar mina tankar.
Budgeten är vad det är :) Ingen helt frisk människa köper en klocka över 100000 kronor. Skämt åsido, för mig går smärtgränsen där, för att kunna använda klockan annars blir det ett museiföremål hemma i lådan. Till vardag använder jag min Oris Aquis, den får ta mycket stryk men funkar bra ändå och känns lite exklusivare än någon annan billig klocka.

Jag har inget emot 1803 men det känns som att det är väldigt svårt att hitta ett bra exemplar.

Är det någon annan skillnad mellan 18038 och 18238 förutom dubbel quickset?
Du får ingen 18238 i bra skick för under 100k tyvärr... Jag tror inte heller att du hittar 18038 för 100k som är i roligt skick.
MEN! Om du inte har något emot en rasslig länk och lite nerpolerad boett så kan det absolut gå vägen för dig. Det kan ju vara nog så charmigt med en mer sliten klocka - inget fel i det!
 

christiernin

Breitling
Jo, jag förstår det. Jag uttryckte mig lite konstigt. Om jag behöver lägga 120000 eller 130 så går det med, hellre än klocka i fint skick.

Det jag menade var att jag skulle ha svårt för att använda en klocka för typ 200000 kr och uppåt. Den skulle förmodligen ligga hemma i en låda. Jag skulle förmodligen ha ångest över att lägga från mig den eller att den skulle bli stulen.

Jag kollade lite i köp och sälj och de verkar landa mellan 100-150” kr de som sålts den senaste tiden.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jo, jag förstår det. Jag uttryckte mig lite konstigt. Om jag behöver lägga 120000 eller 130 så går det med, hellre än klocka i fint skick.

Det jag menade var att jag skulle ha svårt för att använda en klocka för typ 200000 kr och uppåt. Den skulle förmodligen ligga hemma i en låda. Jag skulle förmodligen ha ångest över att lägga från mig den eller att den skulle bli stulen.

Jag kollade lite i köp och sälj och de verkar landa mellan 100-150” kr de som sålts den senaste tiden.
Tycker båda grejerna låter rimligt, man blir lätt fartblind här inne. Nu är både DJ och DD som sagt stabila val men det kan vara värt att tänka en eller två gånger till. Det finns många riktigt fräscha klockor man kan få för 100k och neråt.
 

christiernin

Breitling
Ja, så är det. Är fartblind så det räcker med andra saker. Jag gillar tyvärr motorcyklar. Det brukar dock vara ett sämre val då de inte håller värdet. :p Jag har ett underbart italienskt fullblod (Ducati) står i garaget. Tyvärr har man blivit gubbe och det

Jag håller med dig om det, när jag köpte min Navitimer för snart 11 år sedan var det viktigt. Den känns lika inne idag som den var då. Jag hade en och annan mellan men känner att de blev ute efter några år. Jag gillar klassiska ur som inte sticker ut för mycket. Min fru har en Cartier Ballon som också känns rätt tidlös.

Sen har väl Rolex överlag stuckit ifrån prismässigt kanske lite väl mycket. Idag ligger ju sportmodellerna väldigt högt. Samtidigt så känns det som de verkar stabila också.
 

christiernin

Breitling
Måste säga att det är kul att ni svarar, är med i några andra forum och de känns överlag rätt döda.

Trots att jag är rookie på Day-date så har jag fått många bra svar.
 

Alexander

Panerai
2-Faktor
Är valet mellan 18k DJ resp. DD? Har haft båda och båda är grymma. DD är ju alltid en DD och det är något alldeles extra med den modellen. Kul med dagfönstret också. Idag har jag endast kvar DJ’n. Dels för att det var ett bättre objekt än min DD men också för att det är lite kul med 18k DJ som är så sällsynt i relation till DD som man ser ganska ofta. Vill du ha en klassiker hade jag gått på daydaten. Sjukt mycket klocka för pengarna i relation till exempelvis en stål GMT imo.
 

christiernin

Breitling
Nej, jag har mer varit inne på DD men så fanns möjligheten till en DJ. Det känns skönt att så många verkar säga så. Jag kollade mycket på GMT II förut men tycker att det är lite överpris på dem just nu som du säger är trots allt en rätt vanlig stålklocka.
 

Tommy_83

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
317393B4-4834-4578-A18C-43642B1AE941.jpeg
Ingen av modellerna kan bli fel. Själv har jag en DJ. Gillar Jubilee och att den inte är lika vanlig:)
 
Topp