• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Datejust tips

Nickmartin

Breitling
Hej!

Jag är ute efter att köpa eller byta till mig en Rolex Datejust. Tänkte höra med alla er experter på detta forum vad man bör hålla utkik efter och passa sig för? Vilken kaliber ska man ha etc.

Väldigt tacksam för tips :)

Tack!
//Nick
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Allt och ingenting, det är svårt att säga något generellt. Du får posta bra bilder på klockan här, eller spendera tiotusentals timmar att plugga på om klockor, Rolex och datejust.
"Att köpa säljaren" är det bästa tipset om du inte är insatt i datejust eller klockor överlag.

Lycka till!
 

Moilis

Cartier
2-Faktor
Hej!

Jag är ute efter att köpa eller byta till mig en Rolex Datejust. Tänkte höra med alla er experter på detta forum vad man bör hålla utkik efter och passa sig för? Vilken kaliber ska man ha etc.

Väldigt tacksam för tips :)

Tack!
//Nick
Beror helt på vad för stuk på klockan du är ute efter, bättre att du lägg upp bilder och information på vad du har kollat på här så har vi något att förhålla oss till :)
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Är väl en fråga om smak och tycke egentligen men frågar du mig så kan det inte bli fel med en hederlig 1601

Skärmklipp.JPG
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Gillar man vintage, men tycker det är lökigt att skruva datum så undvikar man 1570 verket och går på nästa genartions verk 30xx. Tex ovan klocka med nyare verk med quickset hetet 16014. Dock är 1601 snyggare med sin step tavla, dvs nedsäkning av tavlans yttre del mot glasringen....

Tavlor kan man byta för en rimlig peng, det finns tusentals beggade till salu, men caset är viktigare......se till att köpa ett X med mycket gods kvar.......tandpetare till bandhorn är tråkigt.......
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Alla referenser är bra, men det finns ju alltid
dåliga exemplar som är sönderpolerad och har gravt service behov. Personligen så föredrar jag vitguldsring och slät stålring.
 

Nickmartin

Breitling
Tack för svar! Jag hittade en som jag gillade som var 16014 med 3035 kaliber som jag tycker var i fint skick. Bifogar bilder. Vad tror ni?
 

Bilagor

  • B4581402-70B3-4272-A4E9-CADD54781614.jpeg
    B4581402-70B3-4272-A4E9-CADD54781614.jpeg
    313.2 KB · Visningar: 4
  • 258EC3AD-2D49-4819-BAB0-24B513DC675C.jpeg
    258EC3AD-2D49-4819-BAB0-24B513DC675C.jpeg
    694.8 KB · Visningar: 4
Topp