• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Day Date 1803 - ”The President 1958-1978”

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Förord
Då har ännu ett djupdyk ner i Rolexträsket genomförts och denna gång är det Rolex Day Date 1803 som fallit offer. Detta är en spännande referens med en intressant och gedigen historia bakom sig. Varför Rolex Day Date 1803 lyckades fånga mitt intresse är svårmotiverat…. plexi och ädelmetall? What could possibly go wrong? Nu när guldfeber omfamnat mig så tycker jag vi tar en närmare titt på denna intressanta referens.

front.jpg


Innehåll
  1. Introduktion
  2. Tidslinje
  3. Snabbfakta
  4. Urverk
  5. Tavlor
  6. Krona
  7. Datum- och dagskiva
  8. Länk - President

1. Introduktion
Rolex Oyster Perpetual Day Date gjorde sin debut 1956 med att vara den första kronometerklockan som var automatisk, vattentät och som fullständigt indikerade datum samt veckodag. Den nya innovativa dagkalendern finns på en rad olika språk och i utvecklingen framkommer, genom kataloger och leaflets, att dagkalendern erbjöds i 11 st språk under 1963, 24 st språk under 1979, 25 st språk 1985 och idag (2018) erbjuds det 26 st språk.

”English, Spanish, Arabic, German, Chinese, Danish, Basque, Catalan, Ethiopian, Finnish, French, Greek, Hebrew, Dutch, Indonesian, Italian, Japanese, Latin, Moroccan, Norwegian, Farsi, Polish, Portuguese, Russian, Swedish and Turkish”.

Rolex Day Date var ursprungligen endast tillgänglig i 18 karat guld respektive platina tillsammans med den nyligen utvecklade länken ”President Bracelet”. Det är även denna fantastiska modell som var den första Rolex att förses med texten ”Superlative Chronometer Officially Certified” (COSC) på tavlan vilket är en certifiering som garanterar en gångavvikelse mellan -4 till +6 sekunder per dygn.

Under 1960 började referensen Rolex Day Date 1803 dyka upp i Rolexkatalogerna och det är förmodligen den referensen som de flesta förknippar med Day Date.
front 2.jpg


2. Tidslinje
1956 – Rolex introducerar 6511 Day Date
1957 – Rolex ersätter referensen 6511 med 6611 vilket är försett med ett nytt urverk, Rolex Cal. 1055.
1958 – Rolex introducerar Day Date 1803
1969 - Rolex introducerar en dold clasp till President länken
1971 – Hack sekund funktionen adderas till Day Date vilket gör det möjligt att stoppa sekundvisaren vid fullt utdragen krona
1978 – Rolex introducerar Day Date referensen 18038 med egenskaper såsom sapphire glas samt quickset datumfunktion
1988 – Rolex introducerar Day Date referensen 18238 med nya egenskapen av ”Double quickset”
2000 – Uppgradering från ihåliga länkar (hollow links) till solida för presidentlänken
2008 – Rolex introducerar Day Date II för dess 100-årsjubileum

3. Snabbfakta
Märke: Rolex
Modell: Oyster Perpetual Day Date
Referens: 1803
Material: Yellow Gold, Pink Gold, White Gold & Platium
Mått: D 36mm, H 12mm, L 44mm
Luggar: 20mm
Funktioner: Timmar, minuter, sekunder, datum samt dag
Water-resistant: 50m
Urverk: Cal. 1555 (1959-1965) samt Cal. 1556 (1965-1978)

4. Urverk
Då dess unika dagkomplikation var Rolex Day Date i behov av en egen kaliber. Under Day Date 1803s livslängd drevs den utav två stycken urverk, kaliber 1555 samt kaliber 1556. Rolex kaliber 1555 är en utökning/variant av kaliber 1530 med den adderade funktionaliteten att driva dagkalenderhjulet. Kaliber 1555 producerades mellan 1959-1967 och överlappade några Day Date-modeller under dess efterträdare 1556 som började produceras. 1971 får kaliber 1556 en liten boost i form av utökningen med hack stop-sekundfunktionen. Kaliber 1556 levde vidare fram till 1975 då den ersattes av kaliber 3055 med Quikset datumfunktion tillsammans med referensskiftet 1803->18038.

Kaliber 1555
Specifikationer:
Mått: D 28,5mm, H 7,03mm
BPH: 18,000 VPH
Jewels: 25
Power reserve: 42h (?)
cal_1555.jpg

1555 drawing.jpg


Kaliber 1556
Specifikationer:
Mått: D 28,5mm, H 7,03mm
BPH: 19,800 VPH
Jewels: 26
Power reserve: 42h
1556-44.jpg

1556 drawing.jpg


5. Tavlor

Nästan uteslutande för Rolex Day Date 1803 så representerades dessa av den så kallade ”pie pan dial”. En pie pan-tavla kännetecknas av att tavlans ytterkant är nedsänkt. Rolex började under denna Rolex 1803 period även producera ett stort antal intressanta tavlor med en mängd olika uppsättningar av index. En av de mer intressanta tavlorna är de så kallade ”Stella”-tavlorna som började dyka upp under 1970-talet i en rad olika spännande klarlackade färger. Då det finns ett så pass stort urval av tavlor är det svårt att ge en mer detaljerad bild av vad som särskiljer olika typer av tavlor.

Pie pan
piepan_dial.jpg

Stellatavlor
stella.jpg

stella_2.jpg


6. Krona
Rolex Day Date 1803 är utrustad med en twinlock-krona och nedan följer instruktioner för hur komplikationerna kan justeras.
1803_Instructions.jpg


7. Datum-och dagskiva
Som tidigare nämnt så kom dagskivan i cirka 24 olika språkutförande under de år som Rolex Day Date 1803 producerades. Datumskivan kom på öppna 6or och 9or.
wheels.jpg


8. Länk - President
Visuellt sett så kan Rolex President-länk efterlikna en mix av både oyster och jubileelänkarna. Men istället för att använda sig av de typiskt platta oysterlänkarna så är President länkens länkar halvcirklar placerade i jubileesmönster ~ish.
olika länkar.jpg

Presidentlänken har alltid varit reserverad för Rolex premium klockor och är endast tillverkad i 18 karat guld eller platina. Presidentlänken för Rolex 1803 har kommit tillsammans med två stycken olika lås där det senare, klassiska, dolda Rolex claspen började dyka upp runt 1969.
president 2.JPG

dc63bfd76241dc06e68a4abf18ef0ae242d9a36d.jpg


Jag tycker det har varit svårt att få fram konkret information rörande denna referens på nätet. Därför att detta min tolkning av Rolex Day Date 1803. Som vanligt har jag säkert missat massor av annan matnyttig information så låt därför denna tråd bli en kunskapskälla för just Rolex Day Date och hjälp till att fylla på med kunskap.

Källor:
https://mondanibooks.com/rolex-day-date-history/
https://watchchest.com/learn-4/rolex-history-descriptions/history-president.html
https://beckertime.com/history-of-the-rolex-day-date/
http://www.phfactor.net/wtf/Rolex 2/Rolex Parts/1500 movement/
https://beckertime.com/blog/rolex-caliber-15551556/
https://shop.analogshift.com/products/rolex-day-date-stella-dial
Äntligen tagit mig tid att läsa igenom. Tack för en superbra tråd!
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Är det något speciellt med guldet som gör att ändlänkarna är annorlunda, rakare och inte samma kurva som glaset/boetten som på de flesta andra modeller?
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
DD är klockan man köper för att belöna sig själv efter en befordran eller när man fyllt jämnt. Jag gillar verkligen presidentlänken och hoppas att inom kort kunna skaffa mig en! Tack för en spännande läsning!
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Råkade trilla över detta inlägg när jag sökte något annat och det var ju tur, för det var ett riktigt trevligt och bra skrivet som jag missat, TACK!
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Förord
Då har ännu ett djupdyk ner i Rolexträsket genomförts och denna gång är det Rolex Day Date 1803 som fallit offer. Detta är en spännande referens med en intressant och gedigen historia bakom sig. Varför Rolex Day Date 1803 lyckades fånga mitt intresse är svårmotiverat…. plexi och ädelmetall? What could possibly go wrong? Nu när guldfeber omfamnat mig så tycker jag vi tar en närmare titt på denna intressanta referens.

front.jpg


Innehåll
  1. Introduktion
  2. Tidslinje
  3. Snabbfakta
  4. Urverk
  5. Tavlor
  6. Krona
  7. Datum- och dagskiva
  8. Länk - President

1. Introduktion
Rolex Oyster Perpetual Day Date gjorde sin debut 1956 med att vara den första kronometerklockan som var automatisk, vattentät och som fullständigt indikerade datum samt veckodag. Den nya innovativa dagkalendern finns på en rad olika språk och i utvecklingen framkommer, genom kataloger och leaflets, att dagkalendern erbjöds i 11 st språk under 1963, 24 st språk under 1979, 25 st språk 1985 och idag (2018) erbjuds det 26 st språk.

”English, Spanish, Arabic, German, Chinese, Danish, Basque, Catalan, Ethiopian, Finnish, French, Greek, Hebrew, Dutch, Indonesian, Italian, Japanese, Latin, Moroccan, Norwegian, Farsi, Polish, Portuguese, Russian, Swedish and Turkish”.

Rolex Day Date var ursprungligen endast tillgänglig i 18 karat guld respektive platina tillsammans med den nyligen utvecklade länken ”President Bracelet”. Det är även denna fantastiska modell som var den första Rolex att förses med texten ”Superlative Chronometer Officially Certified” (COSC) på tavlan vilket är en certifiering som garanterar en gångavvikelse mellan -4 till +6 sekunder per dygn.

Under 1960 började referensen Rolex Day Date 1803 dyka upp i Rolexkatalogerna och det är förmodligen den referensen som de flesta förknippar med Day Date.
front 2.jpg


2. Tidslinje
1956 – Rolex introducerar 6511 Day Date
1957 – Rolex ersätter referensen 6511 med 6611 vilket är försett med ett nytt urverk, Rolex Cal. 1055.
1958 – Rolex introducerar Day Date 1803
1969 - Rolex introducerar en dold clasp till President länken
1971 – Hack sekund funktionen adderas till Day Date vilket gör det möjligt att stoppa sekundvisaren vid fullt utdragen krona
1978 – Rolex introducerar Day Date referensen 18038 med egenskaper såsom sapphire glas samt quickset datumfunktion
1988 – Rolex introducerar Day Date referensen 18238 med nya egenskapen av ”Double quickset”
2000 – Uppgradering från ihåliga länkar (hollow links) till solida för presidentlänken
2008 – Rolex introducerar Day Date II för dess 100-årsjubileum

3. Snabbfakta
Märke: Rolex
Modell: Oyster Perpetual Day Date
Referens: 1803
Material: Yellow Gold, Pink Gold, White Gold & Platium
Mått: D 36mm, H 12mm, L 44mm
Luggar: 20mm
Funktioner: Timmar, minuter, sekunder, datum samt dag
Water-resistant: 50m
Urverk: Cal. 1555 (1959-1965) samt Cal. 1556 (1965-1978)

4. Urverk
Då dess unika dagkomplikation var Rolex Day Date i behov av en egen kaliber. Under Day Date 1803s livslängd drevs den utav två stycken urverk, kaliber 1555 samt kaliber 1556. Rolex kaliber 1555 är en utökning/variant av kaliber 1530 med den adderade funktionaliteten att driva dagkalenderhjulet. Kaliber 1555 producerades mellan 1959-1967 och överlappade några Day Date-modeller under dess efterträdare 1556 som började produceras. 1971 får kaliber 1556 en liten boost i form av utökningen med hack stop-sekundfunktionen. Kaliber 1556 levde vidare fram till 1975 då den ersattes av kaliber 3055 med Quikset datumfunktion tillsammans med referensskiftet 1803->18038.

Kaliber 1555
Specifikationer:
Mått: D 28,5mm, H 7,03mm
BPH: 18,000 VPH
Jewels: 25
Power reserve: 42h (?)
cal_1555.jpg

1555 drawing.jpg


Kaliber 1556
Specifikationer:
Mått: D 28,5mm, H 7,03mm
BPH: 19,800 VPH
Jewels: 26
Power reserve: 42h
1556-44.jpg

1556 drawing.jpg


5. Tavlor

Nästan uteslutande för Rolex Day Date 1803 så representerades dessa av den så kallade ”pie pan dial”. En pie pan-tavla kännetecknas av att tavlans ytterkant är nedsänkt. Rolex började under denna Rolex 1803 period även producera ett stort antal intressanta tavlor med en mängd olika uppsättningar av index. En av de mer intressanta tavlorna är de så kallade ”Stella”-tavlorna som började dyka upp under 1970-talet i en rad olika spännande klarlackade färger. Då det finns ett så pass stort urval av tavlor är det svårt att ge en mer detaljerad bild av vad som särskiljer olika typer av tavlor.

Pie pan
piepan_dial.jpg

Stellatavlor
stella.jpg

stella_2.jpg


6. Krona
Rolex Day Date 1803 är utrustad med en twinlock-krona och nedan följer instruktioner för hur komplikationerna kan justeras.
1803_Instructions.jpg


7. Datum-och dagskiva
Som tidigare nämnt så kom dagskivan i cirka 24 olika språkutförande under de år som Rolex Day Date 1803 producerades. Datumskivan kom på öppna 6or och 9or.
wheels.jpg


8. Länk - President
Visuellt sett så kan Rolex President-länk efterlikna en mix av både oyster och jubileelänkarna. Men istället för att använda sig av de typiskt platta oysterlänkarna så är President länkens länkar halvcirklar placerade i jubileesmönster ~ish.
olika länkar.jpg

Presidentlänken har alltid varit reserverad för Rolex premium klockor och är endast tillverkad i 18 karat guld eller platina. Presidentlänken för Rolex 1803 har kommit tillsammans med två stycken olika lås där det senare, klassiska, dolda Rolex claspen började dyka upp runt 1969.
president 2.JPG

dc63bfd76241dc06e68a4abf18ef0ae242d9a36d.jpg


Jag tycker det har varit svårt att få fram konkret information rörande denna referens på nätet. Därför att detta min tolkning av Rolex Day Date 1803. Som vanligt har jag säkert missat massor av annan matnyttig information så låt därför denna tråd bli en kunskapskälla för just Rolex Day Date och hjälp till att fylla på med kunskap.

Källor:
https://mondanibooks.com/rolex-day-date-history/
https://watchchest.com/learn-4/rolex-history-descriptions/history-president.html
https://beckertime.com/history-of-the-rolex-day-date/
http://www.phfactor.net/wtf/Rolex 2/Rolex Parts/1500 movement/
https://beckertime.com/blog/rolex-caliber-15551556/
https://shop.analogshift.com/products/rolex-day-date-stella-dial
De där tog inte 5min att få ihop. Snyggt jobbat och skrivet :)
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Jag har en fråga gällande dag- och datumjusteringen för er som har 1803. Är det inte lite väl stökigt att ställa korrekt dag/datum?
upload_2019-8-30_10-23-51.png


Kände som i enlighet med guiden ovan att hade man en 1803 justerades enbart datumet varannan månad. Man ägde ju ändå ”The president”.
 

Lankini

Breitling
Kul tråd! Älskar min 1803 och det är verkligen en av de där mytomspunna klockorna som man kan läsa hur mycket som helst om! :)
 

benz

Omega
2-Faktor
Mycket intressant och informativ läsning, tack! 1803 på guldpresident har alltid varit en mäktig klocka och symboliserar för mig makt och pondus!
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Kan det här vara bästa referensen när det gäller DD? Pie pan-tavla är så snuskigt fint.
 

Morris1968

Breitling
Förord
Då har ännu ett djupdyk ner i Rolexträsket genomförts och denna gång är det Rolex Day Date 1803 som fallit offer. Detta är en spännande referens med en intressant och gedigen historia bakom sig. Varför Rolex Day Date 1803 lyckades fånga mitt intresse är svårmotiverat…. plexi och ädelmetall? What could possibly go wrong? Nu när guldfeber omfamnat mig så tycker jag vi tar en närmare titt på denna intressanta referens.

front.jpg


Innehåll
  1. Introduktion
  2. Tidslinje
  3. Snabbfakta
  4. Urverk
  5. Tavlor
  6. Krona
  7. Datum- och dagskiva
  8. Länk - President

1. Introduktion
Rolex Oyster Perpetual Day Date gjorde sin debut 1956 med att vara den första kronometerklockan som var automatisk, vattentät och som fullständigt indikerade datum samt veckodag. Den nya innovativa dagkalendern finns på en rad olika språk och i utvecklingen framkommer, genom kataloger och leaflets, att dagkalendern erbjöds i 11 st språk under 1963, 24 st språk under 1979, 25 st språk 1985 och idag (2018) erbjuds det 26 st språk.

”English, Spanish, Arabic, German, Chinese, Danish, Basque, Catalan, Ethiopian, Finnish, French, Greek, Hebrew, Dutch, Indonesian, Italian, Japanese, Latin, Moroccan, Norwegian, Farsi, Polish, Portuguese, Russian, Swedish and Turkish”.

Rolex Day Date var ursprungligen endast tillgänglig i 18 karat guld respektive platina tillsammans med den nyligen utvecklade länken ”President Bracelet”. Det är även denna fantastiska modell som var den första Rolex att förses med texten ”Superlative Chronometer Officially Certified” (COSC) på tavlan vilket är en certifiering som garanterar en gångavvikelse mellan -4 till +6 sekunder per dygn.

Under 1960 började referensen Rolex Day Date 1803 dyka upp i Rolexkatalogerna och det är förmodligen den referensen som de flesta förknippar med Day Date.
front 2.jpg


2. Tidslinje
1956 – Rolex introducerar 6511 Day Date
1957 – Rolex ersätter referensen 6511 med 6611 vilket är försett med ett nytt urverk, Rolex Cal. 1055.
1958 – Rolex introducerar Day Date 1803
1969 - Rolex introducerar en dold clasp till President länken
1971 – Hack sekund funktionen adderas till Day Date vilket gör det möjligt att stoppa sekundvisaren vid fullt utdragen krona
1978 – Rolex introducerar Day Date referensen 18038 med egenskaper såsom sapphire glas samt quickset datumfunktion
1988 – Rolex introducerar Day Date referensen 18238 med nya egenskapen av ”Double quickset”
2000 – Uppgradering från ihåliga länkar (hollow links) till solida för presidentlänken
2008 – Rolex introducerar Day Date II för dess 100-årsjubileum

3. Snabbfakta
Märke: Rolex
Modell: Oyster Perpetual Day Date
Referens: 1803
Material: Yellow Gold, Pink Gold, White Gold & Platium
Mått: D 36mm, H 12mm, L 44mm
Luggar: 20mm
Funktioner: Timmar, minuter, sekunder, datum samt dag
Water-resistant: 50m
Urverk: Cal. 1555 (1959-1965) samt Cal. 1556 (1965-1978)

4. Urverk
Då dess unika dagkomplikation var Rolex Day Date i behov av en egen kaliber. Under Day Date 1803s livslängd drevs den utav två stycken urverk, kaliber 1555 samt kaliber 1556. Rolex kaliber 1555 är en utökning/variant av kaliber 1530 med den adderade funktionaliteten att driva dagkalenderhjulet. Kaliber 1555 producerades mellan 1959-1967 och överlappade några Day Date-modeller under dess efterträdare 1556 som började produceras. 1971 får kaliber 1556 en liten boost i form av utökningen med hack stop-sekundfunktionen. Kaliber 1556 levde vidare fram till 1975 då den ersattes av kaliber 3055 med Quikset datumfunktion tillsammans med referensskiftet 1803->18038.

Kaliber 1555
Specifikationer:
Mått: D 28,5mm, H 7,03mm
BPH: 18,000 VPH
Jewels: 25
Power reserve: 42h (?)
cal_1555.jpg

1555 drawing.jpg


Kaliber 1556
Specifikationer:
Mått: D 28,5mm, H 7,03mm
BPH: 19,800 VPH
Jewels: 26
Power reserve: 42h
1556-44.jpg

1556 drawing.jpg


5. Tavlor
Nästan uteslutande för Rolex Day Date 1803 så representerades dessa av den så kallade ”pie pan dial”. En pie pan-tavla kännetecknas av att tavlans ytterkant är nedsänkt. Rolex började under denna Rolex 1803 period även producera ett stort antal intressanta tavlor med en mängd olika uppsättningar av index. En av de mer intressanta tavlorna är de så kallade ”Stella”-tavlorna som började dyka upp under 1970-talet i en rad olika spännande klarlackade färger. Då det finns ett så pass stort urval av tavlor är det svårt att ge en mer detaljerad bild av vad som särskiljer olika typer av tavlor.

Pie pan
piepan_dial.jpg

Stellatavlor
stella.jpg

stella_2.jpg


6. Krona
Rolex Day Date 1803 är utrustad med en twinlock-krona och nedan följer instruktioner för hur komplikationerna kan justeras.
1803_Instructions.jpg


7. Datum-och dagskiva
Som tidigare nämnt så kom dagskivan i cirka 24 olika språkutförande under de år som Rolex Day Date 1803 producerades. Datumskivan kom på öppna 6or och 9or.
wheels.jpg


8. Länk - President
Visuellt sett så kan Rolex President-länk efterlikna en mix av både oyster och jubileelänkarna. Men istället för att använda sig av de typiskt platta oysterlänkarna så är President länkens länkar halvcirklar placerade i jubileesmönster ~ish.
olika länkar.jpg

Presidentlänken har alltid varit reserverad för Rolex premium klockor och är endast tillverkad i 18 karat guld eller platina. Presidentlänken för Rolex 1803 har kommit tillsammans med två stycken olika lås där det senare, klassiska, dolda Rolex claspen började dyka upp runt 1969.
president 2.JPG

dc63bfd76241dc06e68a4abf18ef0ae242d9a36d.jpg


Jag tycker det har varit svårt att få fram konkret information rörande denna referens på nätet. Därför att detta min tolkning av Rolex Day Date 1803. Som vanligt har jag säkert missat massor av annan matnyttig information så låt därför denna tråd bli en kunskapskälla för just Rolex Day Date och hjälp till att fylla på med kunskap.

Källor:
https://mondanibooks.com/rolex-day-date-history/
https://watchchest.com/learn-4/rolex-history-descriptions/history-president.html
https://beckertime.com/history-of-the-rolex-day-date/
http://www.phfactor.net/wtf/Rolex 2/Rolex Parts/1500 movement/
https://beckertime.com/blog/rolex-caliber-15551556/
https://shop.analogshift.com/products/rolex-day-date-stella-dial
Otroligt bra sammanfattning:) !
 
Topp