• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Day Date...

J.Hall

Omega
Sundström: jag skyller på Dublin, och sökfunktionen! Tänk om jag skapat en ny tråd... ;)
Ajja kan inget annat än att hålla med om klockan din (vintage92) är fin, men jag hoppas än tt det finns någon som kan hjälpa mig att reda ut skillnaden på dem olika referenserna :)
 

Thorn

Friends of KS
Om jag inte är helt ute och cyklar nu så innebär den sista åttan att den är av guld. Den näst sista siffran refererar till vilken typ av bezel det är på klockan:
1802 - Smooth
1803 - Fluted
1804 - Diamond
1806 - Textured
1807 - Bark

Finns säkert någon rolex-ninja som kan rätta mig här.

Edit: 1806 är väl kanske mer känd som moiré.
 

J.Hall

Omega
Thorn: Med andra ord :
1802 = Smooth = Bezel som är slät?
1803 = Fluted = Bezel som är "vågig"
1804 = Diamond = Bezel som är prydd med diamanter
1806 = Textured = ??? Där får någon gärna fylla i?
1807 = Bark = Bark finnished? Är inte det vanligast på länkarna? Eller det kanske även finns på bezelen?

Om jag tolkar dig rätt så är det endast bezelen som skiljer dessa åt? tillkommer det sen siffror efter detta, typ: 18038 så innebär det att det är en "quick set" modell?

Ja är det andra som är pålästa på området så får ni gärna bekräfta eller fylla i!

Mvh
 

J.Hall

Omega
Om det nu är så vi i princip har "knäckt nöten" innebär då detta att en day-date med referens nummer : 18048 är en day-date som har ett diamantprytt bezel men är en klocka med quickset funktion?

Hur ligger det då till med byte av tavlor och bezel på denna modellen ?

Denna tex: http://www.kaplans.se/sv/butiken/vara/934434 står ju klart o tydligt att den bara passar 18038 / 18238

Hur ofta springer man på tavlor/bezels till en 18048? Personligen så är jag inte så mycket för det där med bling bling, men kan man få tag på en 18048 till ett rekoderligt pris med möjglighet att byta ut urtavla/bezel så kan ses det ju ändå som ett alternativ.

Nu har jag ju inte varit med i "gemet" speciellt länge utan hållt ögonen öppna för rätt Day-Date köp dem senaste 8-10 månaderna men såvitt jag vet har jag faktiskt aldrig sett "delar" till denna typ av day-date.

Detta börjar kanske bli så pass djupt/invecklat att man borde kontakta någon rolex återförsäljare så man verkligen får klart för sig vad som gäller?
 

Thorn

Friends of KS
Siffran som tillkommer efter (i ditt fall 8) indikerar att den är gjord av guld.

1806 moiré
image.jpg


1807 bark
image.jpg


Bilderna hänsynslöst stulna från nån som heter google.
 

J.Hall

Omega
Är du verkligen säker på detta?! Här kommer en bild på en 18048!

Den ser ju allt annat än ut att vara gjord i guld?
18048.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är du verkligen säker på detta?! Här kommer en bild på en 18048!

Den ser ju allt annat än ut att vara gjord i guld?
18048.jpg

Du kan fritt byta tavlor och glasringar inom 18XX eller 180XX. Däremot skvallrar den fjärde siffran om vilken ring det satt på från fabrik.
 

Thorn

Friends of KS
På min iPad ser den guldig ut av bara fan.

Men för att ta det igen 180(4)8 där siffran inom parentes indikerar att ringen är satt med diamanter.
1804(8) där siffran inom parentes indikerar att materialet själva klockan är gjord av är gulguld.

En googling till gjorde att jag kom fram till att quickset kom 1977 eller 1978. Vet inte om detta stämmer.

Edit: som Aurum säger så kan man alltid byta i efterhand så en 1804 kan ha vilken ring som helst om du hittar den på blocket eller här för den delen.
 

J.Hall

Omega
Aurum: med andra ord så har dem skrivit fel i annonsen på : http://www.kaplans.se/sv/butiken/vara/934434 Denna tavla skulle passa precis alla Day-dates 36mm ?!

O om vi leker med tanken, att jag köper en klocka som är en 18048 med diamant bezel o slänger på en vanlig slät bezel, då har jag plötsligt gjort om 18048 till en 18038 ?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Aurum: med andra ord så har dem skrivit fel i annonsen på : http://www.kaplans.se/sv/butiken/vara/934434 Denna tavla skulle passa precis alla Day-dates 36mm ?!

O om vi leker med tanken, att jag köper en klocka som är en 18048 med diamant bezel o slänger på en vanlig slät bezel, då har jag plötsligt gjort om 18048 till en 18038 ?

Nej, inte alla 36 mm DDs, men på alla 180XX vad jag vet.

Nej, du har en 18048 med för modellreferensen felaktig glasring. Det är däremot helt möjligt.

När det kommer till glasringar passar alla DJs samt DDs ringar varandra fram till de senaste modellerna. Däremot skiljer det lite i höjd på dem.
 

J.Hall

Omega
Aurum och Thorn! Tusen tack för att ni klarar upp en hel del saker här.

Det känns som man har fått lite mer kött på benen och kanske inte skall vara så rädd för att köpa en day-date som kanske inte tilltalar en till 100% (om man retar sig på urtavlan eller bezelen, då vad jag förstått går att byta ut ganska enkelt).

Vad jag skulle vara rädd för är att handla en i mina ögon "bling bling" klocka för en 50-70papp utan någon som helst chans att plocka bort både bezel eller eventuell tavla till en traditionell guld bezel o vit tavla (som i mina ögon är en snygg kombo)
Tyvärr så är det ju inget direkt överflöd av den typ av DD jag är sugen på, vilket förmodligen innebär att man får "modda" ihop sin egen variant...
 

Thorn

Friends of KS
Lista på vilket material sista siffran indikerar:
0 Stainless
1 Yellow Gold Filled
2 White Gold Filled
3 Stainless & Yellow Gold
4 Stainless with 18k White Gold
5 Gold Shell
6 Platinum
7 14k Yellow Gold
8 18k Yellow Gold
9 18k White Gold


Och nej du kan inte ändra referensen bara utseendet så att det liknar en annan ref.

image.jpg


Edit: Aurum som vanligt steget före.
 

J.Hall

Omega
Thorn: Nej, det vore ju galet fel att sälja den vidare som en "18038" Men när jag köper en så hoppas jag det är en keeper, vilket gör detsamma om det står ingraverat 18048 på sidan. Det är ju i så fall bara jag som skulle se det...

Jag är glad att ni har rett ut detta åt mig... finns det mer att tillägga så snälla fyll på, o det gäller alla om följer denna tråden.

Nu är jag hemkommen och ganska slut efter en lång flyg/tågresa så det är sängdags. Men kikar självklart in imorgon igen för att se eventuella posts.

Godnatt på er & Tack ännu en gång!
 

J.Hall

Omega
Thorn: Tack ska du ha!
ÄR det någon som kan tänkas tipsa om seriösa klockhandlare i kanske tyskland eller något annat land som handlar mycket med begagnade day-dates. Eller kanske tom auktionssidor/pantbankssidor som ligger utanför vårt avlånga land?

Chrono24 känner jag mycket väl till och på ebay har inte speciellt mycket intressant i rätt prisklass heller för den delen.

Alla tips är välkomna! :)
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Thorn: Tack ska du ha!
ÄR det någon som kan tänkas tipsa om seriösa klockhandlare i kanske tyskland eller något annat land som handlar mycket med begagnade day-dates. Eller kanske tom auktionssidor/pantbankssidor som ligger utanför vårt avlånga land?

Chrono24 känner jag mycket väl till och på ebay har inte speciellt mycket intressant i rätt prisklass heller för den delen.

Alla tips är välkomna! :)
Kan du berätta lite snabbt vad du är ute efter?
  • Gulguld?
  • Med länk?
  • Färg på tavla?
  • Vill du ha pie pan tavla?
  • Budget?

Du kanske vill ha bling, kolla dessa :D
http://www.pantbanken.se/auktioner/...&offset=40&kontor=&sortering=&listposition=48

http://www.pantbanken.se/auktioner/...&offset=40&kontor=&sortering=&listposition=49

Kaplans har en röd ''Stella'' men den kommer nog dra iväg i pris
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2651/vara/1026299

Edit: Såg nu att du hade nämnt lite ovan vad du var ute efter.
 

J.Hall

Omega
Hej Vintage92! Tack för att du tar dig tid.

Detta är mina "krav"

  • GulGuld ett måste... Inget annat är aktuellt
  • Med Länk som skall vara i riktigt bra skick!! Alltså ingen rasslig länk, då går den helt bort.
  • Färg på tavla får gärna vara vit eller champagne färgad, MEN det är mindre viktigt jag byter tavla till den jag vill ha när jag väll har köpt klockan
  • Vet i ärlighetens namn inte vad en pie pan tavla är, vad jag inte söker efter är en klocka som har massa ädelstenar vare sig på tavla eller på bezel (vilket också borde göra att jag kan hitta en billigare klocka)
  • Jag vill inte betala ett överpris, jag väntar gärna på rätt objekt och håller bra koll på pantbankens hemsida. Där kan man ju ibland finna något billigt precis som man kan göra här när någon vill byta upp sig och behöver få iväg kapital lite fort.
  • Det som verkligen vore ett + vore om det fanns quickset funktion, jag skulle nästan vilja säga att det också är lite utav ett krav.
För övrigt vill jag ha en klocka som ska vara i ett bra skick, jag vill inte reta mig på någon buckla på länken. Ett glas kan man alltid byta, likaså urtavlan men som jag sa innan, länken vill jag ändå ska vara i ett bra skick!

Hade inte pengar varit ett problem hade jag kunnat göra det väldigt lätt för mig och betala en 70-90 papp för en klocka med FÖRHOPPNINGSVIS bra länk. Jag räknar heller inte med att göra det där superduper fyndet utan vill helt enkelt vara säker på att få tillbaka pengarna om jag av någon konstig anledning vill sälja.

För övrigt så har jag faktiskt sneglat lite på den ena DDn du länkade till på pantbanken. Var rätt nära att lägga ett bud men sen tänkte jag att det känns så onödigt att köpa en klocka osm jag i princip helt får göra om och sen betala då extra för dessa ädelstenar som inte tilltalar mig. Jag borde rimligtvis kunna finna motsvarande klocka för några tusenlappar billigare, eller är jag helt ute och cyklar?
 

Galaxy

Rolex
Blir mer och mer sugen på en DD i helguld på länk som framtida (halv)graal. Tidigare tyckte jag att helguld var smaklöst och förstod mig inte på det, men jag börjar förstå charmen. Hur skiljer sig vit- respektive gulguld i pris?
 
  • Like
Reactions: ZQT

sjstrm

Cartier
Kan någon med bred DD kunskap hjälpa mig på traven? Blev erbjuden en DD, enligt säljare med ref: 1802. Google/sökningar gör
mig inte säker. Ingen slät ring samt 1555 verk. Några tankar? Vad är rimligt att betala? Detta gäller head-only.

efd721932c7404bcba6fd9ba252e9422.jpg


7df9a2228a76dc9f37bf051a52df1e67.jpg
 
Topp