• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Exp2 "garanti"-problem??

johning

Omega
Hejsan,

Jag köpte en 1998;as Exp 2a från en holländsk firma. Firman ägs av en kompis fd kollega, och min vän har bara gott att säga om snubben i fråga.
Allt väl så länge. Klockan var enl säljaren "genomgången av hans urmakare" och inte i behov av service. Den visade kort sagt inga tecken på något knas. Klockan var i synbart bra skick och höll tiden utmärkt. Problemet var att klockan slutade "dra upp" på handleden. Stannade om jag inte manuellt drog upp den i tid och otid (Ja, jag lever ett väldigt aktivt liv och har ett jobb då jag rör mycket på mig) Och så ska det ju inte vara.

Lämnade in klockan för service här i Sthlm och beskrev självklart problemet. Svaret kom efter en vecka; bryggan är utsliten och behöver bytas.... Tja, är väl bara byta den då. Det som irriterar är att urmakaren som gör servicen påstår att en utsliten brygga inte är något en kompetent urmakare/Rolex auktoriserad missar.

Nu till min fråga: Hur ska jag bäst gå vidare med detta? Jag är som ni säkert förstår rätt besviken med tanke på att jag fick höra att klockan var "genomgången" (Om än inte servad) Jag tänker självklart ta upp detta med säljaren; klockan blev ju hux flux ca 6000 kr dyrare än tänkt.

Second opinon: Är en utsliten brygga något en urmakare kan missa?
 

adress

Friends of KS
Precis. Du kan inte förutsätta att det blir problem med säljaren. Kolla med honom först.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Just det här med skadad (repad) brygga har diskuterats tidigare och vad jag förstår har Rolex AD ganska höga kvalitetskrav på bryggorna jämfört med många andra. Det betyder alltså att den andra urmakaren säkert sett det om han utfört en fullgod service, utan att han inte tyckte det var ett problem.

Enbart en något skadad (repad) brygga bör rimligtvis inte heller påverka klockans förmåga att laddas av handledsrörelser (beror ju på hur stor skadan är såklart). Bryggan kan ju dock bli skadad av att rotorn på grund av slitna lager tar i och skrapar bryggan. Det påverkar även klockans förmåga att dras upp via rotorn.

Med andra ord; det är nog inte bara en skadad brygga som skapar ditt bekymmer.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag kan berätta om det jag gick igenom för ungefär 6 månader sedan.

Jag köpte den DD på blocket och säljaren hade köpt den av en italienare (svårt att gissa..) som påstod att den var nyservad av dess urmakare.
3 dagar efter att jag hade fått den så började den hoppa hejvilt i datumet men dagarna var rätt.
Jag skickade in den på service och det var ju surt på en klocka man nyss köpt och ansåg borde fungera men shit happens.
Jag höll stadig mejl kontakt med han som jag köpt den av på blocket och sa att vi gör ingenting förräns jag har fått tillbaka klockan och kanske fått besked om vad det var som gick snett inuti den.
Efter 8 veckor kom den tillbaka och jag fick höra att den inte var i bra skick inuti.
Sedan så tog han som jag köpt den av på blocket kontakt med italienaren och pressade på honom lite. Italienaren var sur att vi inte skickade ner den till honom först men gav sig mycket fort och stod för halva service kostnaden.
Med andra ord, italienaren hade nog säkerligen inte servat den och gav sig ganska fort och gav någonting iallafall.

Man kan tycka att han borde stått för hela, men att få halva dög för mig. Med tanke på att det var en kedja mellan folk i 2 olika länder.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Inga papper på genomgången service brukar betyda ingen service utförd.
Tillbaka till säljaren och klaga, begär förklaring!
 

Landshark

Cartier
Tråkigt. Jag hade, som redan påpekats, också tagit upp det med säljaren, om det nu irriterar dig att behöva ta hela kostnaden själv. Å andra sidan har jag svårt att se att "genomgången och inte i behov av service" skulle utgöra någon utfästelse om skick. (OBS: nu hårddrar jag det extremt men det skulle ju även kunna betyda "klockan är skrot och därför inte värd att serva". Än en gång, jag påstår inte att så är fallet. Jag vill bara belysa att du nog har störst framgång med ett "goodwill argument"... Mina 5 cent
 
Topp