• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer, 39mm

Godot

Breitling
Hej alla. Visste inte riktigt var detta ämne lämpade sig bäst, så postar här i hopp om att någon kan komma med lite input eller har någon idé om vad som händer. Mod får gärna flytta om det behövs.

För några år sedan köpte jag en Rolex Explorer 39mm på uretvintage.se, mycket lätt begagnad, med då intakt garanti. Allt frid och fröjd tills den tvärdog lite spontant efter drygt ett års användning. Jag lämnade då in den på garanti hos Rob Engström för att få den servad. Den höll därefter i nästan två år till, tills samma problem uppstod och den dog, fick då hjälp via Robs egna servicegaranti som gäller 2 år. Detta upprepades totalt 4 gånger, med allt kortare intervall, under de kanske 4 åren jag haft den nu. Plötsligt stannar den och går inte att få igång igen. Nu senast menade Rob Engström att de skickade klockan till Rolex för reparation. Fick hem den efter en månad och - hör och häpna - den stannade igen efter bara 1 veckas användning varav jag haft den på armen inte ens ett dygn sammanlagt. Informationen jag får ifrån Rob är bara att de bytt någon kompontent, vilken vet jag inte. Klockan förvaras inte på något speciellt sätt, tillsammans med andra automatiska urverk som fungerar utan problem. Jag bär den heller inte på något sätt den inte är skapt för och kan inte tänka mig något annat som skulle kunna påverka urverkets funktion.

Så, är det någon som känner igen sig i detta? Erfarenheter från RE? Hur sannolikt är det att den faktiskt varit hos Rolex och blivit servad om den dör igen efter två veckor? Vad hade ni gjort i min sits? Blir ju vansinnig på att jag faktiskt investerat i en finare klocka som inte ens fungerar som utlovat.

Tack!
Mvh
 

Godot

Breitling
Jadå, servicegaranti gäller fortfarande. Har ju aldrig behövt betala för den utförda servicen, vilket är det fina i hela kråksången. Man känner sig dock ändå litet lurad när man köpt en fin klocka som inte ens kan visa tiden ordentligt. Får väl lita på att den varit hos Rolex om de säger det, men begriper inte hur den kan stanna igen efter så kort tid med tanke på vad jag läst om Rolex servicerutiner. Något fel måste det ju vara på klockan, men ingen verkar ju kunna fixa det mer än temporärt. Någon som vet vad praxis är vid sådana här situationer? Att få klockan helt ersatt verkar ju vara den enda lösningen, men det känns ju rätt osannolikt. Kan ju bolla den fram och tillbaka från service i all evighet, men det är det väl ingen som vill... Jag står på mig, tack. ;)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hade du köpt den ny och försökt åtgärda samma fel tre gånger så skulle du ha rätt att häva köpet (i praktiken få en ny klocka). Hur det är för beg köp vet jag inte. Men dra det med Rolex/Rob igen och förklara att du känner dig besviken. Det minsta de skall göra är att fixa det igen.

Felsökning är klurigt - speciellt om felet uppstår slumpmässigt efter ett tag.
 

Godot

Breitling
Så, nu har jag varit hos Rob igen. De skull kontakta Rolex för att höra med dem. Urmakaren förklarade att man i Sverige precis som du säger har rätt till att häva köpet i en dylik situation. Dock är klockan köpt ursprungligen i Nederländerna och de menar att det alltså är nederländsk lagstiftning som gäller. Man får alltså kontakta ursprungsförsäljaren för att höra vad de har att säga om det hela. :dead: Lär få den lagad igen, men det verkar ju inte räcka i längden.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det kan ju vara så att den aldrig har "lagats" utan endast "servats" med byte av slitagedelar. Det är säkert billigare att serva och hoppas att det löser sig än att göra en grundlig felsökning. Förhoppningsvis så sätter Rolex någon duktig felsökare på klockan den här gången. Lycka till.
 
Topp