• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer ref 14270, 11470.

Jag har mer eller mindre bestämt mig för att köpa en Rolex Explorer 14270, eventuellt 114270. Eftersom att detta blir mitt första "riktiga klockköp", vad bör jag ha i åtanke kring denna modell? Jag tycker personligen att den gör sig bäst på 36mm istället för den nyare 39mm. Vad får jag för urverk för pengarna? 14270 vs 114270?:cool:
 
Senast ändrad:

Asplund

Patek
2-Faktor
Bra val av klocka, en grym allrounder som fungerar till allt.

Jag hade gått på en så tidig 14270 alt. en så sen 114270 som möjligt.

Tidig 14270 för att få så mycket vintagekänsla som möjligt med lugholes och tritium, bästa med det valet är att du lätt kan byta mellan oyster och jubilee länk vilket inte går på en 114270.

Gillar man inte äldre pryttlar så är ju såklart en så sen 114270 det bästa valet.

Lycka till!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Helt rätt, 36an är snyggare än 39an :cool:
Båda modellerna ser mer eller mindre identiska ut. Skillnaderna är ju uppdaterat urverk (jag bedömmer inte den som någon praktisk skillnad) och lite bättre länk.
14270 kom 89. 114270 kom 2001. Sista serien (2009) av 114270 hade rehaut.
Här är bild på min:
10979546_1050287758355375_1093986713_n.jpg
 
Bra val av klocka, en grym allrounder som fungerar till allt.

Jag hade gått på en så tidig 14270 alt. en så sen 114270 som möjligt.

Tidig 14270 för att få så mycket vintagekänsla som möjligt med lugholes och tritium, bästa med det valet är att du lätt kan byta mellan oyster och jubilee länk vilket inte går på en 114270.

Gillar man inte äldre pryttlar så är ju såklart en så sen 114270 det bästa valet.

Lycka till!

Att hitta en tidig 14270 låter absolut som något för mig, drar mig mer åt vintagehållet. Sen kan jag tänka mig att priset sticker iväg lite när det är vintage? Tack för infon.
 
Helt rätt, 36an är snyggare än 39an :cool:
Båda modellerna ser mer eller mindre identiska ut. Skillnaderna är ju uppdaterat urverk (jag bedömmer inte den som någon praktisk skillnad) och lite bättre länk.
14270 kom 89. 114270 kom 2001. Sista serien (2009) av 114270 hade rehaut.
Här är bild på min:
10979546_1050287758355375_1093986713_n.jpg
Grymt snygg är den! "Less is more" ;). Får se vad som kommer upp i köp&sälj här på KS. Tack för en informationen och fin bild!
 

a.i

Omega
2-Faktor
Klockrent val! I mina ögon är 14270 att föredra, instämmer att 36mm är finare men det är en smaksak.
Hoppas du finner vad du söker, uppdatera gärna oss om/när du slår till!:snaphappy:
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Klockrent val! I mina ögon är 14270 att föredra, instämmer att 36mm är finare men det är en smaksak.
Hoppas du finner vad du söker, uppdatera gärna oss om/när du slår till!:snaphappy:

vad är att föredra med 14270an? Lugholes köper jag, annars tycker jag länken på de är rätt tråkig dock
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Smaksak, jag tycker länken med fliplock utan diver extension är kass. sitter inge bra och är fulare.
Tusan vad jag känner mig ifrågasättande, men på vilket sätt sitter den inte bra? Jag har nämligen inte upplevt den som obekväm alls. Att man inte gillar designen kan jag förstå dock.

Ju mer jag tänker på det så föredrar jag 114270 på alla sätt och vis egentligen med undantaget första generationen 14270 som har lugholes.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Tusan vad jag känner mig ifrågasättande, men på vilket sätt sitter den inte bra? Jag har nämligen inte upplevt den som obekväm alls. Att man inte gillar designen kan jag förstå dock.

Ju mer jag tänker på det så föredrar jag 114270 på alla sätt och vis egentligen med undantaget första generationen 14270 som har lugholes.

På min handled hamnar inte spännet i mitten av handleden på den nyare länken, sålde en GMT för att jag störde mig så mycket på det. Jag är dock perfektionist :D
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Jag hade först en 214270 (2014) men upplevde proportionen på klockan lite "vanskape" (som Torgny Lindgren skulle ha sagt). Jag köpte sedan en 114270 v-serie (2009) och det är ingen tvekan om att modellen är designad för 36mm och inget annat. "Snabb slackningen" på 214270:s spänne är trevlig men jag hade den som regel utsläppt hela tiden så för mig spelar det ingen roll då man lika gärna kan mikrojustera spännet med litet spel.
En 14270 eller annan äldre är absolut inte fel ;)
 
Senast ändrad:
Jag hade först en 214270 (2014) men upplevde proportionen på klockan lite "vanskape" (som Torgny Lindgren skulle ha sagt). Jag köpte sedan en 114270 v-serie (2009) och det är ingen tvekan om att modellen är designad för 36mm och inget annat. "Snabb slackningen" på 214270:s spänne är trevlig men jag hade den som regel utsläppt hela tiden så för mig spelar det ingen roll då man lika gärna kan mikrojustera spännet med litet spel.
En 14270 eller annan äldre är absolut inte fel ;)
Mycket intressant läsning! Är aningen konservativ och känner att jag vill komma så nära "originalet" som möjligt, dessutom så gör sig 36mm bättre på min handled. En 14270 från tidigt 90-tal? Får börja mitt letande.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
36 mm Explorer är en grym daglig kompanjon. Fick hem min 114270 Z-serie för drygt två år sedan, och helt ärligt så kan jag räkna antalet tillfällen som den fått lämna handleden sedan dess på en hand. För mig blir det inte så mycket bättre än såhär...

För daglig användning värderar jag personligen SEL högre än lugghål. Bättre och mer gedigen känsla på armen.
 
36 mm Explorer är en grym daglig kompanjon. Fick hem min 114270 Z-serie för drygt två år sedan, och helt ärligt så kan jag räkna antalet tillfällen som den fått lämna handleden sedan dess på en hand. För mig blir det inte så mycket bättre än såhär...

För daglig användning värderar jag personligen SEL högre än lugghål. Bättre och mer gedigen känsla på armen.
Vad menar du med "SEL"? Mitt klockintresse har precis tagit fart så är ny i gamet.:)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Har haft en 14270 i ca 20 år. En av de första utan genomgående bandhornshål. Kom på 93150-länk, dvs samma som på Submarinern. Det var ett tillval då. Kan se charmen med genomgående hål, men jag handlade nytt och var glad att få den som den var.

En fördel med de äldre länkarna är att de sluter an bättre mot handleden. I varje fall min. Nackdelen är förstås den rassligare känslan, men det känner man knappast om man har länken tight. 14270 har kaliber 3000 som är ett tåligt verk, med någon komponent i "keyless works" (vet inte vad det heter på svenska) som är av lite tåligare konstruktion än efterträdarens 3130. Å andra sidan har 3130 den dubbla balansbryggan och de allra sista 114270 har även parachrome-fjädern. Det är ett mycket bra verk, som sitter i nuvarande 114200 och 116000.

I praktiken märker man dock liten skillnad, så ett val handlar snarare om:

Tritium eller Luminova.
Hål eller inte.
Gammal eller modernare länk.

Jag gjorde mitt val för sisådär tjugo år sedan och jag valde då nytt. Då fanns inte 114270 och 1016 var ur produktion.

Bar för övrigt min 14270 varje dag - inga undantag - under tio års tid. Efter elva år började den tappa en minut i kvartalet, så då fick den en service. Men ingen polering. Allt man ser på den har suttit där sedan jag köpte den. Är i sanning en så kallad "keeper".

Numera har den hård konkurrens av en Explorer 1016.

Mvh A
 
Har haft en 14270 i ca 20 år. En av de första utan genomgående bandhornshål. Kom på 93150-länk, dvs samma som på Submarinern. Det var ett tillval då. Kan se charmen med genomgående hål, men jag handlade nytt och var glad att få den som den var.

En fördel med de äldre länkarna är att de sluter an bättre mot handleden. I varje fall min. Nackdelen är förstås den rassligare känslan, men det känner man knappast om man har länken tight. 14270 har kaliber 3000 som är ett tåligt verk, med någon komponent i "keyless works" (vet inte vad det heter på svenska) som är av lite tåligare konstruktion än efterträdarens 3130. Å andra sidan har 3130 den dubbla balansbryggan och de allra sista 114270 har även parachrome-fjädern. Det är ett mycket bra verk, som sitter i nuvarande 114200 och 116000.

I praktiken märker man dock liten skillnad, så ett val handlar snarare om:

Tritium eller Luminova.
Hål eller inte.
Gammal eller modernare länk.

Jag gjorde mitt val för sisådär tjugo år sedan och jag valde då nytt. Då fanns inte 114270 och 1016 var ur produktion.

Bar för övrigt min 14270 varje dag - inga undantag - under tio års tid. Efter elva år började den tappa en minut i kvartalet, så då fick den en service. Men ingen polering. Allt man ser på den har suttit där sedan jag köpte den. Är i sanning en så kallad "keeper".

Numera har den hård konkurrens av en Explorer 1016.

Mvh A
Utförligt och djupgående, tackar för det inlägget. Intressant att klockan gått tio år utan service!
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Har haft en 14270 i ca 20 år. En av de första utan genomgående bandhornshål. Kom på 93150-länk, dvs samma som på Submarinern. Det var ett tillval då. Kan se charmen med genomgående hål, men jag handlade nytt och var glad att få den som den var.

En fördel med de äldre länkarna är att de sluter an bättre mot handleden. I varje fall min. Nackdelen är förstås den rassligare känslan, men det känner man knappast om man har länken tight. 14270 har kaliber 3000 som är ett tåligt verk, med någon komponent i "keyless works" (vet inte vad det heter på svenska) som är av lite tåligare konstruktion än efterträdarens 3130. Å andra sidan har 3130 den dubbla balansbryggan och de allra sista 114270 har även parachrome-fjädern. Det är ett mycket bra verk, som sitter i nuvarande 114200 och 116000.

I praktiken märker man dock liten skillnad, så ett val handlar snarare om:

Tritium eller Luminova.
Hål eller inte.
Gammal eller modernare länk.

Jag gjorde mitt val för sisådär tjugo år sedan och jag valde då nytt. Då fanns inte 114270 och 1016 var ur produktion.

Bar för övrigt min 14270 varje dag - inga undantag - under tio års tid. Efter elva år började den tappa en minut i kvartalet, så då fick den en service. Men ingen polering. Allt man ser på den har suttit där sedan jag köpte den. Är i sanning en så kallad "keeper".

Numera har den hård konkurrens av en Explorer 1016.

Mvh A
Har läst och förundrats flera gånger för din kunskap om, och kärlek till Explorern. Alltid lika trevligt :)
 

Rookien

Panerai
Har haft en 14270 i ca 20 år. En av de första utan genomgående bandhornshål. Kom på 93150-länk, dvs samma som på Submarinern. Det var ett tillval då. Kan se charmen med genomgående hål, men jag handlade nytt och var glad att få den som den var.

En fördel med de äldre länkarna är att de sluter an bättre mot handleden. I varje fall min. Nackdelen är förstås den rassligare känslan, men det känner man knappast om man har länken tight. 14270 har kaliber 3000 som är ett tåligt verk, med någon komponent i "keyless works" (vet inte vad det heter på svenska) som är av lite tåligare konstruktion än efterträdarens 3130. Å andra sidan har 3130 den dubbla balansbryggan och de allra sista 114270 har även parachrome-fjädern. Det är ett mycket bra verk, som sitter i nuvarande 114200 och 116000.

I praktiken märker man dock liten skillnad, så ett val handlar snarare om:

Tritium eller Luminova.
Hål eller inte.
Gammal eller modernare länk.

Jag gjorde mitt val för sisådär tjugo år sedan och jag valde då nytt. Då fanns inte 114270 och 1016 var ur produktion.

Bar för övrigt min 14270 varje dag - inga undantag - under tio års tid. Efter elva år började den tappa en minut i kvartalet, så då fick den en service. Men ingen polering. Allt man ser på den har suttit där sedan jag köpte den. Är i sanning en så kallad "keeper".

Numera har den hård konkurrens av en Explorer 1016.

Mvh A
Härligt!
Lägg upp en bild eller 2 på skönheten.
 

Gustafs

Omega
Har haft min 14270 i två veckor och har burit den nästan varje dag. Lugholes och tritium tavla så indexen och visarna börjar gulna vilket kommer se riktigt snyggt ut om några år.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
När jag tittar på Chrono24 så ser jag 14270:eek:r från -95 både med och utan lugholes.
Hur kommer detta sig??

Kan skilja tre år på årsmodellen angiven av säljare på C24, beror på hur de "tolkat" serienr... Bästa är att be om serienr/del av det för att kolla år själv.

När va brytpunkten för lugholes? Jag har ingen aning! Hade en ca97a/U-serie, sista med tritium men utan LH.
 
Topp