• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer serienummer?

Boothroyd

Omega
Hejsan!

Jag har ett litet dilemma: Har nyligen kommit över en Explorer 14270, den har varit inne hos en AD där dom muntligt kunde verifiera att allt såg ok ut, vilket det gjorde! - Men uppäckte ikväll något inte riktigt stämmer med serienummret: När jag slår på databaser så får dom det till att den är producerad 1975-76, vilket är omöjligt då denna model kom ut 89-90.

För att förtydliga: Serienummret börjar på 4******** men bör isåfall (från vad jag kan se) börja med en bokstav efter 1987?

Är det något jag missar?
Jag kommer ej nämna vilken AD jag var hos då detta är fel forum för det, men iom att han då inte får några orostecken och att han även visade mig tydligt serienummret och att det stämde överens med service certet så blir man ju fundersam?

För övrigt så ska klockan ha genomgått en totalservice hos Rolex under hösten 2016 - Där då bl.a boett ska vara bytt mot ett nytt.
 
Senast ändrad:

virrooo

Audemars
2-Faktor
Hejsan!

Jag har ett litet dilemma: Har nyligen kommit över en Explorer 14270, den har varit inne hos en AD där dom muntligt kunde verifiera att allt såg ok ut, vilket det gjorde! - Men uppäckte ikväll något inte riktigt stämmer med serienummret: När jag slår på databaser så får dom det till att den är producerad 1975-76, vilket är omöjligt då denna model kom ut 89-90.

För att förtydliga: Serienummret börjar på 4******** men bör isåfall (från vad jag kan se) börja med en bokstav efter 1987?

Är det något jag missar?
Jag kommer ej nämna vilken AD jag var hos då detta är fel forum för det, men iom att han då inte får några orostecken och att han även visade mig tydligt serienummret och att det stämde överens med service certet så blir man ju fundersam?

För övrigt så ska klockan ha genomgått en totalservice hos Rolex under hösten 2016 - Där då bl.a boett ska vara bytt mot ett nytt.
Har du undersökt om boetten bytts ut under service? Har för mig att det finns några siffror som indikerar på serviceboett nämligen.

Edit* 44 eller 47 ska vara serviceboett efter en snabb googling
 

Boothroyd

Omega
Precis, boetten byttes vid servicen - Och det börjar även på 44 som du nämner, klantigt av mig som kanske skulle ha gjort en googlesökning själv. :bag:

I mitt huvud ville jag få det till att serienummret följde med under servicen men så verkar inte vara fallet.
Admin får gärna ta bort denna tråd om dem finner det nödvändigt, alternative låta den vara kvar ifall framtida "rookies" behöver snabba svar.
 

djanbin

Omega
Om den är servad hos RSC kan det gamla serienumret vara ingraverat på insidan av bakboetten, typ "EX R909494". Öppna o kolla.
 
Topp