• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer vs. IWC Pilot Mark XVIII Tribute

Klockinköp

  • Rolex Explorer 5500

    Röster: 20 60.6%
  • IWC Mark XVIII Tribute

    Röster: 13 39.4%

  • Totala väljare
    33

Norken

Panerai
2-Faktor
Hej Klocksnack!

Ny på forumet och tänkte passa på att presentera mig själv och be om råd :) Har länge gillat vintageklockor och har ett antal (ca 10st) av i min mening fina 60-70-tals klockor. Dock utan större värde i pengar.

Här är mina favoriter just nu bifogade:

Atlantic 17 jewels
Tissot Seastar
Seiko Sportsmatic Seahorse automatic
Helvetia

Någon som har kan ge mer information om de klockorna?

Sedan till den riktiga anledningen till posten - jag är nu sugen på att inhandla min första mer klassiska klocka. Jag står nu och väljer framförallt mellan två modeller (andra tips i samma stil/storlek emottages varmt), nämligen Rolex Explorer 1, den äldre designen med referens 1016 eller 5500 eller en nyare IWC Pilot Mark XVIII "Tribute to Mark XI". Det skiljer ju en del i pris så skulle behöva vänta något längre om jag väljer Rolexen. Men jag gillar båda två.

Så kära forum ge mig lite råd i vilken av dessa jag borde rikta in mig på?

Tack!
 

Bilagor

  • IMG_5615.jpg
    IMG_5615.jpg
    71.6 KB · Visningar: 10
  • IMG_5613.jpg
    IMG_5613.jpg
    83.9 KB · Visningar: 9
  • IMG_5612.jpg
    IMG_5612.jpg
    84.9 KB · Visningar: 8
  • IMG_5614.jpg
    IMG_5614.jpg
    85 KB · Visningar: 8

Hugii

Audemars
Känns som att du gillar mer exp1.
Spara och köp exp för du vill väl ha en klocka på handleden som du är nöjd med och inte bara en klocka som du har råd med.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Svårt. Två så olika klockor. Båda är schyssta men det blir lite som att jämföra äpplen o päron ändå. Är du mest inne på vintage så kör tex 1016. Dock måste jag säga, och kom nu ihåg att jag gillar verkligen Rolex Explorer, har en 14270 själv, att jag tycker priserna på äldre Expys är ju too much. Det verkar inte finnas några gränser för vad folk är beredda att betala för en gammal Rolle.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hej Klocksnack!

Ny på forumet och tänkte passa på att presentera mig själv och be om råd :) Har länge gillat vintageklockor och har ett antal (ca 10st) av i min mening fina 60-70-tals klockor. Dock utan större värde i pengar.

Här är mina favoriter just nu bifogade:

Atlantic 17 jewels
Tissot Seastar
Seiko Sportsmatic Seahorse automatic
Helvetia

Någon som har kan ge mer information om de klockorna?

Sedan till den riktiga anledningen till posten - jag är nu sugen på att inhandla min första mer klassiska klocka. Jag står nu och väljer framförallt mellan två modeller (andra tips i samma stil/storlek emottages varmt), nämligen Rolex Explorer 1, den äldre designen med referens 1016 eller 5500 eller en nyare IWC Pilot Mark XVIII "Tribute to Mark XI". Det skiljer ju en del i pris så skulle behöva vänta något längre om jag väljer Rolexen. Men jag gillar båda två.

Så kära forum ge mig lite råd i vilken av dessa jag borde rikta in mig på?

Tack!

Välkommen till forumet. Angående din första fråga om klockorna skulle jag ställa frågan i Vintage-avdelningen istället, och vara lite mer specifik med vad du vill veta. Mycket info som är googlingsbar finns åtminstone på Seikon om du läser beteckningarna på baklocket, så posta gärna bilder på det med.

Jag hade gått på IWC´n och kompletterat med en länk. Enda nackdelen är att den inte är helt badsäker med 6ATM, men det lär väl inte Explorern vara heller. Det såldes en Tribute för inte alls längesedan på forumet och @Spincini kan säkert komma med bra input om klockan i fråga :)
 

Spincini

Rolex
2-Faktor
Hej Klocksnack!

Ny på forumet och tänkte passa på att presentera mig själv och be om råd :) Har länge gillat vintageklockor och har ett antal (ca 10st) av i min mening fina 60-70-tals klockor. Dock utan större värde i pengar.

Här är mina favoriter just nu bifogade:

Atlantic 17 jewels
Tissot Seastar
Seiko Sportsmatic Seahorse automatic
Helvetia

Någon som har kan ge mer information om de klockorna?

Sedan till den riktiga anledningen till posten - jag är nu sugen på att inhandla min första mer klassiska klocka. Jag står nu och väljer framförallt mellan två modeller (andra tips i samma stil/storlek emottages varmt), nämligen Rolex Explorer 1, den äldre designen med referens 1016 eller 5500 eller en nyare IWC Pilot Mark XVIII "Tribute to Mark XI". Det skiljer ju en del i pris så skulle behöva vänta något längre om jag väljer Rolexen. Men jag gillar båda två.

Så kära forum ge mig lite råd i vilken av dessa jag borde rikta in mig på?

Tack!
Välkommen hit.
Har eller har haft ett antal IWC och Rolex, dock ingen Explorer I. Provat den vid flera tillfällen men varje har den kännts för liten varje gång.
IWC Pilot Mark XVIII "Tribute to Mark XI är egentligen inte så mycket större men har längre bandhorn. Funkade mycket bättre på mina 18.5 omkrets. Istället för Explorer I köpte jag en IWC 3227 och Piloten är bytt mot en vintage Omega.
Mitt råd till dig är att prova dig fram, de GTG som ordnas på forumet är en utmärkt väg.
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Stort tack alla!

Hade gärna gått på 1016 men den är för dyr för mig. Ska se om jag kan hitta en av varje så man kan klämma och känna lite.
 

DrDre

Patek
Tudor släppte en ny modell idag som heter 1926. Finns i lite olika storlekar, bl.a. 36 och 39mm. Om man vill ha en klassiskt designad vardagsklocka utan att sälja av sina organ så kanske det kan vara ngt att titta vidare på. 16tkr för en robust och bra klocka är ett mkt rimligt pris.

Tyvärr framgår det inte så tydligt på bilderna att urtavlan har ett jäkligt snyggt mönster (honeycomb).

https://www.tudorwatch.com/watches/new-1926/m91550-0002
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Tudor släppte en ny modell idag som heter 1926. Finns i lite olika storlekar, bl.a. 36 och 39mm. Om man vill ha en klassiskt designad vardagsklocka utan att sälja av sina organ så kanske det kan vara ngt att titta vidare på. 16tkr för en robust och bra klocka är ett mkt rimligt pris.

Tyvärr framgår det inte så tydligt på bilderna att urtavlan har ett jäkligt snyggt mönster (honeycomb).

https://www.tudorwatch.com/watches/new-1926/m91550-0002
Ser intressant ut! Tack.
 

zeke_varg

Omega
Tudor släppte en ny modell idag som heter 1926. Finns i lite olika storlekar, bl.a. 36 och 39mm. Om man vill ha en klassiskt designad vardagsklocka utan att sälja av sina organ så kanske det kan vara ngt att titta vidare på. 16tkr för en robust och bra klocka är ett mkt rimligt pris.

Tyvärr framgår det inte så tydligt på bilderna att urtavlan har ett jäkligt snyggt mönster (honeycomb).

https://www.tudorwatch.com/watches/new-1926/m91550-0002
Nice!

Ser ut o vara nåt som passar in i mitt klockskåp/arm. Tack för tipset! :)
 
Topp