• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex garantiservice

Borde det inte gå att kontakta Rolex själva och framföra sin kritik mot den aktuella AD:n och berätta hur det ligger till och om det verkligen är förenligt med deras egen policy samt världsomfattande garanti att diverse avgifter tas ut? Eller att man helt sonika nekas att få lämna in klockan? :)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Borde det inte gå att kontakta Rolex själva och framföra sin kritik mot den aktuella AD:n och berätta hur det ligger till och om det verkligen är förenligt med deras egen policy samt världsomfattande garanti att diverse avgifter tas ut? Eller att man helt sonika nekas att få lämna in klockan? :)
Folk har kontaktat Rolex, och enligt Rolex så ska ADs inte ta betalt för frakt om det går på garantin, men likväl så ska ADs dryga sig och ta betalt.
 

noeLLY

Cartier
Det handlar om gråhandel inte om att klockan är köpt i utlandet! Inte tog dom betalt tidigare för garanti på exklusiva ur med världsgaranti! Det har tillkommit sen gråhandel/internet shopping blivit vanligare och är ett sätt att försöka stävja / göra det mindre attraktivt att handla din rolex på nätet!
 
Folk har kontaktat Rolex, och enligt Rolex så ska ADs inte ta betalt för frakt om det går på garantin, men likväl så ska ADs dryga sig och ta betalt.

Hade förväntat mig mer från Rolex då än att lalla med. Men som noeLLY skriver så har nog Rolex i sin agenda att sinka gråhandeln de också vid närmre eftertanke :)
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Det handlar om gråhandel inte om att klockan är köpt i utlandet! Inte tog dom betalt tidigare för garanti på exklusiva ur med världsgaranti! Det har tillkommit sen gråhandel/internet shopping blivit vanligare och är ett sätt att försöka stävja / göra det mindre attraktivt att handla din rolex på nätet!

Varenda gråhandlad klocka kommer väl ursprungligen från en AD ( oftast i utlandet ).
Hade jag knallat in med en gråad Sub till en svensk AD så hade jag givetvis sagt att jag personligen köpt den över disk i utlandet. Inte från någon gråhandlare.
Det jag försöker säga är att det inte ska spela någon roll. De måste vara konsekventa. Min gissning är att dessa avtal med t.ex Rolex är extremt tydliga i vad som förväntas i dessa fall.

Att ta betalt för garantiåtaganden enligt fallen i tråden känns knappast ok i min värld, och om detta är så pass vanligt förekommande så får leverantörerna av dessa lyxprodukter lägga in någon typ av klargörande i texten som beskriver världsgarantin.

Avslutningsvis vill jag bara meddela att min DJ kommer från svensk AD, men jag hade förväntat mig att den fixades kostnadsfritt vid garantiärende oavsett hos vilken AD i världen jag lämnade in den.
 
jag tror det här är handlarnas kamp inte huvudkontoren/ägarnas! De får ju sälja klockor ändå!

Jäkla dubbelmoral från Rolex dock, först ha hårda krav på sina handlare och väl uttalade policys men vill bara kränga så mycket som möjligt på samma gång... Men sen när kommer inte kapitalismen bli jordens undergång? ;)
 

Frourez

Omega
Jag skulle inte acceptera det, det går inom garantin(väl?). Om det faller inom garantin ska det för fan inte kosta pengar.
Ja den går inte inom "COSC". Nä de tycker ju inte någon av oss antar jag men de trycker stenhårt på att den INTE är köpt hos dem och därför kostar det. Hur tar man sig vidare i en sådan diskussion liksom...
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Ja den går inte inom "COSC". Nä de tycker ju inte någon av oss antar jag men de trycker stenhårt på att den INTE är köpt hos dem och därför kostar det. Hur tar man sig vidare i en sådan diskussion liksom...
Det är bara att säga att Rolex har världsomfattande garanti av en anledning och att garanti är garanti. Det är helt sjukt att de gång på gång inte lyckas förstå vad garanti innebär, och att de fortfarande får köra på i samma spår av märkena. Skulle av principskäl inte betala en spänn för servicen, speciellt om de är så otrevliga som de verkar vara för något som är helt naturligt och fullt rimligt.
 
Och varför måste AD:n ta betalt för frakten när Rolex ska stå för garantin? De borde således också ersätta AD:n för frakten ?

Mycket som luktar skumt kring det här ;)
 

noeLLY

Cartier
Och varför måste AD:n ta betalt för frakten när Rolex ska stå för garantin? De borde således också ersätta AD:n för frakten ?

Mycket som luktar skumt kring det här ;)
Jag tror det är rolex som står för frakten.
Har man köpt sin klocka via gråhandel tycker jag man kan vända sig till dom igen om något krånglar! När man vill ha billigast möjligt och väljer en gråhandlare kan man väl inte stå och kräva att butiker ska hjälp en kostnadsfritt? Varför skulle dom? Världsgarantin är till för de som handlat från AD fysiskt i butik från början! Börjar gråhandeln utnyttja generösa garantivillkor svarar snart handlarna med att strama åt och tyvärr drabbar det alla som köpt sin klocka utomlands och vill ha hjälp med garantin i Sverige!

Ni som mailat rolex och klagat, har ni då nämnt att ni köpt klockan utanför det officiella nätverket eller utelämnar ni den lilla detaljen?


Trevlig helg :)
 
Jag tror det är rolex som står för frakten.
Har man köpt sin klocka via gråhandel tycker jag man kan vända sig till dom igen om något krånglar! När man vill ha billigast möjligt och väljer en gråhandlare kan man väl inte stå och kräva att butiker ska hjälp en kostnadsfritt? Varför skulle dom? Världsgarantin är till för de som handlat från AD fysiskt i butik från början! Börjar gråhandeln utnyttja generösa garantivillkor svarar snart handlarna med att strama åt och tyvärr drabbar det alla som köpt sin klocka utomlands och vill ha hjälp med garantin i Sverige!

Ni som mailat rolex och klagat, har ni då nämnt att ni köpt klockan utanför det officiella nätverket eller utelämnar ni den lilla detaljen?


Trevlig helg :)
Jo men ta min "Rållecks" som exempel, uttagen hos AD i Sverige personligen. Fem års garanti javisst.

Ponera att jag flyttar till Spanien och går till en AD där för att få ett garantijobb inskickat och utfört, men jag måste betala för frakt som denna AD:n ändå får betalt för troligtvis.. Hur fair är det? Vart är världsgarantin?

Måste jag ta ett flyg till Sverige och lämna in den hos den AD jag köpte den hos? Då är det inte internationell garanti utan bara nationell, diktatisk AD-garanti :(
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Jag tror det är rolex som står för frakten.
Har man köpt sin klocka via gråhandel tycker jag man kan vända sig till dom igen om något krånglar! När man vill ha billigast möjligt och väljer en gråhandlare kan man väl inte stå och kräva att butiker ska hjälp en kostnadsfritt? Varför skulle dom? Världsgarantin är till för de som handlat från AD fysiskt i butik från början! Börjar gråhandeln utnyttja generösa garantivillkor svarar snart handlarna med att strama åt och tyvärr drabbar det alla som köpt sin klocka utomlands och vill ha hjälp med garantin i Sverige!

Ni som mailat rolex och klagat, har ni då nämnt att ni köpt klockan utanför det officiella nätverket eller utelämnar ni den lilla detaljen?


Trevlig helg :)
Även om man nu väljer att köpa en klocka från en gråhandlare, är certifikatet oftast stämplat av en officiell AD, vilket innebär världsgaranti.
Kanske kan det även vara så att om klockan passerat flera händer är det väl inte ens säkert nuvarande ägare vet var den ursprungligen är såld, utan utgår från vad som står på certifikatet.
Är certifikatet stämplat av officiell AD skall återförsäljare av respektive märke respektera de regler (vad de nu säger) som finns uppsatta för respektive garanti.
Så tänker i alla fall jag...
 

noeLLY

Cartier
Jo men ta min "Rållecks" som exempel, uttagen hos AD i Sverige personligen. Fem års garanti javisst.

Ponera att jag flyttar till Spanien och går till en AD där för att få ett garantijobb inskickat och utfört, men jag måste betala för frakt som denna AD:n ändå får betalt för troligtvis.. Hur fair är det? Vart är världsgarantin?

Måste jag ta ett flyg till Sverige och lämna in den hos den AD jag köpte den hos? Då är det inte internationell garanti utan bara nationell, diktatisk AD-garanti :(
Nae det är inte fair alls och borde inte drabba dig eftersom du köpt klockan där rolex tänkt att du skall köpa klockan för att få del av garantin!
 

noeLLY

Cartier
Även om man nu väljer att köpa en klocka från en gråhandlare, är certifikatet oftast stämplat av en officiell AD, vilket innebär världsgaranti.
Kanske kan det även vara så att om klockan passerat flera händer är det väl inte ens säkert nuvarande ägare vet var den ursprungligen är såld, utan utgår från vad som står på certifikatet.
Är certifikatet stämplat av officiell AD skall återförsäljare av respektive märke respektera de regler (vad de nu säger) som finns uppsatta för respektive garanti.
Så tänker i alla fall jag...

Ja! Hur svårt skulle det egentligen vara för rolex att stoppa gråhandeln, några köp från gråhandlare och sen stänga av de butiker de kommer ifrån. Skulle nog skrämma de flesta butiker som säljer sina klockor vidare till gråhandlare om de fick ett nyhetsbrev med den typen av information från rolex!
Men jag tror inte rolex bryr sig, de får ju sälja klockor :)
 
Nae det är inte fair alls och borde inte drabba dig eftersom du köpt klockan där rolex tänkt att du skall köpa klockan för att få del av garantin!

Nu kanske det blir grov okunskap från min sida men hur skall AD:n ifråga (i Spanien i detta fallet) veta att jag personligen köpt klockan i Sverige och inte gråhandlad från Sverige men köpt i Spanien och rapportera detta till Rolex?

Visst jag kan ju slänga fram mitt kvitto men kvittot kan ju lika gärna ha försvunnit i en brand, ett inbrott eller genom grov försummelse..

Men det är klart.. AD:n den är köpt av kanske kan gräva fram ett nytt kvitto från arkiven. Rolex o CO kanske har sitt på det torra ändå! :)
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Jag har en GMT inne hos Bergströms för ruckning och fick besked om att det inte går på garantin för den inte är köpt hos dem. 650kr har jag för mig han sa. Har mailat ADn som jag handla av och de säger att det ska vara kostnadsfritt och han har hört direkt med Rolex som också säger det. Ser faktiskt inte att de kommer att göra det gratis även fast jag hänvisar till denna tråd så vad gör man!?
Be dom fara o flyga, samt häng ut dom här.
 

noeLLY

Cartier
Nu kanske det blir grov okunskap från min sida men hur skall AD:n ifråga (i Spanien i detta fallet) veta att jag personligen köpt klockan i Sverige och inte gråhandlad från Sverige men köpt i Spanien och rapportera detta till Rolex?

Visst jag kan ju slänga fram mitt kvitto men kvittot kan ju lika gärna ha försvunnit i en brand, ett inbrott eller genom grov försummelse..

Men det är klart.. AD:n den är köpt av kanske kan gräva fram ett nytt kvitto från arkiven. Rolex o CO kanske har sitt på det torra ändå! :)
Nae de kan de ju inte veta! Jag tror det är därför dessa "fraktkostnader" samt ockerpriser på länkkortningar på senare tid tillkommit! Förstå mig rätt, har inga belägg för det alls men handlare känner nog av att de flesta klockor som kommer in i garantiärenden/ruckning nu förtiden med utländska garantikort är just gråhandel och väljer då att försöka "försvåra" det för dessa konkurrenter! vilket kanske inte är rätt väg att gå
 

meo_swe

Audemars
Nae de kan de ju inte veta! Jag tror det är därför dessa "fraktkostnader" samt ockerpriser på länkkortningar på senare tid tillkommit! Förstå mig rätt, har inga belägg för det alls men handlare känner nog av att de flesta klockor som kommer in i garantiärenden/ruckning nu förtiden med utländska garantikort är just gråhandel och väljer då att försöka "försvåra" det för dessa konkurrenter! vilket kanske inte är rätt väg att gå
Fast då tar man ju bort hela grejen med garantifel. Är det ett garantifel så skall det ju lösas utan kostnad för slutkonsumenten. Verkstäderna/AD faktuerar ju tillverkaren för att de tar på sig just sånna här uppdrag.
Skulle samma sak vara med t.ex. hemelektronik eller bilar skulle folk bli furiosa.

Vad gör en AD om jag går in och hävdar reklamationsrätten då? Det är ju exakt samma sak, fast längre och lagstadgad. (typ).
 

noeLLY

Cartier
Fast då tar man ju bort hela grejen med garantifel. Är det ett garantifel så skall det ju lösas utan kostnad för slutkonsumenten. Verkstäderna/AD faktuerar ju tillverkaren för att de tar på sig just sånna här uppdrag.
Skulle samma sak vara med t.ex. hemelektronik eller bilar skulle folk bli furiosa.

Vad gör en AD om jag går in och hävdar reklamationsrätten då? Det är ju exakt samma sak, fast längre och lagstadgad. (typ).
Tror du att du kan reklamera en klocka hos en handlare i Sverige bara för dom säljer samma märke som du köpt från en butik i Spanien? Utan världsgarantin, som är frivillig, hade man inte haft något att säga till om!
 
Nae de kan de ju inte veta! Jag tror det är därför dessa "fraktkostnader" samt ockerpriser på länkkortningar på senare tid tillkommit! Förstå mig rätt, har inga belägg för det alls men handlare känner nog av att de flesta klockor som kommer in i garantiärenden/ruckning nu förtiden med utländska garantikort är just gråhandel och väljer då att försöka "försvåra" det för dessa konkurrenter! vilket kanske inte är rätt väg att gå

Förstår ditt resonemang! Sysslar ej med personangrepp utan är intresserad av diskussionen och tankeutbytet enbart :)

Tråkigt av handlarna dock men förstår dom! Såklart de vill sälja mer till varje pris!

Men...

Fast då tar man ju bort hela grejen med garantifel. Är det ett garantifel så skall det ju lösas utan kostnad för slutkonsumenten. Verkstäderna/AD faktuerar ju tillverkaren för att de tar på sig just sånna här uppdrag.
Skulle samma sak vara med t.ex. hemelektronik eller bilar skulle folk bli furiosa.

Vad gör en AD om jag går in och hävdar reklamationsrätten då? Det är ju exakt samma sak, fast längre och lagstadgad. (typ).

Som Meo_swe skriver.. Om klockan är under garanti och besvisligen är äkta så skall inga kostnader tillfalla kunden oavsett vart klockan är inhandlad. Inte enligt mitt tycke iallafall :)

Utan har den aktuella AD:n omkostnader så får den fakturera Rolex för dessa. Motsatsen om de kan bevisa gråhandel men det blir nog svårt!
 

meo_swe

Audemars
Tror du att du kan reklamera en klocka hos en handlare i Sverige bara för dom säljer samma märke som du köpt från en butik i Spanien? Utan världsgarantin, som är frivillig, hade man inte haft något att säga till om!
Jag skrev ju "typ"..
I grunden är det ju helt stört att det verkar bero på vilken butik man besöker, i vilken annan branch skulle det beteendet vara helt stört.

Tänk om olika Apple store skulle ha olika direktiv för hur de tog hand om service? Då skulle det inte vara en Applestore länge till...
 

noeLLY

Cartier
Jag skrev ju "typ"..
I grunden är det ju helt stört att det verkar bero på vilken butik man besöker, i vilken annan branch skulle det beteendet vara helt stört.

Tänk om olika Apple store skulle ha olika direktiv för hur de tog hand om service? Då skulle det inte vara en Applestore länge till...
Ja olika butiker verkar handskas med det på olika sätt!

Fast jämförelsen med applestore är lite felaktig! Apple store är ju en Apple store som endast säljer Apple produkter. De butiker vi pratar om är ju inte "boutiques" utan säljer olika märken. Bättre jämförelse är kanske Elgiganten och media markt? :)
 
Nu kanske det blir grov okunskap från min sida men hur skall AD:n ifråga (i Spanien i detta fallet) veta att jag personligen köpt klockan i Sverige och inte gråhandlad från Sverige men köpt i Spanien och rapportera detta till Rolex?

Visst jag kan ju slänga fram mitt kvitto men kvittot kan ju lika gärna ha försvunnit i en brand, ett inbrott eller genom grov försummelse..

Men det är klart.. AD:n den är köpt av kanske kan gräva fram ett nytt kvitto från arkiven. Rolex o CO kanske har sitt på det torra ändå! :)
Han ska inte bry sig. Spelar ingen roll om du köpt den med mellanhand eller ej. Gäller fortfarande garantin så är det bara så. Annars kan ju folk sluta skriva att klockorna fortfarande är under garanti i sina annonser om det bara skulle gälla första ägaren.
 
Han ska inte bry sig. Spelar ingen roll om du köpt den med mellanhand eller ej. Gäller fortfarande garantin så är det bara så. Annars kan ju folk sluta skriva att klockorna fortfarande är under garanti i sina annonser om det bara skulle gälla första ägaren.

Tänkte på det också. Köpt i Sverige av första ägaren som är privatperson (är väl även handlaren som köper ut sin klocka från sin egen butik??) Sedan "Flippad" till mig av höna, sedan hör jag av mig till AD angående garanti.. Får betala diverse avgifter..

Nej vissa av våra AD:s gör nog helt enkelt fel. Heder till de som gör rätt! :)
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Jag tror det är rolex som står för frakten.
Har man köpt sin klocka via gråhandel tycker jag man kan vända sig till dom igen om något krånglar! När man vill ha billigast möjligt och väljer en gråhandlare kan man väl inte stå och kräva att butiker ska hjälp en kostnadsfritt? Varför skulle dom? Världsgarantin är till för de som handlat från AD fysiskt i butik från början! Börjar gråhandeln utnyttja generösa garantivillkor svarar snart handlarna med att strama åt och tyvärr drabbar det alla som köpt sin klocka utomlands och vill ha hjälp med garantin i Sverige!

Ni som mailat rolex och klagat, har ni då nämnt att ni köpt klockan utanför det officiella nätverket eller utelämnar ni den lilla detaljen?


Trevlig helg :)
Jag håller inte med att garantin endast gäller för de som handlat från AD fysiskt i butik från början. Det är en sak att Rolex/andra märken vill förhindra internetförsäljning för att det bidrar till att trycka ner prisbilden, men jag tror personligen inte det är det primära problemet utan snarare att man vill ha bättre kontroll över sina återförsäljarled samt varumärket (att internet späder ut exklusiviteten typ) . Gråhandlare har funnits från dag ett Rolex började säljas och vi ska komma ihåg att det är alltid en AD som säljer till en gråhandlare. Det kunde lika varit en privatperson som köpt från AD och säljer den vidare och som säljer den vidare osv, garantin ska ju självklart fortsätta vara giltig - oavsett var du befinner dig - det är ju hela poängen med world wide warranty. Liknande upplägg finns ju även för andra produkter. Att en AD (t.ex. Bergströms i Malmö) bryter mot AD avtal/riktlinjer betyder bara att du inte ska acceptera detta och anlita en annan AD.
 
Topp