Pistol_Pete
Panerai
ExaktDet är för att det inte är ett gatantiärende =)
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
ExaktDet är för att det inte är ett gatantiärende =)
Folk har kontaktat Rolex, och enligt Rolex så ska ADs inte ta betalt för frakt om det går på garantin, men likväl så ska ADs dryga sig och ta betalt.Borde det inte gå att kontakta Rolex själva och framföra sin kritik mot den aktuella AD:n och berätta hur det ligger till och om det verkligen är förenligt med deras egen policy samt världsomfattande garanti att diverse avgifter tas ut? Eller att man helt sonika nekas att få lämna in klockan?
Edit. Fel postFolk har kontaktat Rolex, och enligt Rolex så ska ADs inte ta betalt för frakt om det går på garantin, men likväl så ska ADs dryga sig och ta betalt.
Folk har kontaktat Rolex, och enligt Rolex så ska ADs inte ta betalt för frakt om det går på garantin, men likväl så ska ADs dryga sig och ta betalt.
Det handlar om gråhandel inte om att klockan är köpt i utlandet! Inte tog dom betalt tidigare för garanti på exklusiva ur med världsgaranti! Det har tillkommit sen gråhandel/internet shopping blivit vanligare och är ett sätt att försöka stävja / göra det mindre attraktivt att handla din rolex på nätet!
jag tror det här är handlarnas kamp inte huvudkontoren/ägarnas! De får ju sälja klockor ändå!Hade förväntat mig mer från Rolex då än att lalla med. Men som noeLLY skriver så har nog Rolex i sin agenda att sinka gråhandeln de också vid närmre eftertanke
jag tror det här är handlarnas kamp inte huvudkontoren/ägarnas! De får ju sälja klockor ändå!
Ja den går inte inom "COSC". Nä de tycker ju inte någon av oss antar jag men de trycker stenhårt på att den INTE är köpt hos dem och därför kostar det. Hur tar man sig vidare i en sådan diskussion liksom...Jag skulle inte acceptera det, det går inom garantin(väl?). Om det faller inom garantin ska det för fan inte kosta pengar.
Det är bara att säga att Rolex har världsomfattande garanti av en anledning och att garanti är garanti. Det är helt sjukt att de gång på gång inte lyckas förstå vad garanti innebär, och att de fortfarande får köra på i samma spår av märkena. Skulle av principskäl inte betala en spänn för servicen, speciellt om de är så otrevliga som de verkar vara för något som är helt naturligt och fullt rimligt.Ja den går inte inom "COSC". Nä de tycker ju inte någon av oss antar jag men de trycker stenhårt på att den INTE är köpt hos dem och därför kostar det. Hur tar man sig vidare i en sådan diskussion liksom...
Jag tror det är rolex som står för frakten.Och varför måste AD:n ta betalt för frakten när Rolex ska stå för garantin? De borde således också ersätta AD:n för frakten ?
Mycket som luktar skumt kring det här
Jo men ta min "Rållecks" som exempel, uttagen hos AD i Sverige personligen. Fem års garanti javisst.Jag tror det är rolex som står för frakten.
Har man köpt sin klocka via gråhandel tycker jag man kan vända sig till dom igen om något krånglar! När man vill ha billigast möjligt och väljer en gråhandlare kan man väl inte stå och kräva att butiker ska hjälp en kostnadsfritt? Varför skulle dom? Världsgarantin är till för de som handlat från AD fysiskt i butik från början! Börjar gråhandeln utnyttja generösa garantivillkor svarar snart handlarna med att strama åt och tyvärr drabbar det alla som köpt sin klocka utomlands och vill ha hjälp med garantin i Sverige!
Ni som mailat rolex och klagat, har ni då nämnt att ni köpt klockan utanför det officiella nätverket eller utelämnar ni den lilla detaljen?
Trevlig helg
Även om man nu väljer att köpa en klocka från en gråhandlare, är certifikatet oftast stämplat av en officiell AD, vilket innebär världsgaranti.Jag tror det är rolex som står för frakten.
Har man köpt sin klocka via gråhandel tycker jag man kan vända sig till dom igen om något krånglar! När man vill ha billigast möjligt och väljer en gråhandlare kan man väl inte stå och kräva att butiker ska hjälp en kostnadsfritt? Varför skulle dom? Världsgarantin är till för de som handlat från AD fysiskt i butik från början! Börjar gråhandeln utnyttja generösa garantivillkor svarar snart handlarna med att strama åt och tyvärr drabbar det alla som köpt sin klocka utomlands och vill ha hjälp med garantin i Sverige!
Ni som mailat rolex och klagat, har ni då nämnt att ni köpt klockan utanför det officiella nätverket eller utelämnar ni den lilla detaljen?
Trevlig helg
Nae det är inte fair alls och borde inte drabba dig eftersom du köpt klockan där rolex tänkt att du skall köpa klockan för att få del av garantin!Jo men ta min "Rållecks" som exempel, uttagen hos AD i Sverige personligen. Fem års garanti javisst.
Ponera att jag flyttar till Spanien och går till en AD där för att få ett garantijobb inskickat och utfört, men jag måste betala för frakt som denna AD:n ändå får betalt för troligtvis.. Hur fair är det? Vart är världsgarantin?
Måste jag ta ett flyg till Sverige och lämna in den hos den AD jag köpte den hos? Då är det inte internationell garanti utan bara nationell, diktatisk AD-garanti
Även om man nu väljer att köpa en klocka från en gråhandlare, är certifikatet oftast stämplat av en officiell AD, vilket innebär världsgaranti.
Kanske kan det även vara så att om klockan passerat flera händer är det väl inte ens säkert nuvarande ägare vet var den ursprungligen är såld, utan utgår från vad som står på certifikatet.
Är certifikatet stämplat av officiell AD skall återförsäljare av respektive märke respektera de regler (vad de nu säger) som finns uppsatta för respektive garanti.
Så tänker i alla fall jag...
Nae det är inte fair alls och borde inte drabba dig eftersom du köpt klockan där rolex tänkt att du skall köpa klockan för att få del av garantin!
Be dom fara o flyga, samt häng ut dom här.Jag har en GMT inne hos Bergströms för ruckning och fick besked om att det inte går på garantin för den inte är köpt hos dem. 650kr har jag för mig han sa. Har mailat ADn som jag handla av och de säger att det ska vara kostnadsfritt och han har hört direkt med Rolex som också säger det. Ser faktiskt inte att de kommer att göra det gratis även fast jag hänvisar till denna tråd så vad gör man!?
Nae de kan de ju inte veta! Jag tror det är därför dessa "fraktkostnader" samt ockerpriser på länkkortningar på senare tid tillkommit! Förstå mig rätt, har inga belägg för det alls men handlare känner nog av att de flesta klockor som kommer in i garantiärenden/ruckning nu förtiden med utländska garantikort är just gråhandel och väljer då att försöka "försvåra" det för dessa konkurrenter! vilket kanske inte är rätt väg att gåNu kanske det blir grov okunskap från min sida men hur skall AD:n ifråga (i Spanien i detta fallet) veta att jag personligen köpt klockan i Sverige och inte gråhandlad från Sverige men köpt i Spanien och rapportera detta till Rolex?
Visst jag kan ju slänga fram mitt kvitto men kvittot kan ju lika gärna ha försvunnit i en brand, ett inbrott eller genom grov försummelse..
Men det är klart.. AD:n den är köpt av kanske kan gräva fram ett nytt kvitto från arkiven. Rolex o CO kanske har sitt på det torra ändå!
Fast då tar man ju bort hela grejen med garantifel. Är det ett garantifel så skall det ju lösas utan kostnad för slutkonsumenten. Verkstäderna/AD faktuerar ju tillverkaren för att de tar på sig just sånna här uppdrag.Nae de kan de ju inte veta! Jag tror det är därför dessa "fraktkostnader" samt ockerpriser på länkkortningar på senare tid tillkommit! Förstå mig rätt, har inga belägg för det alls men handlare känner nog av att de flesta klockor som kommer in i garantiärenden/ruckning nu förtiden med utländska garantikort är just gråhandel och väljer då att försöka "försvåra" det för dessa konkurrenter! vilket kanske inte är rätt väg att gå
Tror du att du kan reklamera en klocka hos en handlare i Sverige bara för dom säljer samma märke som du köpt från en butik i Spanien? Utan världsgarantin, som är frivillig, hade man inte haft något att säga till om!Fast då tar man ju bort hela grejen med garantifel. Är det ett garantifel så skall det ju lösas utan kostnad för slutkonsumenten. Verkstäderna/AD faktuerar ju tillverkaren för att de tar på sig just sånna här uppdrag.
Skulle samma sak vara med t.ex. hemelektronik eller bilar skulle folk bli furiosa.
Vad gör en AD om jag går in och hävdar reklamationsrätten då? Det är ju exakt samma sak, fast längre och lagstadgad. (typ).
Nae de kan de ju inte veta! Jag tror det är därför dessa "fraktkostnader" samt ockerpriser på länkkortningar på senare tid tillkommit! Förstå mig rätt, har inga belägg för det alls men handlare känner nog av att de flesta klockor som kommer in i garantiärenden/ruckning nu förtiden med utländska garantikort är just gråhandel och väljer då att försöka "försvåra" det för dessa konkurrenter! vilket kanske inte är rätt väg att gå
Fast då tar man ju bort hela grejen med garantifel. Är det ett garantifel så skall det ju lösas utan kostnad för slutkonsumenten. Verkstäderna/AD faktuerar ju tillverkaren för att de tar på sig just sånna här uppdrag.
Skulle samma sak vara med t.ex. hemelektronik eller bilar skulle folk bli furiosa.
Vad gör en AD om jag går in och hävdar reklamationsrätten då? Det är ju exakt samma sak, fast längre och lagstadgad. (typ).
Jag skrev ju "typ"..Tror du att du kan reklamera en klocka hos en handlare i Sverige bara för dom säljer samma märke som du köpt från en butik i Spanien? Utan världsgarantin, som är frivillig, hade man inte haft något att säga till om!
Ja olika butiker verkar handskas med det på olika sätt!Jag skrev ju "typ"..
I grunden är det ju helt stört att det verkar bero på vilken butik man besöker, i vilken annan branch skulle det beteendet vara helt stört.
Tänk om olika Apple store skulle ha olika direktiv för hur de tog hand om service? Då skulle det inte vara en Applestore länge till...
Han ska inte bry sig. Spelar ingen roll om du köpt den med mellanhand eller ej. Gäller fortfarande garantin så är det bara så. Annars kan ju folk sluta skriva att klockorna fortfarande är under garanti i sina annonser om det bara skulle gälla första ägaren.Nu kanske det blir grov okunskap från min sida men hur skall AD:n ifråga (i Spanien i detta fallet) veta att jag personligen köpt klockan i Sverige och inte gråhandlad från Sverige men köpt i Spanien och rapportera detta till Rolex?
Visst jag kan ju slänga fram mitt kvitto men kvittot kan ju lika gärna ha försvunnit i en brand, ett inbrott eller genom grov försummelse..
Men det är klart.. AD:n den är köpt av kanske kan gräva fram ett nytt kvitto från arkiven. Rolex o CO kanske har sitt på det torra ändå!
Han ska inte bry sig. Spelar ingen roll om du köpt den med mellanhand eller ej. Gäller fortfarande garantin så är det bara så. Annars kan ju folk sluta skriva att klockorna fortfarande är under garanti i sina annonser om det bara skulle gälla första ägaren.
Jag håller inte med att garantin endast gäller för de som handlat från AD fysiskt i butik från början. Det är en sak att Rolex/andra märken vill förhindra internetförsäljning för att det bidrar till att trycka ner prisbilden, men jag tror personligen inte det är det primära problemet utan snarare att man vill ha bättre kontroll över sina återförsäljarled samt varumärket (att internet späder ut exklusiviteten typ) . Gråhandlare har funnits från dag ett Rolex började säljas och vi ska komma ihåg att det är alltid en AD som säljer till en gråhandlare. Det kunde lika varit en privatperson som köpt från AD och säljer den vidare och som säljer den vidare osv, garantin ska ju självklart fortsätta vara giltig - oavsett var du befinner dig - det är ju hela poängen med world wide warranty. Liknande upplägg finns ju även för andra produkter. Att en AD (t.ex. Bergströms i Malmö) bryter mot AD avtal/riktlinjer betyder bara att du inte ska acceptera detta och anlita en annan AD.Jag tror det är rolex som står för frakten.
Har man köpt sin klocka via gråhandel tycker jag man kan vända sig till dom igen om något krånglar! När man vill ha billigast möjligt och väljer en gråhandlare kan man väl inte stå och kräva att butiker ska hjälp en kostnadsfritt? Varför skulle dom? Världsgarantin är till för de som handlat från AD fysiskt i butik från början! Börjar gråhandeln utnyttja generösa garantivillkor svarar snart handlarna med att strama åt och tyvärr drabbar det alla som köpt sin klocka utomlands och vill ha hjälp med garantin i Sverige!
Ni som mailat rolex och klagat, har ni då nämnt att ni köpt klockan utanför det officiella nätverket eller utelämnar ni den lilla detaljen?
Trevlig helg