• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex GMT in transition. Svårt att få tag på?

Vad tycker du om "transitional" GMT-MASTER?


  • Totala väljare
    6

911flyer

Omega
Har varit sugen på att köpa en 167XX GMT-MASTER en stund nu och jag tror det börjar bli dags. Jag vill ha en speciell variant och för att illustrera den till er så har jag funnit en sida som visar skönheten...

GMT-MASTER
T<25
SEL
Hål-case

Håll i er:

http://www.doubleredseadweller.com/watch-info/gmt/gmt-in-transition.html
(Ni hittar den näst längst ner)

Så, vad tycker du om modellen? Själv är jag helt såld och måste ha en.

Nu till min bristande kunskapsfråga... Är det väldigt svårt att hitta en s.k. "transitional" modell? Hur många har tillverkats och hur stor är chansen att jag faktiskt kommer att hitta en? Vad borde jag vara beredd att lägga och hur mycket dyrare är de jämfört med en vanlig 16710?

Än så länge har jag sökt igenom rätt mycket och inte varit speciellt framgångsrik. :(

Hmmm...
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Sorry, missade att du länkade till 16700. De kom tydligen med SEL som "special-order" i slutet på 1999 så de går att hitta men är inte så vanliga.
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Så för att knyta ihop säcken lite.

16700 slutade säljas ca 1999
SEL kom ca 1999-2000
16700 kom med T<25 tavla (men med luminova lysmassa) ca 1997-1999
Så det borde gå att hitta en:
sen 16700 med SEL samt luminova T<25 tavla.

Men då 16700 i sig gjordes i färre exemplar än t.ex. 16710 plus att du vill ha de bitar som fanns just i slutet av produktionen så blir det så klart svårare att hitta just vad du vill ha då det inte gjordes så många.

Bara för att det finns få av just den konfigurationen du vill ha behöver inte betyda att det behöver vara så mycket dyrare(as far as I know). Finns så klart färre av den du vill ha vilket gör att de inte kommer upp så ofta till försäljning som de vanligare versionerna men såvitt jag vet så är det inte så många som samlar på saffir GMTs för tillfället. Men jag kan som vanligt ha fel :)
 

911flyer

Omega
Så för att knyta ihop säcken lite.

16700 slutade säljas ca 1999
SEL kom ca 1999-2000
16700 kom med T<25 tavla (men med luminova lysmassa) ca 1997-1999
Så det borde gå att hitta en:
sen 16700 med SEL samt luminova T<25 tavla.

Men då 16700 i sig gjordes i färre exemplar än t.ex. 16710 plus att du vill ha de bitar som fanns just i slutet av produktionen så blir det så klart svårare att hitta just vad du vill ha då det inte gjordes så många.

Bara för att det finns få av just den konfigurationen du vill ha behöver inte betyda att det behöver vara så mycket dyrare(as far as I know). Finns så klart färre av den du vill ha vilket gör att de inte kommer upp så ofta till försäljning som de vanligare versionerna men såvitt jag vet så är det inte så många som samlar på saffir GMTs för tillfället. Men jag kan som vanligt ha fel :)

Exakt, det går att få hål, SEL och t<25 tavla med luminova och det är exakt den jag vill ha. Raritet dock kan göra det svårt... Men jag är villig att ta mig an jobbet att hitta en.. :) såg en på ebay ett tag sen (tyvärr missade jag den) som gick för runt $7k har jag för mig... Skulle vi säga att det är ett överpris eller ett pris jag ska vara beredd att lägga?

Med tanke på att det kanske är få som samlar på dem gör att priset borde vara omkr samma som övrig gmt master och gmt master II?

Kanske blir en lång väntan... Haha. Eller så får jag helt enkelt köpa mig en och ett extra sel band? Haha....

Nån som vet vad serienumret borde vara?
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Vad det med box/papper för 7k?

Jag personligen skulle inte betala en premium för en 16700 i någon version. Men så fort det finns minst två som vill göra det så blir priset lite högre. Jag tror att marknaden som jagar just den konfigurationen du söker är relativt liten men då det också gjorts så få så blir pristet kanske lite högre. Men jag skulle tycka att en premium på mer än 1000USD är rätt mycket. Då kan du ju istället som du säger leta upp en extra länk för de pengarna :)

Borde vara serienummer som börjar på A eller P enligt vintagerolexforums serienummer-lista.
 

911flyer

Omega
Vad det med box/papper för 7k?

Jag personligen skulle inte betala en premium för en 16700 i någon version. Men så fort det finns minst två som vill göra det så blir priset lite högre. Jag tror att marknaden som jagar just den konfigurationen du söker är relativt liten men då det också gjorts så få så blir pristet kanske lite högre. Men jag skulle tycka att en premium på mer än 1000USD är rätt mycket. Då kan du ju istället som du säger leta upp en extra länk för de pengarna :)

Borde vara serienummer som börjar på A eller P enligt vintagerolexforums serienummer-lista.

Den som gick för $7k hade Box och papper vill jag minnas. En komplett klocka. Var onekligen i mycket fint skick också.

:)
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Den som gick för $7k hade Box och papper vill jag minnas. En komplett klocka. Var onekligen i mycket fint skick också.

:)

Ca 50k SEK då. "vanliga" 16710 ligger väl i Sverige mellan 40-45 beroende på skick med box/papper/servicehistorik och det ligger nu en 16700 för 43k med box/papper/servicehistorik så den som gick på ebay såldes då med en liten premium. En länk går kanske att få tag på för ca 1000USD+- så du ligger du ungefär på samma pengar.
 

911flyer

Omega
Ca 50k SEK då. "vanliga" 16710 ligger väl i Sverige mellan 40-45 beroende på skick med box/papper/servicehistorik och det ligger nu en 16700 för 43k med box/papper/servicehistorik så den som gick på ebay såldes då med en liten premium. En länk går kanske att få tag på för ca 1000USD+- så du ligger du ungefär på samma pengar.

Tack Fredrik. Jag ska försöka hitta en transitzonen med sel original. Om jag misslyckas så får det bli alternativ två: köpa en SEL länk. :)

Uppdaterar med klockor jag tittar på. :)

Den här är lustig... Ser ut att vara SEL men sista bilden avslöjar att den har 501b... Sen saknas den eftertraktade T<25 tavlan...
http://www.ebay.de/itm/321422960983
 
Topp