• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex GMT MASTER 116710LN vattenskydd?

naggge

Panerai
80talisten skrev:
morrism skrev:
naggge skrev:
Asplund skrev:
naggge skrev:
Asplund skrev:
olivetti skrev:
Vågar man inte bada med en Rolex typ sub GMT Datejust Day Date eller liknade skall man inte köpa en sådan klocka är klockan trycktestad och packningarna fräscha så är här nog inte många på forumet som kan få den att ta in vatten pga av vattendjup om inte du fäster den som tyngd när du fiskar på 100 m djup eller mer

Fast nu har ju 100 M inte riktigt med några 100 meter att göra.

Jodå, det har det visst det..
Här kan du se ett test (visserligen av en SD) där de sänker ner klockan till det djup som står på tavlan.
http://www.home.no/rolextest/

SD har helium escape till skillnad från många klockor med ett djup utskrivet på tavlan?

Problemet med helium uppstår bara om du har suttit i en tryckkammare innan dyket tillsammans med din klocka om jag har förstått det rätt. Helium hittar inte in i klockan hursomhelst, de kommer från luftblandningen du får i tryckkammaren.
Tror inte det är ett problem om du ska bada eller dyka för skojs skull.

Rätta mig gärna någon om jag har fel.

Varför ska man sitta i tryckkammare innan dyket? Efter förstår jag
Har för mig att det beror på att man måste andas in en syrgas med helium för att kunna utsätta sig för de tryckändringar som sker på de djupen, sen avgör nog även tiden man jobbar på de djupen hur man kommer att påverkas.

Same?
 

andy74

Breitling
Dum fråga kanske men frågar man inte så lär man sig inget.
Då det verkar vara bakstycket som är akilleshälen, kan man inte ta ett bakstycke från en Submarine?
Andy
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
naggge skrev:
80talisten skrev:
morrism skrev:
naggge skrev:
Asplund skrev:
naggge skrev:
Asplund skrev:
olivetti skrev:
Vågar man inte bada med en Rolex typ sub GMT Datejust Day Date eller liknade skall man inte köpa en sådan klocka är klockan trycktestad och packningarna fräscha så är här nog inte många på forumet som kan få den att ta in vatten pga av vattendjup om inte du fäster den som tyngd när du fiskar på 100 m djup eller mer

Fast nu har ju 100 M inte riktigt med några 100 meter att göra.

Jodå, det har det visst det..
Här kan du se ett test (visserligen av en SD) där de sänker ner klockan till det djup som står på tavlan.
http://www.home.no/rolextest/

SD har helium escape till skillnad från många klockor med ett djup utskrivet på tavlan?

Problemet med helium uppstår bara om du har suttit i en tryckkammare innan dyket tillsammans med din klocka om jag har förstått det rätt. Helium hittar inte in i klockan hursomhelst, de kommer från luftblandningen du får i tryckkammaren.
Tror inte det är ett problem om du ska bada eller dyka för skojs skull.

Rätta mig gärna någon om jag har fel.

Varför ska man sitta i tryckkammare innan dyket? Efter förstår jag
Har för mig att det beror på att man måste andas in en syrgas med helium för att kunna utsätta sig för de tryckändringar som sker på de djupen, sen avgör nog även tiden man jobbar på de djupen hur man kommer att påverkas.

Same?
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.
 

naggge

Panerai
80talisten skrev:
naggge skrev:
80talisten skrev:
morrism skrev:
naggge skrev:
Problemet med helium uppstår bara om du har suttit i en tryckkammare innan dyket tillsammans med din klocka om jag har förstått det rätt. Helium hittar inte in i klockan hursomhelst, de kommer från luftblandningen du får i tryckkammaren.
Tror inte det är ett problem om du ska bada eller dyka för skojs skull.

Rätta mig gärna någon om jag har fel.

Varför ska man sitta i tryckkammare innan dyket? Efter förstår jag
Har för mig att det beror på att man måste andas in en syrgas med helium för att kunna utsätta sig för de tryckändringar som sker på de djupen, sen avgör nog även tiden man jobbar på de djupen hur man kommer att påverkas.

Same?
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.

Fetmarkerade bara det jag hade skrivit tidigare.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
naggge skrev:
80talisten skrev:
naggge skrev:
80talisten skrev:
morrism skrev:
naggge skrev:
Problemet med helium uppstår bara om du har suttit i en tryckkammare innan dyket tillsammans med din klocka om jag har förstått det rätt. Helium hittar inte in i klockan hursomhelst, de kommer från luftblandningen du får i tryckkammaren.
Tror inte det är ett problem om du ska bada eller dyka för skojs skull.

Rätta mig gärna någon om jag har fel.

Varför ska man sitta i tryckkammare innan dyket? Efter förstår jag
Har för mig att det beror på att man måste andas in en syrgas med helium för att kunna utsätta sig för de tryckändringar som sker på de djupen, sen avgör nog även tiden man jobbar på de djupen hur man kommer att påverkas.

Same?
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.

Fetmarkerade bara det jag hade skrivit tidigare.
Okej.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Om jag i framtiden byter min Sub mot en GMT så lovar jag att lägga upp en bild brevid min sons ankor i badkaret!
 

morrism

Audemars
andy74 skrev:
Dum fråga kanske men frågar man inte så lär man sig inget.
Då det verkar vara bakstycket som är akilleshälen, kan man inte ta ett bakstycke från en Submarine?
Andy

Kan man väl om man vill, anledningen är väl att GMT ska vara lite mer slimmad och bekväm medans sub är mer robust.
 
morrism skrev:
andy74 skrev:
Dum fråga kanske men frågar man inte så lär man sig inget.
Då det verkar vara bakstycket som är akilleshälen, kan man inte ta ett bakstycke från en Submarine?
Andy

Kan man väl om man vill, anledningen är väl att GMT ska vara lite mer slimmad och bekväm medans sub är mer robust.


Tror det var för att skilja dom mer åt, gamla GMTn hade möjlighet till flerfärgad GMT bezel och twinlockkrona istället för triplock därav endast 100m osv...

Nu är det väl egentligen ingen skillnad på dom förutom dom polerade mittlänkarna och glidelocket som man uppenbart ser...

Är övertygad att nya GMTIIC är lika dykduglig som SubC för gemene man, man väljer egentligen endast bezel och polerade mittlänkar samt glidelock eller inte...och självklart GMT funktionen...
 

David

Bödeln
Det är rena dumheter att en 116710 inte skulle klara djup som du kan ta dig till utan gasmix och/eller dekompression. Min Explorer II har varit med till 45 meter vid flera tillfällen utan några som helst problem.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Hur som helst så sitter det ju en Sub på min handled och jag antar att den klarar mina bad med min son och badankorna :D
 

morrism

Audemars
masterkiller skrev:
morrism skrev:
andy74 skrev:
Dum fråga kanske men frågar man inte så lär man sig inget.
Då det verkar vara bakstycket som är akilleshälen, kan man inte ta ett bakstycke från en Submarine?
Andy

Kan man väl om man vill, anledningen är väl att GMT ska vara lite mer slimmad och bekväm medans sub är mer robust.


Tror det var för att skilja dom mer åt, gamla GMTn hade möjlighet till flerfärgad GMT bezel och twinlockkrona istället för triplock därav endast 100m osv...

Nu är det väl egentligen ingen skillnad på dom förutom dom polerade mittlänkarna och glidelocket som man uppenbart ser...

Är övertygad att nya GMTIIC är lika dykduglig som SubC för gemene man, man väljer egentligen endast bezel och polerade mittlänkar samt glidelock eller inte...och självklart GMT funktionen...

Men de är ju olika tjocka, subben har ju flera millimeter tjockare bakstycke, är de nya lika tunna? har bara provat gmtc...
 

David

Bödeln
morrism skrev:
Men de är ju olika tjocka, subben har ju flera millimeter tjockare bakstycke, är de nya lika tunna? har bara provat gmtc...

Visst tål en Sub högre tryck, men som någon redan påpekat spelar det ingen som helst roll förrän djup där du under normala omständigheter sedan länge är död och försvunnen för alltid. Du kan lika gärna ha en DateJust som en DSSD, i praktiken behöver du bara välja vilket utseende du gillar bäst.

Här är min 16570 på 30 meters djup, med 100m WR och utan Triplock. Funkar fint!

120101-Oct-5.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Bara att trycktesta innan varje badsäsong så är man så safe man kan vara. Kvittar om det är en gammal eller ny klocka.
 

Knät

Cartier
morrism skrev:
masterkiller skrev:
morrism skrev:
andy74 skrev:
Dum fråga kanske men frågar man inte så lär man sig inget.
Då det verkar vara bakstycket som är akilleshälen, kan man inte ta ett bakstycke från en Submarine?
Andy

Kan man väl om man vill, anledningen är väl att GMT ska vara lite mer slimmad och bekväm medans sub är mer robust.


Tror det var för att skilja dom mer åt, gamla GMTn hade möjlighet till flerfärgad GMT bezel och twinlockkrona istället för triplock därav endast 100m osv...

Nu är det väl egentligen ingen skillnad på dom förutom dom polerade mittlänkarna och glidelocket som man uppenbart ser...

Är övertygad att nya GMTIIC är lika dykduglig som SubC för gemene man, man väljer egentligen endast bezel och polerade mittlänkar samt glidelock eller inte...och självklart GMT funktionen...

Men de är ju olika tjocka, subben har ju flera millimeter tjockare bakstycke, är de nya lika tunna? har bara provat gmtc...

Även på Ceramic-modellerna så har GMTn tunnare bakstycke.. Boetterna är inte samma heller, detta avhandlades i en tråd igår, bland annat så är bandhornen lite tunnare på GMTn och enligt en tråd som Masterkiller(?) länkade till så är GMTns boett tjockare (?!?!?!)
 
Topp