• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex GMT Master 1675 (1959-1980)

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Skickade min trätavlade DD (18028) från 1982 till moderskeppet för helservice på Nymans inrådan då dessa tavlor är känsliga och de helst lämnade det till Rolex. Tog ca 8-10 veckor och kostade 7500kr (inkl frakt och ex polering). Skulle säga att det motsvarar ungefär vad en standardservice på motsvarande modell landar på i Stockholm.
Det var inte tokigt prismässigt faktiskt, grymt.
:)
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Det är fortfarande inte Heritage-servicen. De tar 1000chf för ett kostnadsförslag vad jag förstår och är knappast riktad mot vanliga standardklockor. :)

Bara så att inte begreppen blandas ihop.
Det verkar som att man till och med behöver "för godkännande" för heritage service, alltså att man får ansöka motsvarande.
Dom gör väl även viss "nytillverkning" av vintage liknande delar vid behov?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det verkar som att man till och med behöver "för godkännande" för heritage service, alltså att man får ansöka motsvarande.
Dom gör väl även viss "nytillverkning" av vintage liknande delar vid behov?
Den är nog inte direkt öppen för alla. Mer något man pekas till om det är aktuellt. De gör helt enkelt det som inte vanliga RSC gör. Mot en väl tilltagen kostnad. :)
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Den är nog inte direkt öppen för alla. Mer något man pekas till om det är aktuellt. De gör helt enkelt det som inte vanliga RSC gör. Mot en väl tilltagen kostnad. :)
Man får väl "hoppas" att man någon gång får pjäs nog att kvalificera sig :)
Tills dess får Nymans styra upp 16753 och allt annat :)
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Nja. Det är inget att sträva mot. Du vill inte ha Rolex nyproducerade gilt-tavla eller insert med röd triangel. Det är enbart en sista utväg för att fixa något som inte går att lösa på ett bra sätt.
Nej, det var mest en önskan om att ha något i den övre vintage divisionen:)
Så jag är helt enig.
Såg någon bild eller två om det var på TRF eller VRF på just det du beskriver och nej där vill man inte vara.
Plus att det blir ju en diskussion i sig om man verkligen ska gå till längd att rädda vintage när orginaliteten utgår?
Visst finns det ändamål då det är berättigat säkert.
Men mycket kan nog komma ut på marknaden mer uppblandade delar, fast Rolex kanske reglerar vad som ska uppges vid vidare försäljning etc?
:)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Nej, det var mest en önskan om att ha något i den övre vintage divisionen:)
Så jag är helt enig.
Såg någon bild eller två om det var på TRF eller VRF på just det du beskriver och nej där vill man inte vara.
Plus att det blir ju en diskussion i sig om man verkligen ska gå till längd att rädda vintage när orginaliteten utgår?
Visst finns det ändamål då det är berättigat säkert.
Men mycket kan nog komma ut på marknaden mer uppblandade delar, fast Rolex kanske reglerar vad som ska uppges vid vidare försäljning etc?
:)
Allt som inte ser ut som förväntat ser man skeptiskt på. Ett papper från Rolex som styrker varför något ser skumt ut hjälper måhända men ingen vill egentligen ha ett nytt custom-jobb från Rolex.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Allt som inte ser ut som förväntat ser man skeptiskt på. Ett papper från Rolex som styrker varför något ser skumt ut hjälper måhända men ingen vill egentligen ha ett nytt custom-jobb från Rolex.
Lite som Steve McQueen subben, där hade dom ju gjort ett häst jobb, det var väl bara boetten och baklocket som överlevde branden? Sen att Rolex fixat den var ju ingen hemlighet, nu drog dom ju iofs Phillips tillbaka den av andra anledningar men det blir lätt skumt när dom gör sådär.

Ja vi får hålla oss till det vi vet och jobba mot det bästa :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Lite som Steve McQueen subben, där hade dom ju gjort ett häst jobb, det var väl bara boetten och baklocket som överlevde branden? Sen att Rolex fixat den var ju ingen hemlighet, nu drog dom ju iofs Phillips tillbaka den av andra anledningar men det blir lätt skumt när dom gör sådär.

Ja vi får hålla oss till det vi vet och jobba mot det bästa :)
Den är nog bara fixad hos en vanlig RSC. Inget special alls. Bara vanliga setvicedelar.
 

Berns

KS Explorers Club
OWG March
Från i somras;
57360CC4-5E28-4652-8CCA-A88F89A353EB.jpeg
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hur tänker ni runt plexi byte vid service på era 1675 alt tidiga 16753?
Försöker ni behålla och fräscha upp eller känns det som en rimlig utbytes del?
Krona, bezel, insert, visare etc vet vi ju vad vi tycker.
Men sällan man gör nått om glaset, sen är det ju inget på priset (bytet alltså)

Lite man stöter är ju att man inte får den helt tät förmodligen ändå, krona osv.
Vill man då byta glaset på pin ki?
Även om det inte är överjävligt?
Man kommer ju på sikt till en punkt där man vill byta plexit tänker jag om man har en keeper.

Best
TT
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Hur tänker ni runt plexi byte vid service på era 1675 alt tidiga 16753?
Försöker ni behålla och fräscha upp eller känns det som en rimlig utbytes del?
Krona, bezel, insert, visare etc vet vi ju vad vi tycker.
Men sällan man gör nått om glaset, sen är det ju inget på priset (bytet alltså)

Lite man stöter är ju att man inte får den helt tät förmodligen ändå, krona osv.
Vill man då byta glaset på pin ki?
Även om det inte är överjävligt?
Man kommer ju på sikt till en punkt där man vill byta plexit tänker jag om man har en keeper.

Best
TT
Har du inte ett koolt org plexi a la 60 tal så är det ju inget att direkt behålla. Byt och behåll funktion säger jag. Plexi till 1675 är ju inte lika upphetsande som till sub/sd.....
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Skulle ni skicka denna 62523 på uppstrechning hos MY motsvarande?
Eller skulle ni låta bli?
Den är ju inte svårt däran, men jag tänker bättre att bota i tid.:)
IMAG4487.jpg
IMAG4492.jpg
IMAG4488.jpg
IMAG4489.jpg
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Är det någon som skulle kunna hjälpa mig att bena ut ett kostnads förslag jag fått för service av min 16753?
Tänker på krona och visare och annat.

Gärna kortare diskussion per PM om möjligt :)

Mvh
TT
 

Soldano

Omega
Halloj
En liten undran ang datumhjul.
Från mitten till slutet -60tal hittas datumhjul med slutna 6 och 9or, 3 övre del rundad och en ”hook” på 7an.
Har en tidig -72a med serienummer 298... och ”long E” tavla samt datumhjul enligt ovan.
Stämmer ju inte hundra med beskrivet i början av denna tråd men det kanske mer skall ses som riktlinjer.

Jag vill gärna ha det till att datumhjulet är original till klockan?
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Halloj
En liten undran ang datumhjul.
Från mitten till slutet -60tal hittas datumhjul med slutna 6 och 9or, 3 övre del rundad och en ”hook” på 7an.
Har en tidig -72a med serienummer 298... och ”long E” tavla samt datumhjul enligt ovan.
Stämmer ju inte hundra med beskrivet i början av denna tråd men det kanske mer skall ses som riktlinjer.

Jag vill gärna ha det till att datumhjulet är original till klockan?
Korrekt datumhjul skulle jag säga.
 

Esquared

Cartier
Halloj
En liten undran ang datumhjul.
Från mitten till slutet -60tal hittas datumhjul med slutna 6 och 9or, 3 övre del rundad och en ”hook” på 7an.
Har en tidig -72a med serienummer 298... och ”long E” tavla samt datumhjul enligt ovan.
Stämmer ju inte hundra med beskrivet i början av denna tråd men det kanske mer skall ses som riktlinjer.

Jag vill gärna ha det till att datumhjulet är original till klockan?
Det är fel datumhjul (om du nu har kvar klockan). Det ska vara öppen 6'a och 9'a, och inga krokar på 7'orna.
Dessa datumhjul är inte jättesvåra att hitta (det är samma som sitter på 1601'orna från samma årtal)..
 
Topp