Laddar...
Nymans Ur 1851

Rolex GMT tråden...

Diskussion i 'Diskussion' startad av Affe, 4 december 2016.

1. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Tänkte vi kunde köra en renodlad tråd för just Rolex GMT, finns ju flertalet referenser när det kommer till just denna modell! Tänkte att man kunde använda denna tråd för att göra någon referenskoll på vad som ska medfölja för tillbehör vissa av modellerna vid köp. Kan väl även ha denna tråd till att rådfråga vid ett eventuellt köp av en GMT.

Själv hade jag inte haft något emot att ägt en 6542:a men dom kostar ju huggorm + lite till. Finns väl inte en uppsjö av modeller/referenser, men det finns ett gäng iaf. Tar dom i turordning som dom lanserades, den första som släpptes var 6542 (1954-1959) med caliber 1036 mellan åren 54-59 och caliber 1066 mellan åren 57-59, som efterföljdes av 1675 (1959-1979) med caliber 1565 59-64 och caliber 1575 65-80, 16750/16753,16758 (1981-1988) med cliber 3075, 16760 (1983-1988) med caliber 3085, 16700 (1988-1999) med caliber 3175, 16710/16713,16718 (1989-2007) med caliber 3185, dom/den sista hade caliber 3186, 116710,116713,116718 (2007- ) med calibern 3186. Många av dessa referenser släpptes både i stål, Guld/Stål och i Guld. Har jag skrivit fel i något årtal så tar jag gladligen emot en rättelse, men avtackar mig gärna spydigheter.

Stålvarianterna är väl den som är roligast att äga tycker jag personligen, då den är så lättanvänd, går att ha både länk, läder, gummi men även NATO på dom, utan att den kommer att se allt för jävlig ut! Är du även lite händig, så byter du även inserten väldigt enkelt, så det blir en klocka med oändligt många variationer, nästan en klocka som man kan vara OWG med, men bara nästan.

Man skulle kunna skriva hur mycket som helst om denna klocka, jag personligen gillar den som faen, har haft ett helt gäng av dom, men tyvärr så är det väl bara ett gäng halv gamla. Som sagt så skulle jag inte tacka nej åt en 6542:a, men även en tidig 1675:a med gilt tavla skulle jag gladligen ha i min samling.

Gilt dial.

Bilder på mina GMT klockor för tillfället!

16750.
    DSC_8492.JPG
    16753. Gillar att tavlan skiftar så mycket beroende på hur ljuset träffar, ibland ser den matt ut och ibland så skiftar den nästan i brons/Roorbeer.
    DSC_8491.JPG
    16760.
    DSC_8494.JPG
    16710.
    DSC_8497.JPG

Måste säga att den som jag gillar bäst är 16750, då den har matt tavla och målade index, även 16753:an har plexi, den har dock inte matt tavla, men den har sunburst tavla och sina charmiga nipple dial. När det kommer till dom andra två, så skulle jag nog säga att ska man ha en GMT ref med safirglas, så är absolut 16760 den klara favoriten med sit något större case.
    DSC_8534.JPG
    Så lika men ändå så olika.
    DSC_8537.JPG DSC_8539.JPG

DSC_8544.JPG

Tillbehör är alltid roligt, försöker alltid att finna ett exemplar som har allt som följde med vid nyköp, tyvärr så är det inte alltid allt följer med. Men då går det att få tag i och komplettera, vissa tycker att det är fel! Jag säger "KÖR" så länge det är tidsenligt. För mig personligen så är inte en klocka komplett ifall den inte har alla tillbehören som på min 16760. Kvitton etc, är bara ren bonus. När det kommer till kalendern så skall den naturligtvis vara ifrån då klockan såldes eller när klockan släpptes från fabrik, men helst då klockan såldes från butik.

När det kommer till denna 16750 så är det riktigt kul, allt är med som vid köpet från butik, t.o.m kvittot att denna person valde en SUB länk istället för den tillhörande 78360 länken. Kanske visste han som köpte att den var lite robustare vid låset. Även kul att den med följer ett värderingsintyg, där det talar om att klockans nyvärde är 13.350.

Komplett.
    DSC_8506.JPG

Allt utom gröna brickan. Detta är originalboxen som släpptes i USA har jag fått sagt.
    DSC_8500.JPG
    Komplett.
    DSC_8507.JPG
    Allt utom boken Your ROLEX oyster.
    DSC_8510.JPG

Detta är fan premium för mig, att den lilla vita lappen på boxen finns kvar.
    DSC_8554.JPG DSC_8552.JPG

Tyvärr så har jag sålt två av mina 16760, men dom såldes till några forummedlemmar iaf så det smärtat väl inte allt för mycket.

Senast ändrad: 4 december 2016
    tgofswe, Taxman, Brutus och 72 andra gillar detta.
  2. månljus

månljus AT-ST driver

Från:
    Stockholm
    Wboy och Affe gillar detta.
  3. RBJSWE

RBJSWE Rebel soldier

Läcker liten samling! Som så många andra spanar jag lite efter "rätt" GMT. Vad som är rätt funderar jag fortfarande på.

Zalath och Affe gillar detta.
  4. Yrsnö

Yrsnö Stormtrooper

Från:
    Linköping
    Fantastisk start på vad jag förmodar kommer bli en fantastisk tråd.
    Hoppas jag kan joina er GMT äger med en egen någon gång i framtiden(är lite av en gralklocka) :)

Affe gillar detta.
  5. Hexagon

Hexagon X-Wing Pilot

Gmt är absolut en av Rolex roligare modeller. Dagens stålare rör mig dock inte i ryggen.. Har testat men nej, tyvärr inget för mig. Ädelmetallerna hade jag nog hanterat bättre av princip och försmak för guld!

Men det finns ju verkligen allt man behöver, framför allt bland de äldre modellerna. Olika färger, matta tavlor eller motsatsen.
    Här är min 16753 med nipple dial. Gillar den otroligt mycket. Den har ingenting speciellt egentligen men är en bra vardagsklocka. Jag kanske orkar/vill sälja den för att testa 1675 snart. Den som lever får se!
    image.jpeg

Den här boken är verkligen ett kul tips om man gillar GMT. Rätt bra avhandlat, men tyvärr lite kort om vissa bitar som är intressanta.
    image.png
    image.png

Igge, P-vakten, Qwerty och 12 andra gillar detta.
  6. Adriansr3

Adriansr3 Rebel soldier

Tack för trevlig läsning, kommer definitivt bli en GMT i framtiden! Troligtvis en Coke

Olaola och Affe gillar detta.
  7. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Mycket trevligt @Hexagon, har du den matta tavlan på din, den som brukligt sitter i 1675 modellerna?!

Pauledward gillar detta.
  8. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Snöa inte in dig på inserten, den går lätt att byta själv som sagt, köp en om du hittar den i ett bra skick och till ett bra pris, byt sedan till den inserten du vill ha.

Hexagon gillar detta.
  9. Stroboman

Stroboman X-Wing Pilot

Från:
    Medelpad
    Felpost

10. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Du är välkommen att joina när som helst @Yrsnö :D! Hoppas oxå att denna tråd kommer att rulla på...

Pauledward och Yrsnö gillar detta.
  11. Hexagon

Hexagon X-Wing Pilot

Nej, Sunburst! Jävligt rödbrun och inte alls så shiny dock.

Affe gillar detta.
  12. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

TACK! Allt är rätt när det kommer till GMT, är bara lite mer rätt att äga en äldre GMT med matt tavla och målade index tycker jag personligen, den har mer hjärta och 100% mer charm än dom senare referenserna.

Pauledward, RBJSWE och Hexagon gillar detta.
  13. Adriansr3

Adriansr3 Rebel soldier

Det är sant, är det någon speciell ref du skulle rekommendera?

14. Hexagon

Hexagon X-Wing Pilot

allt med max fem siffror i. Helst fyra dock.

Adriansr3 gillar detta.
  15. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Hm...alla har ju stigit i pris på sistone, så att säga att någon referens skulle vara mer prisvärd än någon annan känns fel! Om vi säger så här, kan du tänka dig en klocka utan cert och tillbehör så blir det ju helt klart någon krona billigare oavsett referens.

Pauledward och Quaker gillar detta.
  16. Adriansr3

Adriansr3 Rebel soldier

Jo har märkt det när jag kollat lite, föredrar box&cert i alla fall så får spara pengarna ett tag till :)

Affe gillar detta.
  17. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Det gör du helt rätt i, det är mycket roligare att ha en klocka med tillbehör, helst om det är tänkt att den ska få bli kvar länge, länge...

Pauledward och Adriansr3 gillar detta.
  18. Yrsnö

Yrsnö Stormtrooper

Från:
    Linköping
    Tackar, fick kladda lite på @Rock_N_Ron 1675 på senaste GTG(mycket uppskattat :)) , fruktansvärt grymma klockor! Hoppas det inte tar för lång tid bara att få ihop klock-kassan till GMT-nivå ;)

Affe gillar detta.
  19. Lalas

Lalas Stormtrooper

Bra tråd @Affe !

Här en bild på min 16700, den är just nu på service hos Rob, hoppas på återseende innan jul!

IMG_1318.JPG

GMTn är en grym klocka, kanske den mest mångsidiga med möjligheten till byte av insert. Det enda lilla minuset är att den inte passar på så mycket annat än Oyster.

Chuck, Pauledward, Daytona96 och 3 andra gillar detta.
  20. Kson

Kson AT-AT driver

Är väldigt nöjd med min 1675! IMG_20160324_230030.jpg 20160806_155103.jpg Screenshot_2016-09-03-16-53-26.png

Bagarebergstrom, Ersali, Samuel och 15 andra gillar detta.
  21. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Håller tummarna att det blir så, vet hur jobbigt det kan vara att vänta på en klocka vid en service..,:D.

Pauledward och Lalas gillar detta.
  22. Nero13

Nero13 Y-Wing pilot

Från:
    Östergötland
    Här kommer ett par bilder på min :D En 16710 ifrån 1989 :)
    image.jpeg
    image.jpeg

Johnne, Zalath, Chuck och 6 andra gillar detta.
  23. Aquastaren

Aquastaren AT-ST driver

Från:
    Stockholm
    Kul!
    Min hälsar.
    För övrigt inköpt på Rolex egen butik i Geneve.
    IMG_0186.JPG

Chuck, Pauledward, Daytona96 och 3 andra gillar detta.
  24. zazuki

zazuki Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Här är min 16713 från 89 :)
    Varierar den på jubilee och oyster.
    IMG_4359.JPG
    IMG_3865.JPG

Johnne, BadkarsPiraten, Zalath och 7 andra gillar detta.
  25. jabla

jabla Sarlacc

Från:
    Helsingborg
    Idag blev det 16700.

WP_20161205_001.jpg

Bagarebergstrom, 14060M, Johnne och 7 andra gillar detta.
  26. walle77

walle77 Y-Wing pilot

Min gamla GMT-trippel. Endast 116710 som är kvar i dagsläget.

27. krämbulle

krämbulle Tie Fighter pilot

?

Finns ju med bägge varianterna.

Även om matt, enligt mig, alltid slår sunburst.

28. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Gör det?! Är väl bara sunburst på 16753 o_O

Pauledward och krämbulle gillar detta.
  29. Arnholm

Arnholm Stormtrooper

Från:
    Spawnpoint
    Min plan är att bli gammal med en femsiffrig GMT på handleden. Dröjer nog ett tag innan jag kan köpa en dock, då det snart är dags för studier.

willbur gillar detta.
  30. krämbulle

krämbulle Tie Fighter pilot

Ah! Du menar SÅ! ...missupffattade uppenbarligen din syftning.

Pratar vi 4- respektive 5-siffrigt (/3 vs. 3) så har du ju rätt!

Affe gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield