• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - hur uttala modellnummer?

Säger alltid ”ettsexfemsjunoll” om modellnummer på min Explorer II, och hade benämnt den äldre suben på samma sätt och den nya ”11 40 60”.

Visst borde man det, men då kommer vi tillbaka till ihågkommnings principen.
Ta tex 35000400. Lättare att dela upp det 350 0 300 än 35 00 30 0 osv vi har ju 650000 i Gbg inte 650 0 0 0.
Nää
sexhundrafemtio-tusen säger man! Men det kommer man ju ihåg pga deras jingel.

Ja, sexhundrafemtiotusen=650000
Annars blir det ju sexhundrafemtio noll noll noll elle sextiofem nollnoll nollnoll
Ja men som sagt, beror ju lite på, fullt med nollor gör det annorlunda men ovan kommer man ju ihåg pga deras jävla jingel

Säger du 031-tvåhundrasjuttiotvåtusensjuhundratjugosju eller 27 27 27?

Jag säger 16 6 13 om 16613. Beror nog på i vilket sammanhang man ska rabla olika sifferkombinationer. Tveksam till att någon skulle ringa till en myndighet och uppge sitt personnummer som tex 820 725-3333

Jag säger 16 6 13 om 16613. Beror nog på i vilket sammanhang man ska rabla olika sifferkombinationer. Tveksam till att någon skulle ringa till en myndighet och uppge sitt personnummer som tex 820 725-3333
Hundrasextiosex tretton!
Personnummer uppger man givetvis som (19) - ** ** **
samma som mobilnr, riktnummer - ** ** **
samma som Reffar, tex 11 66 10,11 40 60,11 62 00

Se och lär @Ruben

Hundrasextiosex tretton!
Personnummer uppger man givetvis som (19) - ** ** **
samma som mobilnr, riktnummer - ** ** **
samma som Reffar, tex 11 66 10,11 40 60,11 62 00

Se och lär @Ruben
Nja, ett personnummer är ju uppdelat i information (är ju förvisso refnummer också, men ingen/väldigt få om använder de så).
Persnummer är ju år månad dag. Blir ju givetvis lättare att dela upp det enligt den ordningen då. Samma gäller ju datum

Nja, ett personnummer är ju uppdelat i information (är ju förvisso refnummer också, men ingen/väldigt få om använder de så).
Persnummer är ju år månad dag. Blir ju givetvis lättare att dela upp det enligt den ordningen då. Samma gäller ju datum
och refnummer.

Men det är OK att ha fel @Ruben :D

Varför länkar du serienummer?

Jag menade att modern gmt uttalas såklart 11 67 10,
hur menar du att jag tycker den ska uttalas "etttusenetthundrasextiosju ett noll"?
Jag har ju i hela tråden delat upp siffrorna.
Jo men kolla länken
1167 står för att modellen är en gmt
1 står för att sen har roterande bezel
0 för att den är i stål.
Skulle man då gå efter personnummers principen så skulle man säga etttusenetthundrasextiosju ett noll.
Precis som ett personnummer står för
År, månad, datum
Tex nittio, nollfem,femton

Jo men kolla länken
1167 står för att modellen är en gmt
1 står för att sen har roterande bezel
0 för att den är i stål.
Skulle man då gå efter personnummers principen så skulle man säga etttusenetthundrasextiosju ett noll.
Precis som ett personnummer står för
År, månad, datum
Tex nittio, nollfem,femton
67 står för GMT, (1)0 för stål (1)3 för TT, (1)8 för helguld (1)9 för vitguld osv.
1**** står för ingenting i princip, första siffran är tillagd när de blev sexsiffriga (finns ju 21**** nu för tiden också)
(6)7 står för GMT, 6 för sub, 2 för datejust
första 1 eller 11 är irrelevant.

Oavsett spelar det ingen roll. Det var du som pratande om igenkänningsprincipen, inte om refens betydelse.
11 66 10, 11 66 13, 11 66 18, 11 66 19 gör det hela mycket enklare, eftersom vi applicerar den här principen på allt annat (t ex personnummer om man är normalbegåvad (Vilket du själv också sa var självklart))

Hitta.se får sätta reglerna tycker jag. Var mellanslagen finns alltså. Ex:
upload_2017-12-28_0-17-31.png

upload_2017-12-28_0-18-48.png

Kanske en bra affärsidé för operatörerna att sälja Rolex-ref'ar till Klocksnackare som premiumnummer :rolleyes:

Hitta.se får sätta reglerna tycker jag. Var mellanslagen finns alltså. Ex:
upload_2017-12-28_0-17-31.png

upload_2017-12-28_0-18-48.png

Kanske en bra affärsidé för operatörerna att sälja Rolex-ref'ar till Klocksnackare som premiumnummer :rolleyes:
Fast i det där fallen är det ju för att 0300 är det korrekta riktnumret, likaså 031.
(Jag håller med om att ovan är korrekt alltså),
därav är också 0701/0730/0700-** ** ** också korrekt.

Tillbaka
Topp