• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex kan ej garantera vattentäthet?

Doc

Breitling
Hej, jungfru på forumet och möjligen har detta diskuterats i tidigare tråd men hursomhelst:

Har en Submariner 5513 ca -77. Köpt lättare begagnad -84, således på min arm i 31 år. Inte den mest exakta klockan i horologihistorien men robust och pålitlig, har dykt en hel del med den tidigare. Jag vill själv bedöma skicket som gott.
För något år sedan lämnade jag in den på Bergströms Ur i Uppsala för stor service. Man bytte några delar i verket och glas(plast) med gott resultat. Sen gjorde man lite till mot min utryckliga önskan. Man slipade ner alla skador på boetten och polerade upp hela klockan inklusive inlägget på bezelen som blev grått. Jag blev ....inte glad men till deras försvar skall sägas att de inte tog betalt, som kompensation, jag tror det låg på ca 5000 kr.

Hur som helst sa man då att man "inte längre kunde garantera vattentäthet" på grund av klockans ålder. Vad jag förstod hade man gjort ett trycktest och att den klarade det.
Hur orolig skall jag vara? Som ni förstår har klockan stort affektionsvärde och jag kan i princip inte tänka mig något annat ur på armen. Men att ha en Submariner som inte tål vatten känns minst sagt löjligt även om den är "vintage".
Skall jag gå till Rob. Engström i sthlm och få en second opinion?
/Johan
 

Fabian

Patek
2-Faktor
fick samma svar i somras hos Krons ur. Hos dem handlade det om att de inte ville garantera om en klocka är tät eller inte (ifall någon är dum nog och simmar med öppen krona kommer denna personens klocka säkerligen att läcka in vatten och kommer då kunden tillbaka och åberopar motsatsen sitter butiken i en knivig sits). Med andra ord, pröva en annan butik och fråga ifall de bara kan trycktesta den.
 
Den kan mycket väl vara vattentät, men jag förstår och håller helt med dem om att de varken kan eller vill garantera vattentäthet på grund av ålder och därmed slitage samt plastglas.
Se det som att bada med en klocka som är vattentät men inte har skruvkrona; bada på eget bevåg.

Hursomhelst så skulle jag inte bada med en 5513 som är så pass gammal ändå.

Dock fel av dem att polera mot din vilja. Gå till Nymans eller Krons där du kan välja bort poleringen och inte behöva betala för det. (Vad jag vet så tar Rob lika mycket för en service varesig objektet ska poleras eller inte.)
 

Norra

Panerai
Den kan mycket väl vara vattentät, men jag förstår och håller helt med dem om att de varken kan eller vill garantera vattentäthet på grund av ålder och därmed slitage samt plastglas.
Se det som att bada med en klocka som är vattentät men inte har skruvkrona; bada på eget bevåg.

Hursomhelst så skulle jag inte bada med en 5513 som är så pass gammal ändå.

Dock fel av dem att polera mot din vilja. Gå till Nymans eller Krons där du kan välja bort poleringen och inte behöva betala för det. (Vad jag vet så tar Rob lika mycket för en service varesig objektet ska poleras eller inte.)
Polering på Rolex ingår alltid och service blir ej billigare om du väljer bort polering.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Servade precis 16750 från tidigt 80-tal på Nymans.
De skrev samma sak på garantisedeln.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Hej, jungfru på forumet och möjligen har detta diskuterats i tidigare tråd men hursomhelst:

Har en Submariner 5513 ca -77. Köpt lättare begagnad -84, således på min arm i 31 år. Inte den mest exakta klockan i horologihistorien men robust och pålitlig, har dykt en hel del med den tidigare. Jag vill själv bedöma skicket som gott.
För något år sedan lämnade jag in den på Bergströms Ur i Uppsala för stor service. Man bytte några delar i verket och glas(plast) med gott resultat. Sen gjorde man lite till mot min utryckliga önskan. Man slipade ner alla skador på boetten och polerade upp hela klockan inklusive inlägget på bezelen som blev grått. Jag blev ....inte glad men till deras försvar skall sägas att de inte tog betalt, som kompensation, jag tror det låg på ca 5000 kr.

Hur som helst sa man då att man "inte längre kunde garantera vattentäthet" på grund av klockans ålder. Vad jag förstod hade man gjort ett trycktest och att den klarade det.
Hur orolig skall jag vara? Som ni förstår har klockan stort affektionsvärde och jag kan i princip inte tänka mig något annat ur på armen. Men att ha en Submariner som inte tål vatten känns minst sagt löjligt även om den är "vintage".
Skall jag gå till Rob. Engström i sthlm och få en second opinion?
/Johan
Gå in på RoB och låt dem provtrycka klockan. Du får ett kvitto på provtryckningen och kan bada. Gjorde det med min gamla 5513 och med min nuvarande Tudor 7016 och har badat med båda:)
 

Daytona96

Rolex
Lämnade in min 5513 hos Nymans för service och valde bort polering, det blev billigare. Samt att om du gör en service och byter packningar och glas samt att klockan klarar trycktestet då är det lugnt. Det är som flera har skrivit ett sätt för butikerna att slippa stå för vattenskador.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Det är ju så att vid en fullservice eller täthetsservice på en nyare klocka garanterar de tätheten i två år, under förutsättning att man hanterar klockan rätt. Efter det har du ingen garanti utan du tar själv risken att lita på trycktesten. Du vet aldrig när packningarna blir trötta. På ett vintageur tar de inga risker utan det är helt upp till dig själv.
 

tossefar

Cartier
Sist jag frågade hos Nymans så var det billigare om man skippade polering. Femhunka skillnad eller där i krokarna.
 

Doc

Breitling
Tack för bra diskussion, jag tror att jag har bildat mig en uppfattning. Kollar packningar när den nu ändå behöver ruckas hos Engström, kör trycktest. Om allt ok badar jag med den på egen risk men känner mig rätt trygg.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Tack för bra diskussion, jag tror att jag har bildat mig en uppfattning. Kollar packningar när den nu ändå behöver ruckas hos Engström, kör trycktest. Om allt ok badar jag med den på egen risk men känner mig rätt trygg.
Av din profilbild ser det ut som att du fick behålla insertet iaf, rätta mig gärna om jag har fel?:) Gällande poleringen så är det tråkigt men som tröst så finns det nog inte många 5513 som bara fått sig 1 omgång under 40 år, så din är nog fortfarande fin. Är den trycktestad med gott resultat är det bara att hoppa i, värre när man envisas med att trycka dit ett original t19 istället för service, då får man nog offra den biten...
Sist men inte minst vore det trevligt med lite bilder på skönheten! Riktigt kul att den hängt med i 31 år!

Edit: läste fel gällande insertet:/
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tack för bra diskussion, jag tror att jag har bildat mig en uppfattning. Kollar packningar när den nu ändå behöver ruckas hos Engström, kör trycktest. Om allt ok badar jag med den på egen risk men känner mig rätt trygg.
Gör det! Är det klockan på din profilbild tycker jag den ser bra ut även efter lite blekt bezel och polering:)
 
Mitt råd är att du tar ett till snack med Bergströms i Uppsala och ber dem förklara vad de egentligen menar - är klockan tät eller inte? De borde rimligtvis kunna tala klartext oavsett om de frånsäger sig ansvar/garanti.
Edit: va fan, läste fel - trodde den var nyligen servad hos Bergströms, sorry...
 

ssp226

Cartier
Polerade dom inlägget? Det är första gången jag har hört det i alla fall. Man kan tycka att dom kan genomföra ett trycktest och meddela dig resultatet i alla fall. Det är i princip omöjligt att få någon ersättning ändå om man får vattenskador efter en service. Dom kan väl åtminstone garantera att den är vattentät tills dess att du har gått ut ur butiken. ;)
 

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Förstår inte vad dom menar med att dom inte kan garantera vattentätheten. Jag tolkar den meningen som att dom inte bytt några gummi packningar? Om dom bytt alla gummi packningar på din klocka och den klarade trycktestet så är den vattentät i minst 3 år framöver. Och då finns det inget att vara orolig för. Men jag vet att dom tycker att man ska trycktesta sin klocka en gång per år för att säkerställa att packningar inte tagit skada. Och detta gäller oavsett ålder på klockan.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Förstår inte vad dom menar med att dom inte kan garantera vattentätheten. Jag tolkar den meningen som att dom inte bytt några gummi packningar? Om dom bytt alla gummi packningar på din klocka och den klarade trycktestet så är den vattentät i minst 3 år framöver. Och då finns det inget att vara orolig för. Men jag vet att dom tycker att man ska trycktesta sin klocka en gång per år för att säkerställa att packningar inte tagit skada. Och detta gäller oavsett ålder på klockan.
Lite off topic kanske, men du förespråkar alltså att man ska trycktesta en helt ny klocka redan efter ett år?
 

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Lite off topic kanske, men du förespråkar alltså att man ska trycktesta en helt ny klocka redan efter ett år?
Jag anser inte att det ska behövas då jag själv aldrig har haft problem med vattentätheten på någon av mina klockor. Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att ingen står för vattenskador ifall det skulle uppstå oavsett om det sker dagen efter ditt köp. Och därför förespråkar tillverkarna att man ska trycktesta en gång om året eller innan du dyker med klockan.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Antingen kan man garantera vattentäthet inom en rimlig tidsperiod, 1 år? Eller så kan/vill man det inte. En sådan garanti kan man betala lite extra för, men självklart bör det ju helst ingå. Frågan är när en klocka blir för gammal för att kunna lämna garanti på, och/eller om det också har att göra med skicket efter den utförda servicen???
 

tictac62

Cartier
Tyvärr så är det väldigt vanligt (I världen utanför Klocksnack) att det flesta kronor ej är åtskruvade så att att fukt och vatten kommer in den vägen. Skulle tro att 90% av alla fukt/vattenskador kommer den vägen, har skött servicen på ett Dykarmärke för klockor.Många kunder har smutsiga länkar och boetter och smuts lägger sig i gängorna får att kronan inte är helt åtskruvad och när kunden drar åt kronan nästa gång så kommer den inte hela vägen in, har haft flera Rolex på service , speciellt damur som så skitiga i länken och boetten, dom bara sprutar på parfym som drar åt sig mer skit. ni hade blivet chockade hur mycket skit det är i länkar mm hos vissa kunder.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tyvärr så är det väldigt vanligt (I världen utanför Klocksnack) att det flesta kronor ej är åtskruvade så att att fukt och vatten kommer in den vägen. Skulle tro att 90% av alla fukt/vattenskador kommer den vägen, har skött servicen på ett Dykarmärke för klockor.Många kunder har smutsiga länkar och boetter och smuts lägger sig i gängorna får att kronan inte är helt åtskruvad och när kunden drar åt kronan nästa gång så kommer den inte hela vägen in, har haft flera Rolex på service , speciellt damur som så skitiga i länken och boetten, dom bara sprutar på parfym som drar åt sig mer skit. ni hade blivet chockade hur mycket skit det är i länkar mm hos vissa kunder.
Känns som om du kan ha några sköna anekdoter på lager :) Finns det ingen urmakar-blogg? "Stories from the sea watchmaker"
 

tictac62

Cartier
Bra ide, kanske skulle skriva en sådan, min far är också urmakare, så det finns en del gå historier om kunder, resande/väskdängare som besökte kunderna efter vilket band som spelade på stadshotellen dagen innan eller samma kväll.
 
Topp