• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Kopia

Andy McB

Rolex
Med risk för att ta upp nåt som redan diskuterats och va ute och cykla.... Steinhart Triton, hommage till vad, eller egen produktion?
 

xevz

Omega
Jag känner lite såhär inför olika ord som använts i tråden (med olika innebörder), utan att ha någon egentlig koll på hur de används i klockvärlden.

Kopia - Ja, kort sagt en ren kopia, samma logotyp och allt, man ska tro att det är orginalet fast det inte är det.
Replika - Här tänker jag lite som man gör inom bilvärlden, man försöker efterlikna orginalet (hur många GT40-, E-type- och Caterham-replikor finns det inte där ute?), men utger sig inte för att vara ett orginal (Steinharts modeller tycker jag befinner sig här).
Homage - Lånar detaljer och idéer men använder återanvänder dem i egna designer (Seiko Pepsi, kanske?).

Här i tråden slängs dock dessa ord runt som om de vore synonymer, någonting åtminstone inte jag håller med om.
 

xevz

Omega
Doh! Klantigt av mig att bumpa en tråd länkad från en annan, ursäkta. :(

PS. Tiominutersgräns för redigering är lite irriterande. ;)
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Varför då köpa en kopia eller hommage? Har man inte råd med en Rolle eller Bratte har man inte det helt enkelt, mindervärdeskomplex är för små bloggare.

Eller så köper man både Rolex, Breitling och de homage-klockor man gillar. Så gör jag! Är så trött på folk som ska berätta för andra vad de ska köpa för klockor.
 

paradis

Audemars
Var i Lördags på Marknadsbörsen ( Loppis ) i Malmö. Gick ditt för att träffa en kille som säljer gamla klockor, han har flera hundra. Ibland så har han Rolex,ibland något annat vackert ,då får man fråga honom, för det är inte framme. Ser att han har en Rolex Milgauss på handen, men han har kunder.......han blir ledig , ock tar av sig sin " Rolex 2 ock ger den till mig. Samtidigt säger han 3.tusen ,jag tänker 30.000 ock frågar ? Nej , säger han den är helt ok Rolex bara det att urverket är :eek: ETA 7750 .Varje vecka hade han något intressant av Rolex Vintage ock börjar nu med sånt skit..................:wtf:
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Eller så köper man både Rolex, Breitling och de homage-klockor man gillar. Så gör jag! Är så trött på folk som ska berätta för andra vad de ska köpa för klockor.
Du kan ju inte bara citera en fjärdedel av mitt inlägg, speciellt när jag förklarar min ståndpunkt ganska bra tycker jag. Köp vad du vill, jag förstår bara inte varför man kastar sina pengar på sådant. Se nedan.

Tycker inte att varken hommage eller "klass A" kopior är värda sin peng. De går ju inte att få en som inte faller i sär och ser ut som plast för under 3-5tuss~
När man är uppe i den prisklassen finns ju massvis med roligt ifrån riktiga märken. Glycine, Seiko, Tissot, Certina och så vidare. Varför då köpa en kopia eller hommage?
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Du kan ju inte bara citera en fjärdedel av mitt inlägg, speciellt när jag förklarar min ståndpunkt ganska bra tycker jag. Köp vad du vill, jag förstår bara inte varför man kastar sina pengar på sådant. Se nedan.

Okej, sorry. Bara lite trött på elitismen som finns på vissa håll i forumet. Även om jag själv har både Rolex, Breitling och Omega-klockor i min klocklåda så respekterar jag att andra kan vilja köpa en Invicta, Steinhart eller Seiko som ser ut som en Submariner eftersom de faktiskt vill ha just en sådan klocka.
 

Tunan

Omega
Okej, sorry. Bara lite trött på elitismen som finns på vissa håll i forumet. Även om jag själv har både Rolex, Breitling och Omega-klockor i min klocklåda så respekterar jag att andra kan vilja köpa en Invicta, Steinhart eller Seiko som ser ut som en Submariner eftersom de faktiskt vill ha just en sådan klocka.


Med risk för att röra upp lite känslor så kan jag inte låta bli att slänga mig in i debatten igen. Ser mig själv inte som någon elitist och jag tycker mig respektera att var och en väljer själv vad de vill köpa, samtidigt kan jag förstå de som har åsikter och tankar i frågan.

Om någon köper ett föremål som är billigt och liknar något som är dyrt och sen menar att man inte alls vill ha det dyra föremålet utan att man ville ha just det billigare så känns det som en rent spontant naturlig reaktion att tänka " yee right" ,klart han ville ha den dyra egentligen men utav någon anledning inte ville eller kunde betala pengarna.

Tror inte att särskilt många skulle välja Steinhart klockan framför Rolexen om man kom in till en handlare som sa att du kunde få båda till samma pris. Men all respekt till de som vid en sådan fråga skulle välja Steinhart :)
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Med risk för att röra upp lite känslor så kan jag inte låta bli att slänga mig in i debatten igen. Ser mig själv inte som någon elitist och jag tycker mig respektera att var och en väljer själv vad de vill köpa, samtidigt kan jag förstå de som har åsikter och tankar i frågan.

Om någon köper ett föremål som är billigt och liknar något som är dyrt och sen menar att man inte alls vill ha det dyra föremålet utan att man ville ha just det billigare så känns det som en rent spontant naturlig reaktion att tänka " yee right" ,klart han ville ha den dyra egentligen men utav någon anledning inte ville eller kunde betala pengarna.

Tror inte att särskilt många skulle välja Steinhart klockan framför Rolexen om man kom in till en handlare som sa att du kunde få båda till samma pris. Men all respekt till de som vid en sådan fråga skulle välja Steinhart :)

Jag tänker så här: En person som går till ett solarium kanske hellre hade åkt på solsemester än att ligga i solariet. Men han eller hon får ju den solbränna man är ute efter och kan dessutom sola bra många gånger för de pengar en veckas semester kostar. Och är personen nöjd med det ska väl andra ge f-n i det? Just my two cents....
 

mace

Cartier
2-Faktor
Jag tänker så här: En person som går till ett solarium kanske hellre hade åkt på solsemester än att ligga i solariet. Men han eller hon får ju den solbränna man är ute efter och kan dessutom sola bra många gånger för de pengar en veckas semester kostar. Och är personen nöjd med det ska väl andra ge f-n i det? Just my two cents....

Vem fan går på solarium!?
 

Tunan

Omega
Jag tänker så här: En person som går till ett solarium kanske hellre hade åkt på solsemester än att ligga i solariet. Men han eller hon får ju den solbränna man är ute efter och kan dessutom sola bra många gånger för de pengar en veckas semester kostar. Och är personen nöjd med det ska väl andra ge f-n i det? Just my two cents....

Ja men han får ju inte riktigt den solbrännan som han är ute efter utan han får så att säga en halvsunkig solariebränna som för vara ett substitut i brist på en riktig bränna.
Han ville hellre åka på solsemester , men hade inte råd,tid,intresse eller lust att lägga de pengarna som krävdes för en solsemester men i stället för att erkänna detta för sig själv och andra så försöker man inbilla sig att man inte alls ville ha den där solsemestern, eller att solariet är minst lika bra, eller att man är helnöjd med solariet osv.

Jag tror egentligen inte att det handlar om någon elitism utan snarare så bottnar det nog i att man stör sig på att man känner att det finns en oärlighet där under ytan.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Okej, sorry. Bara lite trött på elitismen som finns på vissa håll i forumet. Även om jag själv har både Rolex, Breitling och Omega-klockor i min klocklåda så respekterar jag att andra kan vilja köpa en Invicta, Steinhart eller Seiko som ser ut som en Submariner eftersom de faktiskt vill ha just en sådan klocka.

Det är precis lika ok att vara elitistisk som att vara fullt accepterande till allt. Att hävda att man är öppen för allt men inte acceptera att andra tycker annat är ju faktiskt tvärtemot att vara öppen och accepterande.

Jag skiter i om någon köper hommagesmörja. Det är upp till bäraren, man får dock också accepterat att folk tycker saker om ens klockval. Precis som folk tycker massor om allt möjligt..

Med vänlig hälsning,

Elitisten
 
Topp