• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex OP 39 eller Explorer 1?

Rolex OP 39 eller Explorer 1

• OP 39 naturligtvis!

Röster: 36 23.5%
  • Explorer 1 såklart!

Röster: 104 68.0%
  • Spelar ingen roll, älskar båda!

Röster: 13 8.5%

• Totala väljare
    153
Jag vet inte..Är inte den här nya explorer ändå ganska långt ifrån originalet?
Jag är dåligt påläst, men är inte klockan nedan "mount everest-klockan"?
DSCF4467.JPG

Bild ärligt stulen från google.

Dvs, har den inte tappat det som var explorer? Som sagt, är väldigt kass på modellen, men för mig är detta en helt annan klocka...
Nej det där är en explorer 2 som togs fram för grottforskare är inte mount everest-klockan.

Intressant det där med grottforskare. Funderar alltid på hur produktutvecklarna och marknadsfolket på Rolex tänkte. Hur stor är målgruppen egentligen? Känns inte som det finns så jäkla många grottforskare. :rolleyes:
På den tiden fanns det absolut fler än idag!
Sen vet jag inte om grottforskare är det uttalade yrket (men har för mig det) men tanken är ju en tålig klocka med 24h-visning i de fall man inte har tillgång till solen.

På den tiden fanns det absolut fler än idag!
Sen vet jag inte om grottforskare är det uttalade yrket (men har för mig det) men tanken är ju en tålig klocka med 24h-visning i de fall man inte har tillgång till solen.
Jo, det var tydligt uttalat, har sett gamla reklambilder för modellen med grottutforskare. Men som du är inne på var det nog mest ett sett att illustrera en funktionalitet som fler hade användning av. Mitt inlägg var lite skämtsamt menat om man drar det till sin spets att enbart grottutforskare var målgruppen, men så var det sannolikt inte.

@Hoffen lägg till en poll :)

Jag lägger också min röst på explorern. Planerar den äldre 114270 till min födelsedag men köpte en 16200 sålänge.

Tycker att båda funkar vid dressade tillfällen men explorern känns mer casual.

Min DJ kan kännas något för dressad för min egen smak även om den är riktigt trevlig. Ja jag ger input på en gammal DJ men iom likheter kändes det relevant.
IMG_20181016_085815-01.jpeg
Bra idé, poll tillagd:)

Well I'll be damned!
Hm! Ja, då är ju faktiskt den här nya modellen mest lik. :p
Men när fick den namnet explorer? Hette den det innan men stod inte med på tavlan eller tillkom namnet senare?
Explorern släpptes för att kapitalisera på Hillarys och Tenzing bedrift att bestiga Mount everest. De skall ha burit Oyster Perpetual då de nådde toppen.
https://www.bobswatches.com/rolex-blog/vintage-rolex/rolex-explorer-now.html

En OP vore alltså inte fel heller, det är ju ändå den modell som nästan alla moderna Rolex har sitt ursprung i. Explorer, Datejust, Submariner etc.

Har haft båda klockorna och har Explorern kvar.
Sunburst var väl den enda fördelen jag kan se på OPn om man nu gillar det annars tycker jag Explorern är snäppet bättre i alla avseenden.

OPn betydligt mer användbar och en true OWG i den nya svarta. Gillar inte dom med färg pluppar men den här är ju ett fynd på alla sätt. (Förutsatt att man tycker Rolex har blivit lite dyra :))

Tillbaka
Topp