• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Oysterdate Precision

Tjenare!
Letar efter min första Rolex-klocka och fastnat för en Oysterdate Precision ref 6695. Vad har ni för tankar kring detta urverk? Är det en bra instegsmodell? Jag gillar enkelheten i klockans utförande och ser den som en mångsidig klocka. Eller ska man satsa på en datejust 1601, Explorer 14270?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
En sån här kanske? 6694:a

image.jpeg
 

Rivalen

Rolex
Tack så mycket! Hur mycket är rimligt att betala för en med okänd servicehistorik?
Kan tyvärr inte tillräckligt för att ta svara på den frågan. Men påståenden om gjord service skall tas med en nypa salt, beroende på vem säljaren är och om kvitton finns. service gjord av säljarens "egen" urmakare kan visa sig vara lite eller inget värt då vi har olika bild av vad en service egentligen är.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Som flera redan konstaterat måste klockan dras upp åtminstone var annan dag för att inte stanna, villet i så fall kräver omställning av datumet. Eftersom klockan saknar snabbomställning av datumet, kan detta annars bli jobbigt. Klockan har skruvad krona, vilket också är lite besvärligare, varje gång den skall dras upp.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Beträffande priset: så mycket billigare än de 11k jag tog, går det nog inte att hitta.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
En service kostar 5500kr +reservdelar, vilket man nog får räkna med ganska omgående på en så gammal klocka, om den inte är nyservad.
 
Kan tyvärr inte tillräckligt för att ta svara på den frågan. Men påståenden om gjord service skall tas med en nypa salt, beroende på vem säljaren är och om kvitton finns. service gjord av säljarens "egen" urmakare kan visa sig vara lite eller inget värt då vi har olika bild av vad en service egentligen är.
Tack för den informationen. Hittade en Oysterdate Precision på blocket, http://m.blocket.se/alvsborg/Rolex_Oysterdate_Precision_Vintage_34mm_63314631.htm?ca=11&w=3. Vad har du för kommentar till den? Såg även att gripenbro sålde en för ett tag sedan för cirka 12k.
 
Som flera redan konstaterat måste klockan dras upp åtminstone var annan dag för att inte stanna, villet i så fall kräver omställning av datumet. Eftersom klockan saknar snabbomställning av datumet, kan detta annars bli jobbigt. Klockan har skruvad krona, vilket också är lite besvärligare, varje gång den skall dras upp.

Beträffande priset: så mycket billigare än de 11k jag tog, går det nog inte att hitta.

En service kostar 5500kr +reservdelar, vilket man nog får räkna med ganska omgående på en så gammal klocka, om den inte är nyservad.
Bra information från någon som ägt en manuell klocka. Beträffande priset så jag inte ute efter "billigast möjliga", vill mer få en uppfattning vad marknadsvärdet är på en såpass gammal klocka och hur andrahandsvärdet står sig.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Sedan går det fortfarande att byta tavla+visare till 6694'an till silver-blå-mörkgrå-svart.
Kostar 4000-4500 kr
Såg att du skrev 6695 i trådstarten. Hittar ingen info om den reffen..... felskrivning eller?
 

Rivalen

Rolex
Har inte kompetens nog att bedöma enskilda klockor. Generellt handlar jag hellre av Gripenbro än på Blocket.

Att dra upp den varje morgon är bara trevligt. Jag brukar hålla min manuella mot örat för att starta dagen med mer klockkänsla. Manuell funkar extra bra för den som har för vana att ta av /ta på klockan under dagen - inga "tjyvstopp".
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag har en, fast bara oyster precision alltså utan datum. Om du planerar att köpa flera klockor i framtiden för att byta emellan så tror jag att i alla fall jag skulle bli lite galen av att ställa om datumet hela tiden, speciellt då quickset saknas dvs du måste veva runt klockan tills datumet byts. Sedan är det storleken 34 eller Datejustens 36mm. En annan sak som jag tycker är viktig är att du letar efter ett exemplar med tidsenlig länk och spänne, visst du får betala lite mer men jag tror det ökar värdet på klockan på sikt, lycka till
 
Har inte kompetens nog att bedöma enskilda klockor. Generellt handlar jag hellre av Gripenbro än på Blocket.

Att dra upp den varje morgon är bara trevligt. Jag brukar hålla min manuella mot örat för att starta dagen med mer klockkänsla. Manuell funkar extra bra för den som har för vana att ta av /ta på klockan under dagen - inga "tjyvstopp".
Den som ligger uppe på blocket är från en urhandlare! Kul att folk vill dela sina åsikter. Manuell eller inte ska övervägas.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag har en, fast bara oyster precision alltså utan datum. Om du planerar att köpa flera klockor i framtiden för att byta emellan så tror jag att i alla fall jag skulle bli lite galen av att ställa om datumet hela tiden, speciellt då quickset saknas dvs du måste veva runt klockan tills datumet byts. Sedan är det storleken 34 eller Datejustens 36mm. En annan sak som jag tycker är viktig är att du letar efter ett exemplar med tidsenlig länk och spänne, visst du får betala lite mer men jag tror det ökar värdet på klockan på sikt, lycka till
image.jpg
 
Jag har en, fast bara oyster precision alltså utan datum. Om du planerar att köpa flera klockor i framtiden för att byta emellan så tror jag att i alla fall jag skulle bli lite galen av att ställa om datumet hela tiden, speciellt då quickset saknas dvs du måste veva runt klockan tills datumet byts. Sedan är det storleken 34 eller Datejustens 36mm. En annan sak som jag tycker är viktig är att du letar efter ett exemplar med tidsenlig länk och spänne, visst du får betala lite mer men jag tror det ökar värdet på klockan på sikt, lycka till
Tackar! Måste studera en oyster precision på närmare håll. Kanske att det lutar åt en datejust/Explorer 14270 pga storlek och det automatiska urverket. Tack för väl valda ord och fin Rolle!
 
Topp