• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex precision 6694

Falken

Panerai
Hejsan,

Hittade denna på gripenbro och tyckte den såg intressant ut. Något specifikt man behöver veta om modellen? Ligger ju några tusenlappar billigare än andra Rolex. Letar efter en instegsrolex.
Screenshot_2015-10-03-13-13-36.png


Mvh T
 

Krokodilen

Omega
2-Faktor
Hade en innan. Första Rolex jag köpte, och så är det nog för många.
Förutsatt att ingen kladdat med tavla och visare tycker jag att den på bilderna ser trevlig ut. Priset är inte orimligt även om det nog går att komma undan billigare på exempelvis ebay.
Kan ju även kolla på äldre modeller av oyster perpetual date som är samma stuk fast automat.
 

Falken

Panerai
Manuell vridning är det samma som gäller för tex datejust 1601? Kollat lite på den modellen också...
 

Krokodilen

Omega
2-Faktor
Okej jag förstår. Men vad innebär då manuell vridning, måste man "ställa in tiden" varje gång man vaknar?

Det beror på, genom att du vrider på kronan så alstrar du den energi som får klockan att gå. Om du gör detta regelbundet (typ en gång om dagen, när du vaknar) så kommer klockan aldrig att stanna, och då måste du aldrig ställa tiden (om klockan går som den ska).
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Tittade på en sådan innan, tyckte dock att den var aningen liten. Priset är billigare än om du, som jag gjorde, satsade på 1601.
Den är 36mm och automatisk, det är dock något charm med manuella klockor. Mitt tips är att om du kan testa klockan på något ställe så gör det innan du bestämmer dig. Lycka till.
 

Falken

Panerai
Tittade på en sådan innan, tyckte dock att den var aningen liten. Priset är billigare än om du, som jag gjorde, satsade på 1601.
Den är 36mm och automatisk, det är dock något charm med manuella klockor. Mitt tips är att om du kan testa klockan på något ställe så gör det innan du bestämmer dig. Lycka till.
Det jag är lite rädd för att den kanske är för liten. Blir eventuellt att samla några tusen till och titta på en datejust istället.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Det jag är lite rädd för att den kanske är för liten. Blir eventuellt att samla några tusen till och titta på en datejust istället.
Ja, om du inte är helt spikad på just 6694 så tycker jag du ska spara ett tag till om det finns möjlighet för det och börja leta efter en DJ. Det är inget fel på 6694, var som sagt såld på den själv, det var dock storleken som var den avgörande faktorn för mig, 34mm var för smått tyckte jag.
 

F-L-P

Panerai
Det jag är lite rädd för att den kanske är för liten. Blir eventuellt att samla några tusen till och titta på en datejust istället.

Ta och läs in dig lite mer också, många utav begreppen här är väldigt basic och du bör har koll på dom innan du hostar upp 15.000 på en vintage klocka. Om du inte är intresserad så skulle jag föreslå att du köper något nytt direkt från AD.

Kolla fabians tråd: https://klocksnack.se/threads/nybörjarguide-–-min-första-riktiga-klocka.36541/

och rivalens hemsida http://klockinfo.hemsida24.se/
 

Falken

Panerai
Topp